2024 Jaguar F-PACE SVR 575 Edition

Jaguar F-Pace 90th Anniversary Edition se představuje. Je to labutí píseň spalovacích Jaguarů

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Jaguar Land Rover - 2. 6. 2024


Jaguar oslavuje 90 let průkopnického designu, výkonu a inovací a přibližuje se k plně elektrické budoucnosti s novou výjimečnou edicí jednoho ze svých nejúspěšnějších vozů – luxusního výkonného SUV F-PACE.

90th Anniversary Edition (dostupná pro všechna provedení s výjimkou F-PACE 400 Sport a SVR), která je vůbec posledním provedením modelu F-PACE, nese decentní označení, doplňky karoserie R-Dynamic. Pro větší zážitek uživatele a vyšší hodnotu edice nabízí bez příplatku volitelné prvky výbavy jako jsou zatmavená skla oken, posuvná panoramatická střecha a 3D prostorová kamera. Uvnitř se o luxus postarají výrazně tvarovaná sportovní sedadla s kontrastním prošíváním, lišty z ebenového dřeva a hliníkové obložení.

Zákazníci mohou vybírat z výbav S, SE a HSE a celé palety motorů, včetně mild hybridu a plug-in hybridu. Druhý jmenovaný nabízí dojezd až 64 km** (WLTP) v čistě elektrickém režimu a možnost rychlého nabíjení stejnosměrným proudem, které dovoluje dobít baterii z 0 na 80 % za pouhých 30 minut.

Vrcholem nabídky modelu F-PACE je verze SVR 575 Edition, která je oslavou spalovacího motoru a jejíž výkonný, kompresorem přeplňovaný V8 poskytuje impozantní výkon a díky systému Variable Valve Active Exhaust i odpovídající zvukový doprovod.

F-PACE SVR má výkon ve svém srdci, kterým je charakterní, kompresorem přeplňovaný V8 Jaguar o objemu 5,0 litru. Verze SVR 575 Edition s výkonem zvýšeným o 25 koní na 575 koní je nejvýkonnější provedení modelu F-PACE všech dob a poskytuje jedinečnou kombinaci výkonu a vzrušení. S točivým momentem 700 Nm umí zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhé 4,0 sekundy.

SVR 575 Edition těží z jedinečného kitu karoserie SVR s předním nárazníkem optimalizovaným pro výkon, paketu Black Exterior Pack s černým rámečkem mřížky chladiče a výdechy na kapotě a zadního nárazníku SVR s černými detaily. SVR 575 Edition je rovněž vybaveno 22“ kovanými koly z lehké slitiny s povrchovou úpravou Diamond Turned a kontrastním matným lakem Satin Technical Grey.

V interiéru poskytují na dotek příjemný komfort sportovní sedadla, vyhřívaná a klimatizovaná a s elektrickým nastavením ve 14 směrech, čalouněná semišem a kůží Windsor. K dispozici jsou také sportovní sedadla čalouněná semi-anilinovou kůží. Volant zdobí znak SVR, přičemž hliníkový dekor je určen výhradně pro verzi SVR.

„F-PACE dal novým zákazníkům značky na výběr z různých variant od efektivního plug-in hybridu až po vysoce výkonný F-PACE SVR. Díky své neodmyslitelné kvalitě a špičkovému designu nadchl naše klienty po celém světě. V době, kdy se připravujeme na plně elektrickou budoucnost, je 90th Anniversary Edition důstojnou poctou devíti desetiletím průkopnického designu, výkonu a inovací,“ řekl Rawdon Glover, výkonný ředitel společnosti Jaguar.

Základní ceny:

  • Jaguar F-PACE 90th Anniversary Edition od 1 740 084 Kč (D165 AWD Auto “S”).
  • Jaguar F-PACE SVR 575 Edition od 3 109 066 Kč.

90 let inovací značky Jaguar

Za modelem F-PACE 90th Anniversary Edition se skrývá příběh zahrnující devět desetiletí (1935 až 2025) předního postavení v automobilovém průmyslu. V historickém odkazu značky Jaguar zaujímá významné místo jako její vůbec první SUV v řadě pozoruhodných vozů a inovací.

Průkopnický duch Jaguaru sahá až do 30. let 20. století, což bylo urychleno ve 40. letech 20. století vývojem motoru XK, který ve výrobě vydržel dlouhých 40 let a byl základem úspěchů v motorsportu.

