Ford Puma ST Powershift

Ford Puma ST Powershift je novinka s mild-hybridem 1.0 EcoBoost se 170 koňmi a automatem

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Ford - 8. 3. 2023


Ford představuje nový model Puma ST Powershift,, který kombinuje dosud nejvýkonnější verzi oceňovaného motoru Ford 1.0 EcoBoost s automatickou dvouspojkovou převodovkou Ford Powershift.

Motor osazený 48V mild-hybridní technologií dosahuje nejvyššího výkonu 125 kW/170 koní a točivého momentu 248 Nm. Převodovka má dvouspojkovou konstrukci, sedm převodových stupňů a možnost ručního řazení na volantu. Výsledkem je energický jízdní projev i jednoduché a komfortní ovládání vozu v každodenním provozu.

Puma ST Powershift kombinuje nové hnací ústrojí s podvozkovými „Sportovními Technologiemi“ Pumy ST 1.5 EcoBoost, představené již v roce 2020. Jedná se zejména o specifické naladění prvků odpružení včetně patentovaných pružin, které cíleně usměrňují síly působící na podvozek.

Ve spojení s komfortem kompaktního SUV, vnitřním prostorem a inovativními praktickými řešeními včetně schránky Ford MegaBox to znamená, že nová Puma ST Powershift zpřístupňuje charakter vozů Ford Performance ještě širšímu okruhu řidičů. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 7,4 sekundy, má kombinovanou spotřebu paliva 6,3 l/100 km a emise CO2 144 g/km.

„Tým Ford Performance se při vývoji původní Pumy ST zaměřil na to, aby zajistil zábavný charakter příznačný pro modely ST při zachování praktičnosti našeho kompaktního SUV, a nyní své zkušenosti zúročil v nové variantě Powershift, která je ještě všestrannější. 48voltovou mild-hybridní technologii zde využíváme nejen ke snížení spotřeby, ale také ke zvýšení maximálního výkonu a točivého momentu,“ řekl Stefan Muenzinger, ředitel Ford Performance pro Evropu. „Oceňovaný motor 1.0 EcoBoost je spřažen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Ford Powershift s možností řazení na volantu. Vůz tak v sobě spojuje energický zážitek z jízdy a každodenní použitelnost.“

Dynamika modelu ST, hospodárnost mild-hybridu

Motor 1.0 EcoBoost Hybrid se 48voltovou mild-hybridní technologií, který je zájemcům o SUV Puma k dispozici již od roku 2019, byl pro Pumu ST Powershift dále zdokonalen a nabízí ještě lepší výkony.

Mild-hybridní soustava zde začíná rekuperovat energii k nabíjení 48V lithium-ion baterie ještě rychleji než v jiných modelech. To umožňuje integrovanému startér/generátoru pracovat v režimu podpory točivého momentu delší dobu. Výsledkem je ještě lepší nástup hnací síly v nízkých otáčkách. Zvýšená rekuperace navíc umožňuje posílit elektrickou asistenci od integrovaného startér/generátoru o dalších 7,5 kW/10 koní.

Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 EcoBoost s přímým vstřikováním paliva dostal také specifický software. Díky všem provedeným změnám nabízí pohonná jednotka o téměř 10 procent vyšší výkon než motor 1.0 EcoBoost Hybrid (114 kW/155 koní) v běžné Pumě. Zajímavost: Její měrný („litrový“) výkon je přesně dvakrát vyšší než v modelu Focus ST170 z roku 2002. Puma ST Powershift dosahuje nejvyššího výkonu 125 kW/170 koní v 5750 ot./min a nejvyššího točivého momentu 248 Nm v 3000 ot./min.

Stejně jako dosavadní Puma ST se i nový model pyšní výfukem s aktivní klapkou, který zvyšuje výkon a při akceleraci uděluje vozu nezaměnitelný zvukový projev. V jízdních režimech Normal a Eco, určených pro komfortní každodenní provoz, zůstává klapka uzavřena, ale v režimu Sport se otevře, aby zintenzivnila zvukový doprovod sportovní jízdy.

Powershift dává řidiči kontrolu

Sedmistupňová dvouspojková převodovka Ford Powershift byla speciálně vyvinuta tak, aby hladce spolupracovala s motory Ford 1.0 EcoBoost Hybrid. Pro potřeby Pumy ST Powershift získala upravený software, zohledňující výkony a určení vozu.

Ford Puma ST Powershift

V plně samočinném režimu poskytuje převodovka hladké řazení a komfort, zejména v městském provozu s častým zastavováním a opětovnými rozjezdy. Současně udržuje motor v optimálních otáčkách z hlediska spotřeby. Pokud však řidič požaduje maximální akceleraci, dokáže bleskurychle podřadit až o tři stupně a ve sportovním režimu řadí nahoru později. Převodové stupně lze navíc řadit i ručně, pomocí „pádel“ na volantu.

Přítomnost automatické převodovky také umožnila konstruktérům doplnit adaptivní tempomat, dodávaný jako výbava na přání, o funkci Stop & Go, díky níž vůz v kolonách automaticky brzdí až do úplného zastavení a znovu se automaticky rozjíždí, pokud doba zastavení nepřesáhne tři sekundy. Po uplynutí tří sekund stačí dát pokyn k rozjezdu sešlápnutím akcelerátoru nebo stiskem tlačítka. Díky automatické převodovce lze Pumu ST Powershift také nastartovat na dálku prostřednictvím aplikace FordPass.

Sportovní podvozek ST

Puma ST Powershift sdílí specifické naladění podvozku s dosavadní Pumou ST. Zkrutně deformovatelný příčný člen zadní nápravy má torzní tuhost 2000 Nm na jeden úhlový stupeň, což představuje navýšení o 50 procent vůči standardní Pumě. Přední zkrutný stabilizátor má průměr 24, zadní 28 mm.

Stabilitu i ovladatelnost Pumy ST vylepšují rovněž patentované pružiny, které cíleně usměrňují síly působící na podvozek. Mají směrové vinutí a nejsou vzájemně zaměnitelné. Síly vznikající při zatáčení se přenášejí přímo do pružiny, což zvyšuje tuhost podvozku v příčné ose.

Kmitání pružin tlumí v Pumě ST dvouplášťové tlumiče Hitachi s odezvou závislou na frekvenci kmitů. Díky tomu mohou dobře pohlcovat malé nerovnosti a současně udělovat celé podvozkové soustavě tuhost potřebnou k potlačení nežádoucích pohybů karoserie ve svislé ose.

Převod řízení 11,4:1 je téměř o 25 procent strmější než u standardní Pumy. Vedle samotné převodky hřebenového řízení toho bylo dosaženo také úpravou konstrukce těhlic a zkrácením táhel řízení. Výsledkem je ostřejší počáteční reakce na otočení volantem než u standardní Pumy, ještě podpořená systémem Torque Vectoring Control.

Pozornosti konstruktérů neunikla ani brzdová soustava. Přední kotouče byly oproti standardní Pumě zvětšeny o 17 procent, na 325 mm. Podtlakový posilovač byl nakalibrován s ohledem na dávkovatelnost a zpětnou vazbu při sportovní jízdě. Díky optimalizované rekuperaci navíc vůz silněji brzdí motorem.

Rovnováha formy a funkce

Přední spoiler integrovaný do nárazníku nejenže jasně signalizuje sportovní potenciál Pumy ST Powershift, ale také zvyšuje přítlačnou sílu o téměř 80 procent. K efektivnějším aerodynamickým vlastnostem karoserie přispívají rovněž rozměrný střešní spoiler a difuzor v zadním nárazníku. Horní i spodní mřížka na přídi dostaly specifický výplet vozů Ford ST, který odpovídá vyšším nárokům na chlazení motoru.

Paletu barev karoserie rozšiřuje nová modrá Azura, určená výhradně pro modely ST. Sériově dodávaná 19palcová kola z lehké slitiny jsou standardně lakovaná odstínem Magnetite. Střecha, rámečky předních mřížek, detaily na bočních partiích, kryty zpětných zrcátek a zadní spoiler mohou být na přání vyvedeny v lesklém černém laku.

Uvnitř čekají sportovní sedadla Ford Performance, potažená syntetickou kůží Sensico. Ve výbavě nechybí bezdrátová nabíječka telefonů, vyhřívané čelní okno Quickclear, parkovací senzory vpředu i vzadu, dešťový senzor, modem FordPass Connect nebo komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto. Z asistenčních systémů je k dispozici předkolizní asistent s aktivním brzděním, aktivní parkovací asistent, upozornění při couvání do silnice s aktivním brzděním nebo inteligentní omezovač rychlosti.

V souladu s požadavky na všestrannost modelů Ford Performance zachovává Puma ST Powershift v plné míře praktičnost běžné Pumy. Pod podlahou zavazadlového prostoru o objemu 456 litrů se nachází inovativní Ford MegaBox – 80litrová schránka, díky níž lze ve voze převážet například dva golfové bagy postavené na výšku.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru