Takzvaný “losí test” je jednou z nejnáročnějších dynamických zkoušek v automobilovém světě. I dnes, kdy jsou auta vybavená všemožnými bezpečnostními asistenty a systémy, mají některé modely velké problémy losí test zvládnout. Mezi takové nově patří i elektromobil Jaguar I-Pace, tedy Evropské auto roku 2019.

Ovšem než se podíváme na to, jak se Jaguaru dařilo, tedy, spíše nedařilo, pojďme se podívat do historie. Proč se losí test jmenuje právě takto? Pokud byste tipovali, že má opravdu něco společného s losem, pak byste se nepletli. Poprvé jej do testování zařadil švédský magazín Teknikens Värld, který chtěl nasimulovat situaci, kdy je potřeba se znenadání vyhnout třeba stojícímu losu na silnici. Z toho rychle vznikl právě pojem losí test, který se velmi rychle rozšířil a používán je dodnes.

Mimochodem, losí test nejvíce proslavil asi Merecedes-Benz třídy A. Tehdy šlo podle značky Mercedes-Benz o velmi moderní, dokonce prý pokrokové auto, na které byla náležitě pyšná. Ovšem jen do chvíle než se dostalo do tohoto testu. Je to už více než 20 let a přesto vám i dnes velká spousta lidí řekne, že důvod, proč si pamatují uvedení tohoto modelu na trh, je totální selhání v tomto novém testování. Mercedes-Benz třídy A se totiž při vyhýbacím manévru převrátil. Testovacímu jezdci se nic nestalo, ale automobilka musela bleskově reagovat. Svolala do servisu bezmála 20 000 vozů a rychle je dovybavila systémem ESP. Právě jeho nepřítomnost mohla za to, že se auto převrátilo. Bylo to tak díky tomu nakonec vůbec první auto, které bylo sériově vybaveno stabilizačním systémem.

I Jaguar se trápil, ale alespoň se nepřevrátil

Zpět do dnešních dnů a ke značce Jaguar. I-Pace je elektromobil a díky uložení baterií vespod by měl mít velmi nízké těžiště. Jenomže losí test je nemilosrdný a ukazuje, že to rozhodně není vše. Testování si vzali do rukou španělští novináři z webu km77.com, jejichž práci od nás už dobře znáte. Několikrát si vzali na paškál i škodovky.

Jakkoliv je Jaguar I-Pace jistě velmi dobrým elektromobilem, myslíme si, že jeho řidiči po zhlédnutí přiloženého videa nebudou rádi, když jim před auto vyběhne pes nebo dítě. Nejen, že v takovou chvíli většině aut nemusejí dobře fungovat bezpečnostní asistenty, o čemž jsme psali zde, ale navíc nemusí být ani případný vyhýbací manévr bez problémů.

Z testu je patrné, že I-Pace je silně nedotáčivý a nejvyšší rychlost, při které v testu prospěl, byla 73 km/h. Při vyšších rychlostech už bylo velmi těžké auto ovládat. Mimochodem, video je moc hezky natočené a přesně ukazuje, jak funguje právě ESP. Ovšem zároveň si při vyšších rychlostech lze všimnout, že to vypadá, jako kdyby systémy bojovaly s autem a nakonec i samotným řidičem. Auto je nevyvážené a nechce se mu vůbec jít za volantem. Jaguar má tedy u tohoto elektromobilu ještě co zlepšovat.