První sportovní vůz značky Jaguar byl dvoumístný roadster s bezkonkurenční kultivovaností a komfortem. Prvních 240 vozů mělo ručně vyráběnou hliníkovou karoserii a bylo vybaveno zcela novým řadovým šestiválcem XK o objemu 3,4 litru a výkonu 160 koní. Maximální rychlost 120 km/h z modelu XK120 učinila nejrychlejší sériově vyráběný vůz na světě. Aby to Jaguar prokázal, jel s ním po uzavřené dálnici v belgickém Jabbeke rychlostí 126 km/h. K mnoha úspěchům modelu XK120 na poli motorsportu patřila vítězství v Alpské rallye v letech 1951 a 1952.

V roce 1951 se model C-Type s víceprvkovým trojúhelníkovým rámem snižujícím hmotnost stal prvním Jaguarem, který vyhrál 24 hodin Le Mans. Hned při svém prvním startu přitom překonal rekordy v ujeté vzdálenosti a průměrné rychlosti. Po tomto vítězství vyvinuli inženýři Jaguaru ve spolupráci se společností Dunlop průkopnický technický prvek – kotoučové brzdy. V Remeši v roce 1952 se C-Type stal prvním vozem s kotoučovými brzdami, který vyhrál mezinárodní závod.

V roce 1961 byl představen jeden z nejikoničtějších vozů světa, Jaguar E-Type, který nastavil nová měřítka v oblasti automobilového designu a výkonu. Během 14 let bylo vyrobeno více než 70 000 vozů. Ikonický design, nabízený v podobě dvoumístného roadsteru nebo kupé s pevnou střechou, byl výsledkem posedlosti aerodynamikou. S motorem XK o objemu 3,8 litru s trojitým karburátorem a výkonem 265 koní uměl zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy. V roce 1964 byl zvětšen zdvihový objem motoru XK na 4,2 litru a v roce 1966 pak nabídku rozšířilo kupé s pevnou hlavou a uspořádáním 2+2. Ve verzi Series 3 se E-type stal prvním Jaguarem, který používal nový, celohliníkový V12 o objemu 5,3 litru, který dosahoval výkonu 272 koní a stal se etalonem plynulosti a kultivovanosti.

Další Jaguar, který se ucházel o titul nejrychlejšího vozu světa, je XJ220. Výroba modelu XJ220 začala v roce 1992 a využíval pokročilou hliníkovou voštinovou konstrukci, která přinášela obrovskou pevnost a zároveň nízkou hmotnost. XJ220 vážilo pouhých 1470 kg. S maximální rychlostí 342,79 km/h dosaženou při testu v roce 1991 zůstává nejrychlejším sériově vyráběným vozem značky Jaguar.

Test Jaguar F-Pace D300 (2023)

Slavný pětilitrový V8 byl uveden na trh v roce 2009 a nahradil velmi úspěšný motor Jaguar V8 o objemu 4,2 litru. Stejně jako jeho předchůdce byl původně tento celohliníkový motor se čtyřmi vačkovými hřídeli a 32 ventily v celé řadě vozů Jaguar nabízen v atmosférické verzi a přeplňovaný kompresorem a nabízel vyšší výkon, vyšší točivý moment a vyšší kultivovanost. Tento motor je od roku 2012 k dispozici v modelu F-TYPE a od roku 2018 v modelu F-PACE SVR.

Průkopnické inženýrství pokračovalo v roce 2018 představením jednoho z prvních prémiových elektromobilů na světě – Jaguaru I-PACE. Díky použití na míru vytvořené hliníkové architektury elektromobilu se jedná o konstrukci Jaguaru s dosud nejvyšší pevností v krutu, s rozložením hmotnosti v poměru 50:50 a dvěma motory navrženými společností Jaguar, které dávají výkon 400 koní a točivý moment 696 Nm. Od svého uvedení na trh získal I-PACE více než 90 ocenění, včetně bezprecedentních tří vítězství v anketě World Car of the Year 2019: zvítězil v kategoriích World Car Design of the Year, World Green Car a World Car of the Year a také v anketě European Car of the Year 2019.

Od roku 2025 se Jaguar promění v plně elektrickou luxusní značku s jedinečně expresivními vozy definovanými průkopnickými technologiemi a vizionářským designem.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru