Modely RS společnosti Audi Sport GmbH vždy reprezentují v rámci příslušné modelové řady nejvyšší úroveň dynamiky. Jejich silný charakter je založen na kombinaci výrazně odlišeného designu, nekompromisní praktičnosti pro každodenní provoz, sportovních výkonů nejvyšší úrovně a podmanivých zážitků z jízdy. Za tím stojí intenzivní a detailní práce designérů, vývojářů a testovacích inženýrů, kteří optimalizují finální nastavení vozů v rámci mnoha zkušebních jízd na celém světě. Nahlédněte za kulisy jejich vývojové práce.
Severní smyčka Nürburgringu je mezi závodními okruhy legendou. Okruh o délce 20,832 kilometru patří mezi nejnáročnější na světě. Každý metr prověří vůz až do posledního šroubku, ať se jedná o kvalitu tlumičů ve fázi stlačování na úseku Fuchsröhre, tvrdé rázy od nerovností v zatáčce Karussell nebo o skok na úseku Pflanzengarten. Na více než 80 procentech trati lze jet na plný plyn. Pro automobil to znamená maximální zatížení, které urychluje opotřebení. Každý kilometr na Nürburgringu je ekvivalentem ujetí několikanásobné vzdálenosti v normálním silničním provozu. Celá životnost automobilu se v rámci dlouhodobých testů simuluje ujetím pouhých 8000 kilometrů na Severní smyčce. Severní smyčka se svými mimořádně tvrdými podmínkami představuje pomyslnou laťku pro každý sportovní vůz. Automobily, které ji přeskočí, zvládnou i silniční provoz kdekoli na světě.
Severní smyčka zároveň ukáže zkušenému řidiči také všechny silné a slabé stránky automobilu, prověří, zda má precizní jízdní vlastnosti pro rychlé časy, snadnou ovladatelnost při jízdě na limitu a především solidní kvalitu dokonce i v nejnáročnějších podmínkách. Severní smyčka je proto vždy součástí vývoje a testování vozidel společnosti Audi Sport GmbH.
Specialista na Severní smyčku ve službách společnosti Audi Sport: Frank Stippler
Jedním z nejlepších znalců „Zeleného pekla“ je Frank Stippler. Pětačtyřicetiletý rodák z Kolína nad Rýnem žije v regionu Eifel a s historií společnosti Audi Sport je spojený jako žádný jiný závodní jezdec. Mezi jeho největší úspěchy patří vítězství ve 24h závodech ve Spa (2012) a na Nürburgringu (2012 a 2019). Stippler byl od začátku zapojen do testovacích jízd se závodním vozem Audi R8 LMS, který debutoval v roce 2009. Německý jezdec je znám také českým fanouškům motorsportu, již několik let závodí také za český tým I.S.R. racing – pochopitelně s vozem Audi, konkrétně R8 GT3. Kromě svého jezdeckého umění přispěl také svým know-how jako vystudovaný inženýr. Od té doby je neodmyslitelnou součástí vývoje nejen závodních vozů pro zákaznický sport, ale i sportovních silničních modelů. To platí pro modely RS i pro supersportovní vůz R8, který byl naposledy rozsáhle modernizován na začátku roku 2019 – jako Coupé, Spyder a R8 V10 RWD s pohonem zadních kol.
Nejnovějším Stipplerovým kouskem je rekordní čas na Severní smyčce, který zajel na podzim 2019 s modelem RS Q8. Časomíra se zastavila na 7:42.253 min, což bylo i notářsky ověřeno – a profesionální závodní jezdec z Kolína nad Rýnem tak překonal předchozí rekord pro sériově vyráběná SUV o dvanáct sekund. Rekord sice nebyl cílem vývoje, je to však jednoznačný doklad nesmírné dynamiky, kterou nabízí nejsportovnější model Q v nabídce značky Audi.
Oliver Hoffmann: „Severní smyčka je nejnáročnější zkouškou ohněm“
„Severní smyčka je nejnáročnější zkouškou ohněm během naší vývojové práce a optimalizace nastavení,“ vysvětluje Oliver Hoffmann, generální ředitel společnosti Audi Sport GmbH. „S každým novým modelem RS na ní ujedeme nejméně 8000 kilometrů. Tento závodní okruh nám poskytuje detailní informace o odolnosti jednotlivých dílů za extrémních podmínek a o vlastnostech podvozku. U modelu RS Q8 jsme se zaměřovali především na nastavení pružin, tlumičů a ESP i na optimální charakteristiku sportovního diferenciálu a systému pro stabilizaci bočního náklonu.“
Čím se vyznačuje nejrychlejší SUV značky Audi? „RS Q8 kombinuje vynikající sportovní výkony a mimořádný design s působivou mnohostranností SUV a naším komplexním přístupem ke kvalitě,“ vysvětluje Hoffmann. „Vozidla RS mají jedinečný a silný charakter. Poskytují spontánní výkony nejvyšší úrovně, kdykoli a kdekoli si to řidič přeje, ale také uvolněné cestování na dlouhé vzdálenosti.“ To je důležité, protože mnoho řidičů modelů RS používá svůj vůz každý den pro služební cesty i pro nakupování a každý rok ujede vysoké počty kilometrů. „V RS naleznete vždy oba charaktery: doktora Jekylla i pana Hyda. Každý kilometr, ať ho ujedete jakkoli, je však mimořádným zážitkem – díky ohromujícímu designu, dojmu drahého vozu a vynikající kvalitě. A to je důležité,“ říká Oliver Hoffmann, který nese odpovědnost také za veškerý technický vývoj v Neckarsulmu.
Produktová řada s 12 modely: Ofenziva RS v plném proudu
Ofenziva modelů RS je v plném proudu. Sportovní dceřiná společnost AUDI AG má ve své nabídce již dvanáct modelů RS: RS 3 jako Sportback a Limuzína, RS 4 Avant, RS 5 jako Coupé a Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS jako Coupé a Roadster, RS Q3 a RS Q3 Sportback a RS Q8. Osm z uvedených modelů bylo představeno v roce 2019 a pro blízkou budoucnost má Audi Sport GmbH v klobouku ještě mnoho dalších nápadů.
V budoucnosti završí modely RS nabídku příslušné výchozí modelové řady vždy již relativně krátce po jejím uvedení. To znamená, že jejich vlastnosti jsou definovány již ve velmi rané fázi a jejich vývoj probíhá souběžně s příslušnou modelovou řadou, z níž vycházejí. Kromě designu je pozornost zaměřena především na pohon a podvozek. Cílem je totiž maximálně zvýraznit sportovní DNA, kterou má ve svých genech každé Audi.
Modernizované modely Audi RS 5 Coupé a RS 5 Sportback se představují
Mezi zásadní cíle patří také hospodárnost, která odpovídá požadavkům doby. Modely RS 6 Avant, RS 7 Sportback a RS Q8 jsou proto již dnes vybaveny náročným částečně hybridním systémem na základě elektrické sítě s napětím 48 V a systémem deaktivace válců (COD), který přichází v motoru V8 TFSI ke slovu při částečném zatížení. Tyto funkce jsou samozřejmě realizovány v typickém stylu RS. Klíčem k úspěchu na dlouhé cestě vývoje fascinujícího modelu RS je trpělivá detailní práce na nastaveních všech systémů i jejich sladění v harmonický celek. „Pouze z důsledné detailní práce se může vyvinout jedinečný charakter. Jen s velkými zkušenostmi a vytříbeným citem pro věc můžeme dosáhnout požadovaného celkového konceptu,“ je přesvědčen Oliver Hoffmann.
30krát kolem světa: Testovací program pro RS Q8 – ale nejen pro toto RS
Testovací inženýři společnosti Audi Sport GmbH byli s modelem RS Q8 na cestách přibližně dva roky. Vývojové vozy a prototypy ujely více než 1,2 milionu kilometrů, to je 30krát kolem světa. Zkušební jízdy vedly do Finska, Švédska, Francie, Itálie, Jižní Afriky, Číny a USA. Konaly se na závodních okruzích i na silnicích a cestách s nejrůznějším povrchem.
Testovací polygony, jakým je například vysokorychlostní okruh v jihoitalském Nardò, sloužily k testování zatížitelnosti všech komponentů při jízdě ustálenou vysokou rychlostí. Led a sníh ve Skandinávii nabídl nejlepší předpoklady k cizelaci reakcí podvozku a regulačních systémů – na kluzkém povrchu způsobují již malé změny nastavení zřetelně vnímané efekty. Horko a nadmořská výška v Jižní Africe postavily před mimořádné výzvy klimatizaci, chladicí soustavu motoru a výkonovou charakteristiku.
Inspirován závodními vozy: Design modelů RS
Modely RS tvoří dynamický vrchol produktové řady značky Audi – to je patrné již z jejich mimořádně výrazného vnějšího designu. Design modelů RS je ve velké míře inspirován motoristickým sportem a kombinuje decentní eleganci s dynamickou ostrostí. Nejvyšší výkony v motoristickém sportu vyžadují neobvyklé tvarové řešení jednotlivých dílů. V souladu s principem „form follows function“ je proto snadno pochopitelné, že se použití vysokovýkonných technologií z motoristického sportu odráží také ve vzhledu modelů RS.
Modernizované modely Audi RS 5 Coupé a RS 5 Sportback se představují
Maska chladiče Singleframe mnoha modelů RS má podobné proporce a umístění jako u supersportovních vozů R8. Maska chladiče je širší a v nižší poloze než u příbuzných modelů. Místo chromovaných prvků jí dominuje puristicky sportovní černá. U několika modelů RS se mezi maskou chladiče a kapotou motoru nacházejí horizontální štěrbiny, které připomínají ikonický model Audi Sport quattro z roku 1984. Ohromující otvory pro přívod vzduchu a velké eliptické koncovky výfukové soustavy ztělesňují sílu přeplňovaných motorů.
Exkluzivním vzhledem zaujme také karoserie, která je mimořádně výrazná u modelu Audi RS 6 Avant. Supersportovní Avant je o 80 milimetrů širší než výchozí model a jeho blatníky mají typický styl RS, což platí i pro zadní dveře, boční plochy, příď i kapotu motoru. Nezměněny jsou pouze přední dveře, střecha a zadní výklopné víko. Podběhy kol supersportovního Avantu vyplňují kola dodávaná s průměrem ráfku až 22 palců – u modelu RS Q8 to může být dokonce až 23 palců.
Skvěle vybavené dílny a modulární fixační systém: Nejvyšší kvalita již ve vývoji
Audi tradičně dbá u všech početných exkluzivních řešení na nekompromisní kvalitu. „Naši zákazníci vyžadují nejlepší produkty na trhu,“ říká generální ředitel společnosti Audi Sport Hoffmann. „Máme nejlepší specialisty a týmy, abychom tato vysoká očekávání splnili.“ Důležitou roli zde během vývoje hrají dílny RS, v nichž jsou první vozy montovány ručně.
Již v této fázi má zajištění kvality Audi velký vliv na pozdější sériově vyráběné vozy. Zaměstnanci vyrábějí kompletní karoserie modelů RS na hliníkovém modulárním fixačním systému, který umožňuje velmi precizní měření přesnosti a kvality výroby. Pro vzájemné sladění všech ploch, spár a křivek s přesností na desetiny milimetru se používají nejmodernější měřicí metody včetně laserových skenerů, jež na povrchu dílů zaznamenávají několik milionů bodů měření. Z toho těží jak aerodynamika, tak i vzhled všech vozů RS.
Čtyři rodiště: Výroba modelů RS
Modely RS jsou vyráběny ve čtyřech závodech. Z montážní linky hlavního německého výrobního závodu Ingolstadt sjíždějí vozy RS 3 Sportback, RS 3 Limuzína, RS 4 Avant, RS 5 Coupé a RS 5 Sportback. Výrobní závod Neckarsulm produkuje modely RS 6 Avant a RS 7 Sportback. V maďarském montážním závodě Győr vznikají vozy TT RS jako Coupé a Roadster, RS Q3 a RS Q3 Sportback. Ze slovenského závodu Bratislava pochází RS Q8. Všechny modely RS sjíždějí ze stejné montážní linky jako jejich příbuzné modely. Lisovny Audi dodávají specifické díly z oceli nebo v mnoha případech z hliníku, které se pak montují v karosárně.
Svatba – montážní proces, při němž dochází ke spojení podvozku a pohonu s karoserií – je velmi náročná především u modelů s motorem V8. Modely RS jsou završeny specifickými díly RS, mezi něž patří výfuková soustava, nárazníky, spoilery a kola. V Neckarsulmu vznikají každý pracovní den dvoumístné počty vozů RS 6 Avant a RS 7 Sportback. Každý vůz, než se vydá za svým zákazníkem, je podroben důkladné kontrole na silničním okruhu.
V blízkosti závodu Neckarsulm, kde má své hlavní sídlo společnost Audi Sport GmbH, se nachází manufaktura „Böllinger Höhe“. V ní vznikají supersportovní a závodní vozy modelové řady R8 s vysokým podílem ruční práce – a brzy se k nim přidá také elektromobil Audi e-tron GT.