U automobilů s naftovým motorem jsou od roku 2004 povinné filtry pevných částic, které by měly být bezúdržbové a o jejich pravidelné vyčištění se má auto postarat samo. Skutečnost je bohužel jiná, ale existuje několik možností, jak můžete sami ničení tohoto filtru předejít.
Filtr pevných částic, zkráceně DPF, je od roku 2004 v rámci ekonormy Euro 5 součástí všech nových vozů s naftovým motorem, jinak by tyto vozy nedokázaly plnit čím dál přísnější emisní limity. Jak DPF funguje není potřeba vysvětlovat, můžeme to přirovnat např. k sáčku ve vysavači, který zadržuje nečistoty. Daleko důležitější ale je, jak s vozidlem zacházet, aby DPF fungoval, jak má, a neztrpčoval řidičům život. Obava, že je výměna tohoto filtru velmi nákladná, je sice mylná, ale kdo by stál o zbytečné problémy.
„Každý řidič by se měl o svůj vůz starat tak, aby poruchám předcházel. Proto je pravidelná návštěva servisů důležitá. Ještě důležitější ale je, jak s vozidlem jeho majitel zachází a k čemu ho používá. Pokud chce jezdit jenom s dětmi do školy a do práce, raději by se měl dieselovým motorům vyhnout,“ říká ředitel značky servisů ProfiAuto pro ČR a SR Jindřich Krejčí. DPF se totiž aktivuje každých 500 – 1000 km, kdy se zvedne teplota ve výfukovém potrubí a dojde k tzv vypálení sazí, což se neustále opakuje. Majitelé dieselových vozů by tedy měli mít ve svém repertoáru i delší trasy.
Dalším důležitým faktorem je používání správných olejů a motory s filtry pevných částic vyžadují speciální oleje. Ty po spálení generují malé množství popela, a tak filtr neucpávají. „Těchto olejů je několik druhů a pro každého není jednoduché se v nich vyznat, proto neváhejte využít rad odborníků z naší sítě servisů ProfiAuto v České republice, na Slovensku i v Polsku,“ dodává Krejčí.
A pokud někoho napadne, zda není lepší DPF z vozu odstranit, což není zase až tak jednoduché, je tady hned několik doporučení, proč to nedělat. Vztahuje se na Váš vůz ještě záruka? Odstranění filtru pevných částic by mohlo znamenat neuznání některých reklamací. Jeho odstranění z vozu jde prakticky proti smyslu jeho existence a nejzávažnější je, že je to nelegální. Je to i důvod, proč s vozidlem bez DPF neprojdete STK.
Jestli se zamýšlíte nad tím, proč kdysi nevadilo, že jezdí po cestách auta, kterým se patřičně „čadí“ od výfuku a v dnešní době se vymýšlejí pořád přísnější opatření, má to zásadní důvod. Ten je ve změně technologie – palivo je vstřikováno pod jiným tlakem, je dokonaleji spalováno a tím vznikají jen nanočástice, které pronikají do samotného „organismu“ vozu. Kdysi to byly částice sazí, které ulpívaly jen na „sliznici“. Za ideálních okolností je DPF opravdu bezúdržbové zařízení a potíže s ním nejsou skoro nikdy problémem samotným. Obvykle jsou jen příznakem problému s fungováním motoru, jehož není filtr pevných částic přímo součástí, nebo je problém se stylem používání auta.