Už i Abarth, zdá se, ustoupí z plně elektrické budoucnosti. Elektromobily Abarth 500e a Abarth 600e měly být budoucností ikonické značky, místo toho ale přinášejí pokles prodejů, nespokojené fanoušky a velmi nepříjemné otázky pro Stellantis. Ve hře je proto něco, co ještě nedávno znělo jako utopie: návrat k benzinu pod kapotou.
Fanoušci chtějí hluk, vůni benzinu a možnost ladit
Abarth v Evropě vsadil vše na elektřinu. Z výrobního programu zmizely spalovací modely, řada se zúžila na modely 500e a 600e. Jenže propad prodejů je obrovský. Šéf Abarthu a Fiatu pro Evropu Gaetano Thorel v rozhovoru pro Autocar otevřeně říká, že zákazníci spalovací motory stále chtějí. Nejen kvůli zvuku a charakteru, ale i kvůli tomu, co Abarth vždy dělalo Abarthem: možnosti auto upravit, upravovat a mechanicky si s ním hrát.
Přečtěte si také:
U elektrických Abarthů tohle prakticky nejde. Do elektromotoru se majitel nedostane, řídicí jednotka je uzavřená a pod kapotou není co upravovat. Pro komunitu, která byla zvyklá na hlučnější výfuky, chiptuning a ladění podvozku, je to studená sprcha.
Návrat spalovacích Abarthů není vůbec jednoduchý
Značka proto zvažuje, že se k benzinu částečně vrátí. Jednou z možností je nový benzinový Abarth založený na Fiatu 500 Hybrid. Ten využívá techniku odvozenou od elektrické 500e, kterou Fiat kvůli slabým prodejům elektromobilu zpětně „přestavěl“ na hybridní spalovací verzi.
Ostrá jízda na okruhu vás udělá šťastnějšími než cvičení v posilovně, zjistila nová studie
Jenže to, co na první pohled vypadá jako logické řešení, má několik háčků. Základní litrový tříválec bez turba má jen 65 koní a na sprint z nuly na stovku potřebuje asi 16,2 sekundy, u verze Cabrio dokonce 17,3 sekundy. To je tempo, které má k tradičnímu „ostřejšímu“ Abarthu opravdu daleko… Thorel navíc přiznává, že motor postrádá charakter, který fanoušci od Abarthu čekají.
Problém je i technický. Platforma Fiatu 500e byla od počátku navržena pro elektromotor, který zabírá málo místa a nevyžaduje tak náročné chlazení. Dodatečně do ní dostat větší spalovací motor znamená boj s prostorem, chlazením i kabeláží. Namontovat pod malou kapotu spalovací motor tak, aby to celé dávalo smysl a nebylo to extrémně drahé, je hodně složitý úkol. Vyvinout totiž speciální benzinový Abarth pro relativně malou skupinu nadšenců je přesně ten typ projektu, ze kterého účetní ve Stellantisu příliš nadšení nebudou. Thorel ale přesto říká, že značka se „o to snaží“.
Přečtěte si také:
Pokud by se návrat benzinu povedl, nemuselo by jít jen o malý Abarth 500. Otevřela by se i možnost pro spalovací verzi Abarthu 600 a další modely, které by opět nabízely skutečný zvuk motoru místo syntetického bzučení z reproduktorů. V Latinské Americe ostatně Abarth se spalovacím motorem stále existuje, jako třeba Abarth Pulse, takže italská značka na spalovací motory zcela nezanevřela.
Elektřina, ladění a zamčené řídicí jednotky
Oficiální argument Abarthu zní: naše elektromobily nelze pořádně ladit, proto je pro naše publikum spalovací motor vhodnější. Část fanoušků s tím jistě souhlasí, ale otázka zní, zda je problém opravdu v samotné technice, nebo spíš v tom, jak moc (nebo spíš jak málo) do ní automobilky pustí zákazníky.
Kdo se pohybuje ve světě počítačových „tunerů“, ví, že přidat výkon elektronice není nic neobvyklého. U počítačů to výrobci nakonec přijali a začali nabízet komponenty s větší rezervou, byť s upozorněním, že extrémní ladění je na vlastní riziko. V autoprůmyslu ovšem taková filozofie ani politika nejsou.
Současné elektromobily jsou postavené z velké části na softwaru, takže z čistě technického hlediska by prostor pro úpravy existovat mohl. Jenže řídicí jednotky jsou šifrované a data pečlivě zabezpečená. Zvenčí tak vůbec není vidět, jaký výkon a jaké rezervy v sobě systém doopravdy skrývá.
Dá se proto namítnout, že tvrzení „elektrický Abarth nejde ladit“ je jen část příběhu. Stejně dobře by se dalo říct, že automobilka prostě nechce dát majitelům do ruky nástroje, které by takové ladění mohly umožnit.
Přečtěte si také:
A tady se dostáváme k podstatné otázce. Abarth se rád prezentuje jako značka pro nadšence, kteří mají rádi úpravy a osobitost. Pokud se opravdu rozhodne, že sportovní modely opět postaví pro „tuningovou“ komunitu, mělo by to být vidět i v softwaru.
Jinými slovy, kdyby nové Abarthy byly skutečně určeny pro úpravce, pak by jejich řídicí jednotky neměly být neprostupnou černou skříňkou. Dovolí značka někdy otevřít ECU tak, aby se k ní legálně dostaly třetí strany a samotní majitelé? Na tuhle otázku bude muset Abarth dříve či později odpovědět. Rozhodne totiž nejen o tom, zda se značka vrátí k benzinovým motorům, ale i o tom, jestli její elektrické modely mají mezi jejími pravověrnými nadšenci vůbec nějakou budoucnost.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned










