MINI Electric Pacesetter od JCW je novým safety carem pro mistrovství světa ABB FIA Formula E. Tímto způsobem spojuje elektrickou budoucnost značky s bohatou závodní historií John Cooper Works. Vůz je postaven na základě nového MINI Cooper SE jako součást neobyčejné spolupráce mezi divizemi MINI Design, BMW Motorsport, federací FIA a šampionátem Formula E.

Elektrický pohon a John Cooper Works

„Už jsme viděli, jak dobře funguje spojení zábavy za volantem v podobě elektrického MINI,“ říká Bernd Körber, ředitel MINI. „Nicméně MINI Electric Pacesetter od JCW jde minimálně o krok dál a propojuje výkon značky John Cooper Works s elektrickou mobilitou. Tato extrémní verze elektrického MINI byla vyvinuta jako safety car pro šampionát Formula E, takže je zcela jasné, že není určena pro použití na běžných silnicích. Ale odhaluje jeden ze směrů, kterým bychom při elektrifikaci značky JCW mohli jít. Pro mě je zpráva jasná: elektrifikace a značka JCW jdou dobře dohromady.“

Přečtěte si také:  Škoda uklidňuje, že elektromobily Enyaq iV jsou stejně bezpečné jako modely s konvenčním pohonem

Maximalizovaná dynamika – design exteriéru

Exteriér MINI Electric Pacesetter od JCW byl účelně přizpůsoben pohybu na závodní dráze, takže představuje zatím nejdynamičtější představu MINI s elektrickým pohonem. „Design je vzrušující symbiózou technické preciznosti a emocí,“ vysvětluje Oliver Heilmer, šéf MINI Design. „Funkce zde určuje formu a designové prvky byly navrženy s ohledem na technickou stránku věci. Během vývoje tvaru blatníků a předního i zadního nárazníku jsme například úzce spolupracovali s našimi kolegy v BMW Motorsport a při optimalizaci jsme brali v úvahu opatření vedoucí ke snížení hmotnosti. Tento vizuálně nápadný, technicky dokonalý designový jazyk dává vozidlu pronikavý dojem emociálního náboje a vzrušení.“

Důvěrně známá, snadno rozeznatelná tvář MINI je při pohledu zepředu tvořena především ikonickými prvky MINI, jako jsou kruhové světlomety a šestiúhelníková maska chladiče. Zároveň s tím je sportovní vzhled přední části vozu dokreslen typickými prvky John Cooper Works, mezi něž patří rozšířené blatníky přizpůsobené širšímu rozchodu kol a masivní přední nárazník s přídavnými splittery vpravo a vlevo. Na elektrické srdce Safety Caru upozorňuje zaslepená maska chladiče a logo MINI Electric.

Předchozí roli Safety Caru v šampionátu Formule E zastávalo BMW i8
bmw-i8-formula-e-safety-car

Jelikož prakticky není potřeba žádný chladicí systém pohonu, přední část vozu je pro zlepšení aerodynamiky z většiny zakrytá. Jedinými výjimkami jsou místa pod maskou chladiče a přitažlivé, téměř čtvercové nasávací otvory pro chlazení brzd. Bílá blikací světla Safety Caru jsou harmonicky zakomponovaná do kapoty. Charakteristické MINI pruhy na kapotě přesahují přes střechu až na zadní část karoserie.

Předvádění závodních genů MINI – boky

MINI Electric Pacesetter od JCW vypadá extrémně dynamicky i při pohledu z boku. Díky souhře mezi geometricky zdůrazněnými blatníky (s pečlivě umístěnými aerodynamickými hranami) a sportovními nástavci prahů působí jako v pohybu dokonce i v případě, že stojí na místě. Společně s většími koly, které vyplňují téměř celé podběhy, je posílen dojem typického rozkročeného postoje MINI. Okraje blatníků a spoilery byly vyrobeny, nebo přesněji řečeno vytištěny, v Oxfordu na 3D tiskárně z recyklovaného karbonu. Žluté linky a povrchy aerodynamických prvků (například blatníků kol, prahových lišt a zadního křídla) naznačují, že v těchto oblastech došlo k optimalizaci proudění vzduchu, toto barevné řešení vizuálně zdůrazňuje vzduchové deflektory a hrany aerodynamických částí. Výraznou vizuální show „předvádějí“ i odlehčená 18palcová kola ve dvoubarevném provedení černá-neonová oranžová se čtyřmi paprsky ve stylu MINI John Cooper Works GP.

Přečtěte si také:  Toyota na šanghajském autosalonu představí nový elektromobil s karoserií SUV

Do jednoho celku se v tomto vozu spojují typická barevná schémata MINI Electric a John Cooper Works. Největší plocha karoserie je lakována matnou stříbrnou barvou, která přesahuje až za střed vozu. Vysoce lesklé barvy následně gradují – od oranžové High Speed Orange do červené Curbside Red – a pokrývají zbytek karoserie směrem k zádi. Kontrast mezi matnými a lesklými povrchy dodává siluetě ladnost, zatímco zřetelné, úhlopříčné dělicí linky mezi různými barvami dále zdůrazňují dynamiku celku. Na zadních blatnících je umístěn vzor připomínající cílovou vlajku společně s velkým logem MINI Electric, které lze najít i na masce chladiče, střeše a na zádi vozu. Safety Car je rovněž ozdoben grafickými schématy týkajícími se specifických pravidel a sponzorů, která ještě dokreslují vizuálně intenzivní závodní charakter.

Široká a přitažlivá – zadní část

Zadní část je vyvedena v černé barvě a červené metalíze Curbside Red, doplněné o žluté povrchy, díky nimž poutavý designový styl přesahuje z přední části přes blatníky a vytváří extrémně moderní a dynamický vzhled. Na nápadném průchozím střešním spoileru je umístěna jednotka signalizačních světel. Celek byl opět vytištěn 3D tiskárnou v oxfordském závodě MINI. Rozšířené zadní blatníky zdůrazňují široký rozchod vozu a nerušivě přecházejí do zadního nárazníku. Ten má výřezy v oblasti kol, takže odkrývá pohled na závodní pneumatiky s vysokou úrovní gripu. Uprostřed zádi je umístěn zvýrazněný difuzor. Při pohledu na vůz z tohoto úhlu je díky žlutým prvkům v barvě Energetic Yellow a chybějícím koncovkám výfuku jasně patrné, že pohon je elektrický.

Maximální odlehčení – interiér

Interiér byl zbaven všech nepotřebných věcí; zůstala pouze přední sedadla. Prostor pro řidiče vyplňuje certifikované sedadlo se šestibodovými pásy schválenými jak pro závodní, tak pro silniční použití, volant s minimalistickým karbonovým pohlcovačem nárazu a digitální přístrojový panel. Centrální přístroj byl pro další snížení hmotnosti nahrazen karbonovým krytem. Na středovém tunelu je volič převodovky, ruční brzda a ovládání signalizačních světel – to vše ve viditelném karbonovém provedení. Podobně zjednodušené karbonové dveřní panely s klikami dveří a ovládáním oken jsou vybaveny látkovými popruhy pro ještě snadnější zavírání. Dalším z výrazných prvků interiéru je navařený rám zvyšující úroveň bezpečnosti. Zbývající části odlehčeného interiéru jsou lakovány v typické závodní bílé barvě (z funkčních důvodů).

Na míru 3D vytištěné části interiéru

Minimalistický pohlcovač nárazu na volantu a panel v jeho pravé části jsou vysoce kvalitními, na míru vyrobenými komponenty, podobně jako kryt středové konzoly a panely dveří na straně řidiče. Mezi další speciality patří odnímatelné polstrování ve sportovním sedadle, které je taktéž vytištěno na 3D tiskárně a díky své inovativní struktuře kombinuje komfort, odolnost a modularitu. Tloušťku, pevnost a barvu polstrování lze snadno přizpůsobit potřebám fyziognomie, hmotnosti a osobnímu vkusu řidiče.

Připraveno na závodní dráhu, s pomocí znalostí z BMW Motorsport

Pod přitažlivým designem MINI Electric Pacesetter od JCW se skrývá odbornost závodního oddělení BMW Motorsport. Zásluhou důsledného dodržování pravidel odlehčování váží karoserie Safety Caru jen přibližně 1230 kg, což znamená, že je asi o 130 kg lehčí než sériové MINI Cooper SE. Systém pohonu, který taktéž vychází z MINI Cooper SE, dosahuje výkonu 135 kW a točivého momentu 280 Nm, díky čemuž MINI Electric Pacesetter od JCW zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy (sériový model: 7,3 s) a z 0 na 60 km/h za pouhých 3,6 s (sériový model: 3,9 s). Pro Safety Car jsou nicméně zásadní hodnoty pružného zrychlení. V tomto ohledu MINI Electric Pacesetter od JCW předvádí všechny výhody elektrického systému pohonu s velkým točivým momentem a jednostupňovou převodovkou, protože zvládne zrychlit z 80 na 120 km/h za 4,3 s (sériový model: 4,6 s). Podvozek je vybaven závodními tlumiči s pružinami (coilover) s třístupňově stavitelným odskokem, kompresí, výškou a odklonem, které poskytují dokonalý pocit z jízdy jako v motokáře. Celek dokresluje závodní uložení ramen podvozku, o 10 mm rozšířený rozchod kol, čtyřpístkové brzdové třmeny a kola z MINI John Cooper Works GP s pneumatikami Michelin Pilot Sport (rozměr 245/40 R18). Jedná se o stejné pneumatiky, které jsou použity na předních kolech závodních monopostů Formula E.

Přečtěte si také:  V Autoklubu proběhlo odložené vyhlášení vítězů Peugeot Rally Cupu 2020

Premiéra při římské E-Prix 10. 4. 2021

MINI Electric Pacesetter od JCW bude poprvé v akci použito v Římě 10. dubna 2021 v rámci druhého podniku (Race 3) letošní sezony Formula E. Za volantem bude sedět oficiální řidič Safety Caru FIA Formula E Bruno Correia, zatímco piloti týmu BMW i Andretti Motorsport Maximilian Guenther (Německo) a Jake Dennis (Velká Británie) budou bojovat o vítězství ve svých závodních monopostech BMW iFE.21. „Agilita, výkon, skvěle vypadající vůz. Safety Car MINI Electric Pacesetter od JCW pro mistrovství světa FIA Formula E má všechno. Řídí se skvěle, prakticky jako motokára,“ říká Correia.

Přidat komentář