ridicsky prukaz

EU chystá změny v řidičácích. Zvýšení hmotnosti nad 3,5 tuny, odebrání řidičáku v rámci celé unie a další

Autor: Radim Plachý - Zdroj: ADAC - Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR - 27. 1. 2023


Evropská unie chystá nová pravidla pro řidičské průkazy, které by mohly přinést velmi zajímavé změny. O tom, co se v Bruselu chystá, informoval největší německý autoklub ADAC. Půjde o změny v řidičácích na auto, ale i na motorky.

Závěrečná zkouška zčásti na simulátoru

EU chystá novinky například v závěrečných zkouškách, které se dnes jezdí výhradně v autě autoškoly s instruktorem, policistou a zástupcem úřadu. Novinkou by ale mohlo být to, že by se tato zkouška jela zčásti na počítačovém simulátoru, podobně jako tomu je například i pilotních zkoušek.

Diskutuje se také o zahájení praktické výuky až po úspěšném složení teoretické zkoušky.

Zvýšení maximální hmotnosti pro B

Dnes platí, že pokud jste držiteli řidičského oprávnění skupiny B, můžete řídit pouze vozidla s maximální hmotností do 3,5 tuny. To je ale u některých obytných aut problém, protože hmotnost mají vyšší. EU tedy uvažuje o tom, že by celkovou hmotnost zvedla na 4,25 tuny. Ostatně i některá osobní auta se této hranici, kdy se sčítá pohotovostní a užitečná hmotnost, nebezpečně přibližují.

Jednotný řidičák na motorky

V České republice, ale třeba i na Slovensku platí, že pokud vlastníte řidičské oprávnění skupiny B, můžete jezdit i na skútrech do 125 ccm s automatickou převodovkou. Neplatí to však napříč všemi státy Evropské unie, což by se mělo nově změnit.

Řidičský průkaz v mobilní aplikaci je realitou. Naši sousedé ho už mají

Autoškoly najednou v různých zemích

Novinkou má být také možnost, abyste dělali autoškolu klidně v několika členských zemích EU. V plánu je, že by se dala teoretická část udělat v jedné zemi, zatímco praktická zkouška klidně v jiné zemi. Důvodem má být to, že Evropané se čím dál častěji a více přesouvají kvůli práci nebo studiu a na autoškolu v jedné zemi nemají tolik času. Jak by to bylo s placením kurů a podobně, to je zatím ve hvězdách. 

Odebrání řidičského průkazu by platilo v celé EU

Délka odebrání řidičského průkazu (např. z důvodu řízení pod vlivem alkoholu) by měla být standardizována a vzájemně uznávána. Zákaz řízení uložený v Itálii by měl platit například i v Německu nebo u nás. Zabavení řidičáku má být zaneseno v evropské databázi.

V této souvislosti se ale musí vyřešit limity, které mají pro konzumaci alkoholu a drog platit, protože některé země (například ČR) mají absolutně nulovou toleranci, jiné (zpravidla jihozápadní) tolerují třeba i půl promile. mají být sladěny bodové systémy v různých zemích a údaje o řidičských průkazech všech občanů EU mají být uloženy v celoevropské databázi. To by mělo usnadnit policejní kontroly.

Jak přijít o řidičák snadno a rychle? Stačí k tomu i jediný přestupek

Minimální věk na nákladní auto a autobus by se mohl snížit

V současnosti platí, že pro získání řidičského oprávnění skupiny C na nákladní auto je třeba dovršit 21 let věku a na autobus (skupina D) dokonce 24 let. EU přemýšlí o tom, že by tyto limity kvůli nedostatku řidičů snížila na 18 let.

Štítky: , , ,

104 názorů na “EU chystá změny v řidičácích. Zvýšení hmotnosti nad 3,5 tuny, odebrání řidičáku v rámci celé unie a další”

  1. Já si osobně myslím že Evropská unie by měla spíš řešit proč je nedostatek řidičů skupiny CaD co je tím pravým důvodem proč nikdo nechce dělat tuhle profesi když v dnešní době je stále spousta řidičů nucena porušovať povinnost dodržovat povinné pauzy nebo trávit spousty hodin v autobusech za směšnou částku při které mají řídící obrovskou odpovědnost za lidi kdyby se zaměřili na to aby řidiči jak v autobusové a nákladní dopravy nebyli nuceni svými zaměstnavateli nuceni porušovat tyto pravidla aby hrozila firmě pořádná pokuta a ne jen že to odnese řidič a hlavě aby byly za tuhle práci řádně ocenění vždyť někteří řidiči se doma ani neohřeje jen aby uzivili rodiny v dnešní době

    1. Ak bude za velantom autobusu 18 ročný frajer, tak tam ani nenastúpim. Na autobus musíš mať niečo odkrútene z pohľadu jazdenia a pán vodič má mať asertivitu, správanie a rešpekt.

    2. Mislim si že by mneli zmnenit i ridičaky na motorku když mužu ridit 50 ccm s normalne manual tak proč bych nemohl ridit 125ccm manual

  2. Zdá se, že podle vývoje na východě Evropy země spěje k návratu povinné vojenské služby, takže řidičský průkaz v 18 nebude problémem. V armádě se řidiči vyjezdili rychlostí do 50 km/hod a především naučili trpělivosti, což se jim hodí do zbytku života, i když současnou divočinu to znervozňuzje.

    1. Zásadně by se mělo změnit že když máte skupiny ABCT automaticky by měl být přívěs a návěsy k tomu jako je to v Německu a né si dělat všechno zvlášť stím nesouhlasím .

      1. Přesně tak. Případně po určité praxi automaticky. Mám A,B,C a T. Paradox je, že kdybych šel do družstva jezdit s traktorem mohu jezdit s obrovskou která má klidně 45tun. Ale za osobák nesmím zapřáhnout vlek nad 750kg. Naprosto nelogické.

        1. Jo jo. 750 vozejk+1900 auto=2,65 t
          V tech auta je brzdenej okolo 1.4 t. Auto to dá,ale ty ne.
          Mám to co ty.
          A v tom družstvě 17 letej kluk jen s T řídí kamion s návěsem 45 t ale se specifikací traktor, třeba Tatra. Výsměch.

          1. Zdravím, trochu se mýlíte. Po novelizaci zákona, tuším že v roce 2016, v rámci skupiny B můžete řídit jízdní soupravu do 3.5 t. V praxi to znamená třeba vozidlo 2.5 t + vlek 1 t, nebo vozidlo 2 t a vlek 1.5 t.

        2. Můžeš, pokud celková hmotnost soupravy nepřekročí 3500kg. Pokud nevěříš ptej se v nejbližší autoškole.

      2. Není to pravda dělal jsem v Německu a firma raději zaplatila pokutu za přetížení vozíku než aby zaplatila kurz na vozík

      3. Za socializmu to podobně bylo, kdo měl řid. oprávnění sk. C více než 2 roky, dostal na požádání u okénka DI sk. E. Kdy to zrušili nevím.

  3. povinné ručení v 18 letech 20 tisíc je zlodějina. tonáž na b alespon 7.5 tuny, denní známka na dálnici za 30, místo radarů policisty s cedulí dnes chytáme

  4. EU řeší řidičáky a k řešení jsou jiné a důležitější věci stejně tak vlastní nevyhnutelný rozpad EU.

      1. Niekedy kurz v autoškole trval 6 mesiacov(vrátane jazdy na simulátore). Dnes sa nič podobné nepoužíva, kurzy končia po 4-6 týždňoch. Je to málo teórie i praxe pre budúcich vodičov.

  5. Zdravím já osobně vlastním řidičský průkaz skupiny D již 41 let, nejhorší bylo zavedení profesního průkazu aby se udržely autoškoly, v ČR je řidičů mnoho jezdit nehodlají z důvodu placení profesního průkazu, veškeré profese i chodci by měly mít profesní průkaz, měly byste se nad sebou zamyslet a nedělat hlouposti z pozdravem Ben.

    1. Je vidět že o tom víte pěkné kulové .
      Zavedení profesního průkazu si vyžádalo vedení tehdejšího ministerstva dopravy s evropskou unii.
      Autoškola profesní školení nedělají – dělají ho školicí centra a ta nemusí být ( a často nejsou )vlastníky autoškoly !!!
      Tím si můžete odpovědět co je asi výhodnější pro autoškoly :
      – dělat jen pár řidičských průkazu na nákladní automobil nebo autobus ( protože jak píšete s profesním průkazem je to drahé a tudíž si to děla méně lidi)
      – nebo to jak to bylo před rokem 2008 kdy se dělal také profesní průkaz, ale jen formou školení a tudíž udělat několikanásobně více řidičák ???
      Odpovězte si sám a nenapadejte nesmyslně autoškoly !!!!!!

      1. Dobrý den,
        nemáte pravdu. EU požadovala zavedení profesních průkazů pouze u řidičů, kteří chtěli podnikat v nákladní dopravě, v žádném případě u řidičů zaměstnanců. To celé způsobili příliš aktivní čeští úředníci a autoškoly tušící velký kšeft…

    1. Přesně, šílenosti, 18 letý řidič autobusu, v dnešní době kdy mamánkové nejsou dospělí ani v 30 letech. Ta EU už aby zanikla, vedou to blázni, kteří se zajímají jen o prachy a svoje koryta.

  6. Tak zrušte řidičský průkaz zrušte technický průkaz a může si jezdit každý čím chce .Ono by se mělo snížit výkon aut který může nový řidič řídit ono plno mladých řidičů vlastní auta o výkonu víc než 100kw a auta který váží víc než1500kg a to je jako vlastnit zbraň

      1. A k čemu čísilko papírového výkonu? To je moc jednoduché tvrzení. Jsou auta, která s výkonem 75 kW, naladěnou mapou motoru, která pojedou v pohodě auta se 130 kW. Typicky starší hatchbacky s krátkými převodovkami oproti těžkým, moderním SUV s vahou okolo 2 tun kvůli různým „blbostem“. O tzv. přiškrcení motoru v nových autech (EURO 6), kdy papírový výkon neodpovídá tak úplně dynamice (delší odezva na plyn, nižší emise a tím přiškrcené otáčky, …). Je to i o naladění podvozku, převodobce a dalších, co celkově ovlivňuje jezdit rychle. Těžko s 2 tunovým SUV budu řezat zatáčky oproti 1 tunovému vozu, který bude mnohem agilnější a půjde lépe za plynou. Pak si někdo koupí 3 tunovou dodávku a tam mu ten výkon zase stačit nebude. Ono to není tak jednoduché a proto je to nesmysl.

        1. Já bych jim dal na vyježdění škoda 105 a pak teprve silnější auto.Měl jsem toto auto 17 let a nelituji ani jednoho kilometru s ním

    1. U řidičů záleží hlavně na tom co má v hlavě a né co má pod kapotou. Věk s tím nemá taky nic společného.

    2. 100 kw je zbytecne moc. Mam na jezdeni do prace auto s 55 kW a bohate to postacuje. Je zive a i tak umi jet hodne rychle :-) . Dokonce sme s nim jezdili dva roky jako rodinne auto. Takze limit bych posadil mnohem niz.
      Spis to chce poradny strasak pro ty mlade. Udela pruser, tak ho to bude bolet vic nez ridice nad …
      Ale ono, hodne by sme se divili, kdyby sme vedeli, kolik lidi mame na slinicich bez ridicaku. Je jich vic nez dost.

    1. Oldřich Varmuža

      Dřive řiďiče vozidel nad 3,5 tuny prevážně vychovavala armáda.Tam absolvoval znova kurz a dvouletá praxe,určitě v ježdění a ošetřovani a poznavani vouzu byla dobrá zkušenosť.Jistě by se snižil počet dopravnich nehod nakl.aut.Řízeni od 18 let bez praxe nakladni automobil,asi to neni dobrý napad.Praxe v řízeni je nejdůležitější!

      1. Samozrejme že ta prax je veľmi dôležitá,a hlavne v dnešnej uponáhľanej dobe,čo sa týka toho že môžete mať skupinu B až 4,5 tony,tak to bude zase zákon pre tých čo na to majú,drahé karavany,tak toto čo riešiť pre nás,čo musíme makať,aby bolo čo do úst, takéto hluposti rieši BRUSEL,ešte nech zdvihnú poplatky,je mi s toho zle čo sa tu rieši!!??

  7. Navrhuji povolit řízerní všwech dopravních prostředků i dětem potom budemer raději létat než jezdit po zemi

  8. Věk na C bych nesnižoval kvůli bezpečnosti na silnici, stačí vidět, jak se chovají mladí řidiči s čerstvým řidičákem. Nosnost na 4,25 T je dobře, může se hodit pro těžší auta s přívěsy nebo dodávky s vozíkem, aniž by se musely dělat dodatečně zkoušky.

    1. Chování mladých řidičů s čerstvým řidičákem je snad nikdy nekončící téma, které by už dávno měl přikrýt prach dějin. Naprostá většina mladých řídí bezvadně.
      Mnohem horší jsou sváteční řidiči, kteří vytáhnou auto v neděli a ve svátek a ve městě jsou autem jednou za deset let.

      1. Podle čeho usuzujete že převážná část mladých řídí bezvadně?
        Mladí mají tendenci svoje schopnosti hodnotit ve většině případů velice sebevědomě a s přehnanou sebedůvěrou. Což vy perfektně dokazujete. Přemíra sebedůvěry a přeceňování schopností je v převážné většině při vzniku nebezpečné situace a také dopravních nehod. Ono není až tak těžké naučit se ovládat automobil. Mnohem těžší je naučit se ovládat sám sebe. Jet rychle dokáže každý trouba. To stačí pořádně šlápnout na plynový pedál ale co s tím potom když najednou máme pře sebou za zatáčkou překážku, na rychloměru 100 a 30 m na zastavení. Věřte mi že vím o čem píšu. Dělal jsem v autoškole učitele jízdy, mám úplně všechny skupiny včetně autobusu a ŘP vlastním víc než půl století. Přes 30 let jsem sloužil jako hasič z povolání a jezdil jsem k dopravním nehodám kde jsem taky viděl hodně.
        Přeji vám hodně šťastných kilometrů bez nehody.

          1. Jaké zkušenosti může mít řidič v 18 letech? Nežli s takovým autobusakem,tak raději pěšky.

        1. Aleš Mazanec

          Přesně tak. Ono není umění řídit, ale zvládnout situaci. Hlavně musí člověk pořád předvídat a počítat s tím, že to auto z té vedlejší silnice, mi tam možná vjede a nejen to. Těch věcí je mnohem víc, zvěř, nerovnost na vozovce, počasí…..

        2. Láďa-velitel

          Plně s vámi souhlasím. Ještě k tomu řidičáku od 17let, pokud budou jezdit se svědomitými řidiči nejsem proti, ale po zkušenostech, takových bude pomálu. Vím o čem mluvím, mám trojku 47 a vleky 42 let, jezdil jsem k zásahům Š 706 RTHP CAS 25. Valná část řidičů jezdí-katastrofa.

  9. Věk na C bych nesnižoval kvůli bezpečnosti na silnici, stačí vidět, jak se chovají mladí řidiči s čerstvým řidičákem. Nosnost na 4,25 T je dobře, může se hodit pro těžší auta s přívěsy nebo dodávky s vozíkem, aniž by se musely dělat dodatečně zkoušky.

    1. Skupinu c určitě nesnižovat jsem řidič kamionu a když vidím jak ti mladí kličkují mezi auty ohrožují sebe i okolí kruhové objezdy jim nic neříkají tak napřed až se naučí na B pak C

      1. souhlasim s vami , pokud ten vek snizej a uvidim pak nakladak za sebou tak budu mit husinu po celem tele

      2. Všem řidičům kamiónu říkám psychopati i svým kamarádům, když jedu ráno v půl šesté do práce tak si musím dávat sakra pozor aby mně nerozšmelcovali

        1. Zajímavé, já mám s kamiony problém jen vyjímečně. Jestli ona nebude chyba nakonec ve Vás.

        2. všichni nadávají na řidiče kamionů, ale ten má mnohem víc zkušeností a km , než vy, a pokud by došlo na psychotesty, tak nejezdí nikdo z vás

  10. Věk bych nechal stejný jak je nyní. Jen autobusy jak dříve. Máš odježděno náklaďák a E. Udělej jízdy na autobus v autoškole a jezdí. A také musí trochu zaplatit.

  11. Je pravda že veřejné dopravní prostředky a vozy hmotnosti by měly řídit lidé s praxí a starší 21

      1. Dělají to samé, jako staří bez dodatečné praxe, popřípadě řidiči středního věku, kteří nejezdí dost. Prostě neumí jezdit…nesouvisí to s věkem, ale s praxí. Dvacetiletý mlaďoch denně za volantem ve větším městě je na tom mnohem lépe než padesátník, který vyrazí do větší obce jen když mají v Albertu zlevněný brambory.

  12. Jsem trochu starší ročník s řidičákem na pionýra 50 let . Jezdím se solo/ soupravou až 120 t . A skupinu neřeším , mám ji , je jich dost na hřbitovech , většinou se na nic jiného po nehodě nehodí . B + E zvýšení na 4,25 t uvítám , C od 18 let ano , ale bez E , jak bylo kdysi , po nějaké praxi přidat E jak bývalo , a D , odpovědnost za lidi ? Za mě opravdu po 21 roku a nějaké praxi . Je dost tristní když náš nadměr při rychlosti 80 km/h na dálnici předjíždí kamion kde má řidič nohy na palubce , v ruce mobil a puštěnou televizi . Ale to už není otázka tohoto článku ale policie která prostě nefunguje .

    1. Policie taky nemůže být všude a v kdejaké zatáčce šmírovat co dělá řidič kamionu… a taky pořídit DM o tom jak se řidič kamionu věnoval řízení vozidla není zas až tak jednoduché. Každému, kdo tohle říká bych přál, aby si alespoň na jeden den oblékl uniformu a zkusil si tu práci.

      1. Petr Svoboda

        V kamionech a autobusech,tramvajích i vlacích by měli být povinně kamery,které by se automaticky zapnuly po nastartování motoru a uchovávaly by záznamy o práci řidiče.Pak by se vidělo,když by se stala nehoda,zdali se řidič plně věnoval řízení vozidla anebo zdali prováděl i jinou činnost(třeba jedl,pil,telefonoval,koukal na tablet,močil do petlahve atd.)Nejvíce nehod je způsobeno nevěnování se řízení,nedodržování bezpečné vzdálenosti,nedodržování rychlosti a jízda pod vlivem alkoholu či jiné látky.

        1. Martin Notný

          Nevím co Petře děláte za práci, ale zkuste se zamyslet jak by jste hýhal nevolí a vykřikoval o „policejním státě“ , kdyby někdo natáčel v práci vás po celou dobu.

        2. Povině auto udavači..tak to si užijte ve vašem matrixu..a necpěte to laskavě ostatním…kteří stále ještě žijí v „post“ bolševické ČR a jsou zde ochotní platit daně. Hlavně si jako „slušný“ občan dejte pozor na jiné látky…co do sebe cpete v jídle určeném pro českého specifického zákazníka…Hlavně poslouchejte odborníky a bude se vám lépe umírat.

      2. Je pravda že policie nemůže být všude,ale kdyby byli postihy(pokuty)takové jako např.v Itálii nebo ve Francii oni by si rozmysleli jestli se dívat na TV nebo řídit.U nás se pokutuje kolikrát za hlouposti ale na závažné přestupky jsou sazby směšné

    2. Máte pravdu, řídím 47 let náklaďáky bez nehod a rád. Když vidím mladíky s nohami na palubce a zapnutý notbug sledování filmů, nechápu proč řídí, nemají tu radost a zodpovědnost, neuvědomují si že řídí kolos mnoha tun a dnes při tak silném provozu. Ne snižoval bych věkovou hranici, je to hloupé nejsou zrali mladí. S autobusem to už hranici, tak vysoká zodpovědnost, museli jsme v našem věku najezdit praxi na náklaďáku a potom autobus. A s náklaďákem podobné udělali vojenskou trojku a potom dva roky na vojně jezdily a získali praxi. Dnes chybí řidiči všude a tak to chtějí a řeší rychlo kurzy a legislativa dává větší prostor začít dříve. Soferstvi je řemeslo které stratilo významu. Tak doufám že čas mě dá za pravdu a přijdou lidé legislativy a řeknou dost pritvrdime. Není řešení policie platit pokuty až v situacích na silnici. Je mnoho mladých řidičů agresivních a ego ukazují na silnicích jak v náklaďáku tak osobní dopravě. Jsou psychologické testy, které musíme absolvovat. Ač někteří mají problémy projít a je i vidět agresivní chování řídí dal a psicholozka mu řekne že má problém ten a ten. Jezdí dal nikdo ho nemůže zastavit až jse něco přihodí má v záznamu problém psicholigicke zkoušky neprošel. Proč a k čemu je povinnost psycho. Zkoušek. Legislativa nařídila stojí to peníze úsilí a zbytečná snaha. Nebylo by potřeba větší praxe jako kdysi.

      1. Máte naprostou pravdu. Řidičák na padesátky mám od roku 1964 a od té doby jsem jej postupně rozšiřoval až do skupiny C. Pokaždé za stále novějších pravidel silničního provozu až k těm dnešním – profesní přezkoušení. Proto moc dobře vím, o čem píšete. Dříve za dob našeho mládí, kdy byla požadována praxe jak správně píšete, tato podmínka přímo souvisela s bezpečností v silničním provozu a to tehdy nebyl zdaleka tak velký, hustý a rychlý provoz, jako dnes. Takže ubírat na bezpečnosti považuji za zločin. Už delší dobu ŘP na autobusy pro nedostatek těchto řidičů se realizuje rovnou ze skupiny B (osobní automobily) na skupinu D (autobusy) a financuje to EU. Kvalifikace C a tím ani praxe jízdy s náklaďákem se nevyžaduje. Často jezdím jako pasažér příměstskými autobusy ve Středočeském kraji. Dost často podle stylu jízdy poznám, kdy autobus řídí řidič, který nemá praxi s větším a těžším vozidlem. O telefonování a pití nápojů za jízdy s cestujícími ani nemluvě.

        1. Jaroslav Váňa

          Stejné to bylo v mém předešlém zaměstnání, kdy jsem mohl se skupinou B řídit předělaný odlehčený autobus na nákladní vozidlo do 3.500 kg s automatickou převodovkou, ale potřeboval jsem jen doplňkovou jízdu.

        2. Mluví o bezpečnosti,přitom jde jen a jen o šmírování člověka.Dnes už vyjdete z domu a kamery obsáhnou polovinu Vašeho pohybu.Toto není o svobodě,naopak o absolutní nadvládě a kontroly člověka.Mám řidičák od roku 69 a začínal s 50 cm,potom traktor a motorka,osobák,trojka,jeřáby,bagry ,nakladače a nakonec cisterny ADR.Krom autobusu vše.Jsem jen rád,že mám život za sebou a díky komunistům poznal za volantem kus světa.Dnes jedou po celé Evropě a nenají nic než parkoviště,čerpadla a vykládku.Měl jsem volant rád,dnes ani náhodou.Co jsem prožil,užil a viděl bych znovu za mládí dnes neměnil.

    3. Vy jste všichni na internetu tak strašně chytrý. Z osobáku do kabiny nikdo nevidí, tak jak můžete vědět,že kouká na tv. a nohu kterou má nahoře ,tak nepoužívá,protože to jsou AUTOMATY.
      A vozovka nepatří jen řidičům osobáků ale všem VOZIDLÚM. Všichni jste posedlí tim,že vás zdržuji.

      1. Jaroslav Váňa

        Protože jsou policejní autobusy se tmavými skli, které do kabiny náklaďáků vidí a i je můžou natáčet kamerou a fotit.

    4. Mám za to, že s B+E mohu řídit soupravu, až do 7 tun (max. 3,5t vozidlo a max. 3,5t přípojné).

      1. Jaroslav Váňa

        Přesně tak.

        Ve skupině motorových vozidel B jsou zařazena motorová vozidla jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3500 kg, a jsou
        určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti:

        1. Nepřevyšující 750 kg.
        2. Převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy, ( auto s vlekem ), nepřevyšuje 3500 kg, nebo
        3. Převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy, ( auto s vlekem ), převyšuje 3500 kg, ale nepřevyšuje 4250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu, podle kterého se od 19.1.2013 zavedla nová skupina B 96.

        Na řízení brzděného vleku do 3,5 T už je zapotřebí skupina E.

  13. C nechat od 21 a D od 25. Jímá mě hrůza, když si v 18 floutek udělá C a pak se už klidně po pár měsících nebo po roce ještě nevyježděný bude řítit se 40tunovou soupravou na hranici omezovače po státovce s pocitem King of The Road. Nebo podobný mladý moula jak poveze lidi v autobuse třeba Flixbusu kilčo po dálnici.

    1. 40 tun je sranda , v podstatě veze jenom vzduch , i prázdná souprava váží 36 tun a znám i hodně těžších , pokud má převézt 85 tun těžkou pec má sama o sobě kolem 70 tun .

      1. Tak to nevím, jakou soupravu máte na mysli. Tahač s návěsem váží mezi 14 a 15 tunami, 40 tun je většinou maximální váha ( tahač, návěs, náklad ). 70 tunová souprava je speciálka, kterou většina řidičů za život nepotká.

    2. Pro Johnyho , jsem asi o pár let starší , souhlasím se vším co jsi napsal , i já jsem napsal svoje . A Flixbus máme u naší pražské základny za plotem , asi bys nechtěl vidět jak si mládenci dají nějaké pivko , vyjedou za bránu a naloží cestující .

    3. Faktická připomínka , omezovače na tahačích jsou dnes nastaveny podle Rakouska na 92 km /h , na starších stačí dát magnet na převodovku – výstup / Poláci / , na novějších vyndat pojistku č 1 , nejdou sice nějaké funkce ( varovky ,rádio ….) .
      Často jezdím trasu Praha Plzeň a zpět v Oktavii , jako starší pán 115 – 120 v klidu , v pohodě , máme samozřejmě kamery , firma nechce zveřejnit záběry , když mě předjíždí 1-2 kamiony ?

      1. Omezovače jsou při prodeji u nás nastaveny na 80 km/hod, nikdy ne víc. V servisu se pak můžete s klukama domluvit, že Vám to zvednou. Naprostá většina kamionů to má do 90-92 km/hod. Nad 100 km/hod to má vyjímečně sem tam někdo, potkáte ho jen jednou za dlouhý čas, a téměř vždy jsou to cizinci, typicky poláci a němci. Za poslední dva roky jsem viděl jen jednoho rychlejšího na našich RZ. Mimo jiné i proto, že nad 100 km/hod už to začíná být nebezpečné. S Rakouskem to nemá nic společného. Magnety na převodovky fungují jen u starých aut, u novějších už ne, a moc se už nepoužívají, jsou za to docela flastry. A jen na okraj, nezapomeňte, že když Vám to v plechovce ukazuje 115 km/hod, jedete tak kolem 110.

    4. A teď si vem,že 40 tun může legálně vozit i mladík od 17 let jen je potřeba NA přetypovat na traktor.

  14. Z unie nikdy nevypadlo nic normálního a není tomu tak ani tentokrát-jeden byrokratický nesmysl stíhá druhý..Asi bych ty jejich nápady moc neřešil- soudruzi budou mít brzo jiné starosti až se jim ten klub začne rozpadat..😂

    1. Kdyby lidé věděli, že do EU komisí a do Bruselu jsou posíláni odpadlí či neúspěšní političtí kandidáti a různí neschopní a vypatlaní mamlasové, kteří jen odkývají ptákoviny, vymyšlené ekofašistickou lobby a vedením, hlavně zkasírovat platy, příplatky a všechny výhody a moc se tam nezdržet, vtrhli by do Bruselu a všechny vyházeli z oken na vidle.

  15. Místo toho, aby si konečně položili otázku proč jim už každý lojza nechce jezdit dnes a denně v těch, přebyrokratizovaných zákazech „předpisech“ a šikanování stádem fízlů schovaných v tajných autech lačnících po zářezu za každou prkotinu, tak nemusí vymýšlet nesmysli typu mladý cucák v kamionu, nebo buse. Dále vyčistit silnice od gerontů co jsou hluší, slepí, absolutně bez reflexů a soudnosti se na to už vysr…t a nedělat špunty a chaos na silnicích. O ortodoxních teoreticích co se sice nafrčí testy z paměti ale prakticky na silnici je to katastrofa. Zejména dámičky v SUV a MPV apd.

    1. Ono to je spíš cenou za profesak a řidičák další je to že dopravci nutí vytahovat kartu řidiče a navíc plat dnešní kluk co mu je třeba 25 let raději oddělá 8h ve fabrice za 25cisteho než aby za 35byl celej týden v háji.Ja měl auto a motorku do tehdy 25 kW za 5200 Kč minulej rok manželka dala na auto za 18000 Kč

    2. Musím s tebou jen souhlasit a připomenout ještě pár drobností. Poslední 4 roky jezdím se sklopkou převážně po II. a III. silnicích a jen pro vlastní bezpečnost jsem si pořídil kameru, protože riziko nehody je dnes každodení úkaz . Jen bych chtěl podotknout že pohled přes pravý přední blatník na krajnici a tím posunutí celého vozu ke středu silnice a často i do protisměru není jen téměř 100% výsadou jak správně píšeš dámiček v SUV apod. ,ale bohužel i starších řidičů , mezi které se už počítám i já . Mám komplet řp , profesák a s velkým autem i busem jistě přes mega najeto tak si myslím, že o tomto již něco vím. A protože se pohybuji bohužel ve vytížené rekreační lokalitě Šumavy tak bych přidal i početnou bandu důchodců ale nejen jich – cyklistů na elektrokolech s velmi porušenou stabilitou často způsobenou nejen věkem a námahou ale i alkoholem. Myslím, že uplatněním a vymáháním pravidla , že účastník provozu a to nejen řidič mot. vozidla s alkoholem na silnici určitě nepatří by nám, profesionálům , kteří se v této džungli musí pohybovat velmi usnadnilo život. Ale je toho samozřejmě mnohem víc, mohl bych psát hodiny a hodiny. Tohle by mohlo ale také velmi znepříjemnit život dopravní policii takže by asi ubylo jejich vozidel zaparkovaných s osádkou uvnitř různě podél silnic a s policistou rozlobeným tím, že má pracovat v době své služby bych se opravdu potkat nechtěl.

    3. Absolutní souhlas,velice výstižně napsáno, lépe bych to ani nevyjádřil. Něco o tom sám vím, za těch 41 let praxe v kamionové a autobusové dopravě.

  16. Kdo tento článek psal? vždyť to co je tam napsané jsou ve většině nesmysly. Už teď to funguje jinak? jaký policista komisař a úřad apod? totéž dnes platí že když člověk nenapíše testy nejde jezdit. apod.

  17. Nevidim duvod k tomu aby se z odebrani ridicskeho prukazu stala celoevropska zalezitost. To je jednoduse neefektivni a neni mozne to co se stalo na uzemi jednoho statu vymahat v jinem state. Toto nelze. Dale nesouhlasim aby se osobni udaje ceskych obcanu a informace o prestupcich ktrere se staly na uzemi CR dostavaly do rukou zahranicnich uradu. Je zcela evidentni ze urednici pouze potrebovali vykazat cinnost bez ohledu na to o jaky nesmysl se jedna

  18. To mě sere to se skútry 125ccm s automatickou převodovkou. Ok co mají béčko ať si jezdí ,ale ty co mají na padesátku tak těm bych tu automatickou převodovku odpustil.

    1. Dneší béčkaři mohou na padesátku jen s automatem a omezenou rychlostí 40 km/h. Já si dělal kategorii AM malé moto v 1985 a tehdy bylo jen omezeno na padesátku,ale jinak bez omezení výkonu, rychlosti a s klasickým řazením, což mi zůstalo i při dodělání béčka v 1989. Na staréJawě Mustang jsem blbnul už od 13 po polňačkách, pak v 15 k Vánocům po udělání papírů nový Simson a po roce výměna, příbuzný v Bundesu mi sehnal novou vodou chlazenou Gileru s odděleným mazáním, polokapotovaného motarda s 5kvaltem, která měla maximálku 80km/h. Simsoňáky jsem si mazal na chleba :-D

  19. Robin Šebelová

    Vcelku se obávám toho zvyšování limitu hmotnosti zatížení. Některé dopravní stavby (např. mostky v horším stavu) by nemuseli dodatečné 3/4 tuny navíc vydržet.
    A to slaďování u obsahu alkoholu v krvi je taky diskutabilní. Měla by být zachována nulová tolerance.

    1. tady přece nejde o mosty, těm je jedno, jestli máš řidičák nebo ne, ta auta reálně už těžší než v minulosti jsou, tady jde o pravidla pro řidiče

  20. takhle na silnicích jezdí banda psichopatu ještě dejte 18letýmu harantovy řídit navěs a nebudem se mít na silnicích čemu divit /tohle muže vymyslet jen blb

    1. Psychopat po s tvrdé y pane, proč by měl být osmnáctiletý člověk harant? Zcela evidentně jste se na toho blba vyprofiloval sám. Pokud je někdo plnoletý tak kompletně a ne jen tak na půl. Já mám kompletní céčko od 16 let a úplně v pohodě. Jsem tedy ještě větší harant než ten osmnáctiletý podle vašeho měřítka. Po vojně s prokázanou praxí dopsáno C+E. A kdyby jste to četl pořádně tak od 18 pouze skupina C. O E tam není ani zmínka. Takže s návěsem by stejně nemohl. Pouze solo nákladák.

  21. Zvýšení hmotností u skupiny B se plánuje hlavně kvůli elektro dodávkám a jedná se o tom už nějaký čas, tak nechápu odkud si vycucali ty obytné vozy.

    1. Už léta funguje u nás souprava do 4,25t – je to nějaký kód 96 k „B“, stálo mě to 3k a jen se projedete v autoškole s těžkým vozíkem. Vymysleli to Holanďani hlavně kvůli karavanům…

      1. Harmonizační kód 96: Motorová vozidla skupiny B s přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3500 kg, ale nepřevyšuje 4250 kg. Jen si nejsem jistý, zda to neplatí pouze na území ČR, protože tento kód mám, stál mě 3400, 4 hodiny teorie, jedna výuková 2 hodinová jízda, pak zkušební jízda s vozíkem s komisařem včetně manipulace připojení před jízdou, couvání do vymezené mezery a odpojení po jízdě. Matně si vzpomínám, že mě na omezení platnosti na ČR upozorňoval instruktor, nevím, jestli nekecal, ale mě je to šumák, s velkým nákladním přívěsem stejně za hranice nejezdím.

        1. Úplně přesně napsáno,jen s chybou toho B+E ? Chtějí zvýšit B z 3500kg na4250 !
          Platné ŘP teď
          B do 3500kg.( Souprava)
          B96 do 4250kg (soupr.)
          B+E je 3500+3500kg to je celkem 7000kg

          1. Na „B“ lze taky teď řídit:
            Auto 3500 kg + přívěs 750 kg= 4 250 kg souprava (nemusí být B96)
            Auto 2 000 kg + přívěs 1 500 kg = 3 500 kg souprava

  22. Nějak se mi nechce věřit, že by se sjednotily limity tolerance alkoholu. Zase až takovou důvěru my z východu nemůžeme dostat. Všude na západ 0,5 Anglie 0,8.

  23. Řidičák mám od 18 a je mi přes 30. Vím z vlastní zkušenosti, že člověk se potřebuje aspoň trochu vyjezdit. Sám si nedokážu představit sebe, jak v 18 řídím bus naložený lidmi. Věk bych si představoval u busu snížit třeba na 21 let. Co se týče max. povolené hmotnosti u skupiny B, je to rozumné. Auta jsou na to technicky stavěna – auto 3500kg + nebrzděný vozík 750kg = 4250KG.

    1. To je trochu eskamotérství. S nebržděným vozíkem a autem se musíte vlézt do 3,5 t, to není argument, že jsou na to stavěna. Pokud jsou na to stavěna, pak proto, že na větších trzích je to jinak, než u nás. A ne všechna jsou na to stavěna, chce to prostudovat TP.

  24. Aha, věkové limity z důvodu nedostatku řidičů snížit lze, to je tedy pádný důvod, nereflektující další důvody, proč dosud je tomu jinak.

    1. Takove veci vymysli lide kteri jsou mimo realitu a nemaji vsech pet pohromade. Do autobusu rizeneho 18 – ti letym ridicem bych nenastoupil. Ke sladeni bodovych systemu nikdy nedojde. Navyseni hmotnosti pres 4 tuny mi take neprijde jako dobry napad. Vsechno co vymysleli je spatne

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru