Dacia Spring

Francie zpřísňuje pravidla dotací pro elektromobily. Neprojdou ty z Číny, včetně některých modelů Tesla

Autor: Anina Russová - Zdroj: Reuters - Foto: Dacia - 20. 12. 2023


Elektromobily vyrobené v Číně zpravidla nabízí poměrně nízkou cenu, ovšem ne všude jsou vítány. Jako problém je například vidí Francie, která pro ně výrazně zpřísnila podmínky dotací. Těmi nově neprojde například ani Dacia Spring nebo Tesla Model 3.

Nové nastavení dotačních pravidel pro nákup elektromobilu má totiž preferovat vozidla vyrobená ve Francii, respektive v Evropě, před těmi, které jsou vyráběny v Číně. A to je právě případ i dvou výše zmíněných elektromobilů. Ve výsledku tak bude mít na státní dotaci nárok asi 65 % elektrických aut nabízených na francouzském trhu. V seznamu je nakonec hlavně 24 vozidel skupiny Stellantis a pět aut od Renaultu. To se samozřejmě některým výrobcům nelíbí. Je mezi nimi třeba MG, které patří do čínské skupiny SAIC. Mluvčí automobilky pro agenturu Reuters řekl: „Existují auta, která tímto ztratí veškerou svou konkurenceschopnost.“ Řekl také, že se jako značka rozhodli neúčastnit francouzského dotačního programu s modelem MG4, protože „byl navržen, aby nás vyřadil“.

Problém je výroba

Mohlo by se zdát, že Francouzi mají s čínskými elektromobily problém například kvůli bezpečnosti. Jádro pudla je ale zakopáno ve výrobě těchto aut. Faktem je, že čínský automobilový průmysl stojí a padá na elektrické energii generované z uhlí. A to není z dnešního podhledu nijak ekologické. Francouzský ministr financí Bruno Le Maire ostatně řekl: „Nebudeme nadále dotovat výrobu aut, která generuje příliš mnoho CO2. Jenomže trh má jasno. Právě vzhledem k cenám roste počet těch, kteří sáhnou po elektromobilu z Číny. Evropská konkurence je prostě stále příliš drahá a je otázkou, kdy a jestli se to změní.

Francouzská vláda se sice snaží tlačit ceny francouzských a evropských EV aut dolů, ale na čínská auta to stále nestačí. Ostatně, dle průzkumu společnosti Jato Dynamics byla v prvním pololetí letošního roku průměrná cena elektromobilu v Evropě asi 65 000 eur, tedy zhruba 1,6 milionu korun. V Číně pak 31 000 eur, tedy 760 000 Kč.  

A právě proto šla asi třetina všech vyplacených francouzských dotací na auta vyrobená v Č9ně, což se vládě nelíbí. Podle tamního ministerstva financí pomůže zpřísnění vyplácení pobídek ke zmírnění konkurenční pasti, kterou jinak levné čínské elektromobily vytvořily.

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru