Evropská unie je v posledních týdnech a měsících skloňována zejména kvůli Euro 7 a zákazu prodeje spalovacích aut od roku 2035. Před pár dny ale přišla s další novinkou, která se dotýká motoristů, prodloužila totiž blokovou výjimku. To znamená, že se svým novým autem nemusíte po dobu záruky jezdit do autorizovaného servisu a přesto záruku neztratíte.
Současná platnost blokové výjimky je platná už od roku 2010 a původně měla skončit letos na jaře, 31. května 2023. EU ovšem seznala, že je užitečná, takže ji prodlouží o dalších 5 let. Pokud by prodloužena nebyla, znamenalo by to, že po dobu záruky by museli majitelé nových a zánovních aut jezdit výhradně do autorizovaných servisů, protože jinak by podle výrobce mohli o záruku přijít. Bloková výjimka však možnosti servisování aut v záruce rozšiřuje i na další, neautorizované a nezávislé servisy.
Výrobci automobilů samozřejmě byli proti, protože na servise, prodeji dílů a opravách vydělávají peníze. Provozovatelé nezávislých servisů mají naopak radost. „Hodnocení Evropské komise dospělo k závěru, že Bloková výjimka byla užitečná a pro dotčené strany je stále relevantní,“ komentovala rozhodnutí Evropské komise její mluvčí Markéta Frouzová. Dodala také, že v poslední době nedošlo k žádným podstatným změnám, které by zrušení Blokové výjimky měly podpořit.
Připlatit si pár tisícovek navíc za delší záruku nebo ne? Může to být velmi dobrá investice
Otázkou ale je, jak budou nezávislé servisy schopné reagovat na další předpisy, které se například s příchodem emisní normy Euro 7 chystají. Budou muset být vybaveny drahými diagnostickými přístroji, aby často vůbec byly schopny závadu identifikovat. Blokovou výjimku bude potřeba aktualizovat zejména s ohledem na fakt, že auta budou generovat spoustu dalších dat a odesílat je na centrální server EU.