Čínská auta bychom už měli začít brát vážně. Číňané se totiž za posledních pár let opravdu znatelně zlepšili a jejich auta už nejsou směšné kopie evropských aut. Ačkoliv je jejich kvalita z dlouhodobého hlediska diskutabilní, na trh přicházejí s agresivní cenovkou. A to se nelíbí Evropské unii, takže si na to posvítí.
Evropská unie se začíná bát levných čínských elektromobilů. Chce tedy vymyslet, jak jejich prodej regulovat, ať už půjde o omezení jejich dovozu anebo jejich vyšším zdaněním. Čínské elektromobily se totiž dají koupit za výrazně nižší cenu než ty zavedené evropské. Nižší cena čínských elektromobilů je způsobena zejména podporou elektromobility a nabíjecí infrastruktury v Číně přímo samotnou tamější vládou, levnější pracovní silou, dotovanou elektrickou energií, ale také přímým přístupem k surovinám potřebným při výrobě.
Podle analýzy, kterou před časem vypracovala česká Vysoká škola ekonomická, by levnější elektromobily mohly zavedených evropským automobilkám snížit obrat až o 7 miliard eur ročně. Evropa by tak podle studie měla u svých elektromobilů vsadit zejména na kvalitu, hi-tech výbavu a hlavně svoje tradiční postavení na evropském trhu. EU by jim mohla pomoci tím, že by na čínské elektromobily uvalila například vyšší zdanění či omezení počtu dovezených automobilů. Ve hře je také ekonomická podpora evropských automobilek, která by cenu jejich produktů mohla snížit.
Na veletrhu mobility v Mnichově abyste auta pohledali. Většina z nich je navíc z Číny [fotogalerie]
EU se teď na čínské elektromobily rozhodla hlouběji zaměřit. Plánuje totiž prozkoumat dotování jejich výroby. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová řekla, že EU v rámci obrany evropského průmyslu začne vyšetřovat neférové čínské státní dotace pro elektromobily. Přesto dodala, že Evropa je otevřena konkurenci, ale nesmí to být tak neférové, jak to nyní prý je.
Na tento projev reagovaly pozitivně Franice a Německo. „Evropská unice musí chránit svoje zájmy a zahájení tohoto vyšetřování je velmi správné rozhodnutí,“ řekl francouzský ministr financí Bruno Le Maire. Německý ministr hospodářství Robert Habeck k tomu dodal, že Evropská komise tímto zaujala správný postoj vůči „nekalé konkurenci“ a je potřeba zjistit, zda v Číně neexistují nějaké skryté dotace – ať už přímé či nepřímé – které čínským značkám přinášejí nespravedlivou konkurenční výhodu.
Číně se ale takové vyšetřování nelíbí. Vyšetřování je podle čínského ministerstva obchodu „holý protekcionistický čin, který vážně naruší globální automobilový průmysl a dodavatelský řetězec včetně EU a bude mít negatívní vliv na hospodářské a obchodní vztahy mezi Čínou a EU“. Ve vyjádření dále stálo, že „Čína bude věnovat velkou pozornost protekcionistickým tendencím EU a následným krokům a bude pevně chránit legitímní práva a zájmy čínských společností“. A je logické, že Číně se toto vyšetřování nelíbí, protože by se mohlo stát, že její auta na území EU skokově zdraží, podobně jako se to stalo v USA, kde na jejich dovoz uvalili 27,5% daň.
Řešit čínská auta až teď je ale pozdě, děje se tak až v době, kdy už mohou pro evropský automobilový průmysl opravdu znamenat reálnou hrozbu. Číňané díky svým zákonů, donutily evropské automobilky vyrábět auta na svém území, pokud je tam chtějí prodávat. Díky tomu jim Evropa nejen dodala potřebné know-how, ale také jim pomohla naučit se vlastně auta vyrábět. Do té doby Číňané vlastně pouze špatně kopírovali.