Určitě také občas zažíváte situace, kdy si myslíte, že nejvyšší povolená rychlost je na některých silnicích nízká. Často to bývá na přehledných okreskách, kde bychom rozhodně rychleji než 90 km/h jet neměli. To je totiž maximální hodnota, kterou přikazuje zákon a kterou se tedy musíme všichni řídit. A není důležité, že je silnice široká, přehledná nebo málo využívaná. Věřte ale tomu, že může být mnohem hůř.
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) – mezi jejíž členy patří i Česká republika, tudíž se její návrhy týkají právě i nás – přišla s opravdu velmi zajímavou studií. Podle ní by totiž bylo nejlepší, a hlavně pro nás všechny nejbezpečnější, aby museli řidiči dodržovat maximální povolenou rychlost v zastavěných městských a obecních aglomeracích 30 km/h. Tím to ale nekončí. OECD navrhuje, aby byla maximální povolená rychlost v místech, kde hrozí riziko boční srážky, omezena na 50 km/h a na silnicích, kde, jakkoliv hrozí riziko čelního střetu, na 70 km/h.
Zrovna v případě druhého a třetího návrhu se prakticky jedná o všechny silnice, možná vyjma dálnic, o kterých se analýza nezmiňuje. Naštěstí… OECD si vzalo příklad v Nizozemí, kde je podobně omezena rychlost například až na 70 % městských silnic a funguje to. Organizace argumentuje počty, které říkají, že byť 1% nárůst rychlosti automaticky znamená 2% nárůst rizika nehody, 3% nárůst rizika vážného zranění při nehodě a dokonce 4% nárůst smrtelných zranění.
Kompletní zprávu OECD si můžete stáhnout zde. Jen se u ní moc nerozčilujte. Těch perliček je tam totiž mnohem víc. Dozvíte se tak, že podle „cifršpiónů“, kteří ji mají na svědomí, se vlastně pomalu zabíjíme emisemi z našich vlastních výfuků. A k limitování by měla ta snížená rychlost pomoci také. To je zrovna moment, kdy jsme chtěli přestat číst. Vždyť už řadu měsíců se mluví o tom, že auta zase tak velkým zdrojem emisí nejsou. Mnohem většími znečišťovateli ovzduší jsou domácnosti a jejich topení, a hlavně letecká a lodní doprava.
Ale ne, OECD si stojí za svým a nám tedy nezbývá nic jiného než doufat. Ploužit se po obcích 30 km/h totiž nezní jako velká zábava. A to je možná kámen úrazu. Zatímco pro nás všechny je řízení ještě stále zábavou, úředníci nám z toho chtějí udělat otravnou činnost, kterou budeme chtít provozovat co nejméně. A daří se jim to. Motoristé jsou naštvaní, ale věčné navyšování poplatků za auta, uzavřené tunely, silnice, nesmyslné policejní kontroly a mnoho a mnoho dalšího na náladě prostě nepřidají.