Od počátku byly plánované náklady na opravu Barrandovského mostu stanoveny na částku 594,5 milionu korun. Tato suma se může zdát vysoká, ale most nebyl v dobrém stavu a potřeboval důkladnou rekonstrukci. Právě velmi špatný technický stav mostu a také inflace jsou podle odborníků hlavními důvody, proč se konečná částka za opravu vyšplhá na dvojnásobek. Vysvětlil to generální ředitel Technické správy komunikací (TSK) Filip Hájek. Po započtení nulté fáze oprav, kdy byly mimo jiné opraveny pilíře, páté fáze, v níž TSK provádí sanaci povrchů, a po zahrnutí nákladů na správu stavby se celkové náklady vyšplhají na téměř 1,31 miliardy korun.
Barrandovský most byl postaven v roce 1983 a denně po něm projede přibližně 140 tisíc vozidel, což z něj dělá nejvytíženější dopravní tepnu v Praze. „V současné době vidíme, že na první až čtvrté etapě je navýšení poměrně výrazné, asi 545 milionů. Velká část je inflace, prošli jsme za poslední dva roky největším inflačním skokem. Z ostatních faktorů je zdaleka nejdůležitější vliv UHPC (speciální beton) materiálu, což je nějakých 20 procent z toho zbytku, ale největší část, polovina nárůstu, jde za složitostí pokládky UHPC betonu,“ řekl Hájek.
Použití UHPC betonu má oproti tomu běžnému výhodu, že funguje jako izolace a je mnohem odolnější. Zároveň ale vyjde asi desetkrát dráž, a to až na 50 tisíc korun za metr krychlový. Tento speciální beton již silničáři použili v první a druhé etapě oprav v loňském a předloňském roce. Dalším faktorem, který zvýšil náklady, je horší stav původní konstrukce mostu, než se původně předpokládalo.
Zdůvodnění navýšení ceny bude požadovat opoziční ANO, které se na to bude dotazovat na jednání magistrátního dopravního výboru, a pokud jej odpovědi primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) neuspokojí, chce věc řešit na příštím zasedání zastupitelů. „Připravuji řadu detailních otázek k aktuálnímu stavu projektu a důvodům tohoto nárůstu (ceny),“ uvedl opoziční zastupitel a předseda pražského ANO Ondřej Prokop.
A z čeho bude tato nákladná rekonstrukce financována? TSK pracuje s několika zdroji. Na pokrytí vyšších nákladů přesune volné prostředky od SFDI na opravu mostu. Další finance získá z projektů, které buď nestačí realizovat, nebo je odkládá kvůli kolizi s opravou Barrandovského mostu. Zbytek bude hrazen z prostředků města. Letošní etapa oprav je v plném proudu a pro motoristy v Praze přináší řadu komplikací. Přestože je v plánu ještě jedna další etapa prací, ta už by neměla znamenat žádná výraznější dopravní omezení.