Asi nejdiskutovanějším tématem dneška jsou emise, které produkují auta. V některých zemích to znamená zákaz aut se spalovacími motory, jinde plošné snižování rychlosti. Ale Google ukazuje, že to jde i jinak.
Google totiž už koncem roku 2021 představil ve své navigaci funkci, která řidičům nabídne nejen nejrychlejší trasu, ale i tu nejšetrnější k životnímu prostředí. A řidiči na tuto nabídku často slyší, protože podle dat Googlu za dobu fungování této možnosti řidiči uspořili 1,2 milionu tun CO2. A to je ekvivalent k tomu, jako kdyby ze silnic zmizelo čtvrt milionu aut se spalovacím motorem.
Jako první byl tento druh navigace spuštěn v Americe, ale velmi rychle se rozšířil do Kanady, Egypta a 40 evropských zemí. Google fungování tohoto systému vysvětlil tak, že navigace používá strojové určení těch tras, na kterých je největší pravděpodobnost úspory paliva.
Proč Waze ukazuje jinou trasu než Google Maps? Toto malé tajemství to vysvětluje
Pokud se řidič navíc rozhodnou do navigace zadat druh pohonných hmot, který jejich auto používá, algoritmy zvládnou trasu naplánovat ještě úsporněji. Podle Google zvládnou pracovat například i s účinností dieselových motorů při jízdě po dálnici nebo naopak hybridů při pomalé jízdě městem. V jejich případě se ale počítá s tím, že jsou nabité. Elektromobilisté a právě majitelé plug-in hybridů pak mohou využívat zobrazování optimálních tras, ale i dobíjecích míst po cestě, jejich obsazenost či rychlost dobíjení. Časem chce Google mapy naladit tak, aby ideálně fungovaly i s hromadnou dopravou a řidičům tak daly na výběr, zda by nebylo lepší jet autobusem nebo vlakem.
Než se harcovat nejkratší trasou přes vesnice po rozbitých okreskách, to si raději zajedu, dám sice o trochu víc za PHM a ušetřím za opravu podvozku o riziko zničení pneu.