Test Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC kupé | naftový plug-in hybrid (2024)

Euro NCAP zpřísňuje podmínky. Auta bez některých fyzických ovladačů a tlačítek budou mít nižší hodnocení

Autor: Anina Russová - Zdroj: Euro NCAP. The Times - Foto: Pavel Srp - 6. 3. 2024


Současná móda dotykových obrazovek a zároveň absence fyzických tlačítek v interiérech aut se šíří jako mor. Pro řidiče to zpravidla není nic příjemného a bezpečného a věříme, že většina z nich by uvítala alespoň částečné navrácení klasických ovladačů. Některé automobilky dovádí absenci fyzických ovladačů do extrému, a i proto do hry vstupuje Euro NCAP. Agentura totiž zavádí nové pravidlo, které říká, že od roku 2026 musí mít všechna hodnocená auta některé přesně dané ovladače ve fyzické podobě. A kdo toto nařízení nesplní, dočká se nižšího hodnocení.

Je to poměrně přísné rozhodnutí, ale zároveň je potřeba dodat, že jde o velmi úzký seznam ovladačů, který je navíc ještě stále standardem. Euro NCAP totiž požaduje, aby měla auta fyzické ovladače na blinkry (včetně těch výstražných), klakson, stěrače a systém e-Call. Možná jste také doufali třeba v ovladače klimatizace, rádia nebo jiných částí infotainmentu, ale to Euro NCAP (možná zatím) neřeší.

Nicméně i tak jde o první vztyčený prst směrem k automobilkám, který je má varovat před tím, aby to s dotykovým ovládáním nepřeháněly. Faktem ovšem je, že ani tak silná organizace, jakou Euro NCAP je, nemá zákonný nárok jakékoliv další dotykové ovladače automobilkám zatrhnout. To by muselo přijít třeba ze strany EU.

Známý designér je přesvědčený, že dotykové obrazovky aut za nic nestojí a že by se měla vrátit klasická tlačítka

Organizace pak ve svém prohlášení pro The Times uvedla: „Přílišné používání dotykových obrazovek je problém v celém automobilovém odvětví. Je faktem, že téměř každý výrobce vozidel přesouvá i klíčové ovládací prvky do centrálních dotykových obrazovek. A to nutí řidiče přestávat sledovat provoz, což zvyšuje riziko dopravních nehod. Nové testy Euro NCAP, které budou spuštěny v roce 2026, mají povzbudit automobilky k tomu, aby alespoň pro základní ovladače auta stále používaly intuitivní ovládací prvky.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru