Evropská unie už před několika lety naplánovala přísná emisní omezení. Jak se ale postupně ukazuje, s nařízeními nesouhlasí nejen automobilky či politici, ale také Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Podle agentury Bloomberg navíc požaduje, aby emisní cíle nastavené EU a naplánované na rok 2025 byly alespoň o dva roky odloženy.
Stanovené předpisy říkají, že průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) v rámci flotily vozů automobilky určené pro evropský trh by měly činit nejvýše 95 gramů na kilometr. Co to ale znamená v praxi? Například to, že by automobilky musely buď okamžitě ukončit výrobu asi dvou milionů vozů, nebo by musely platit obří pokuty. Ty by mohly dosáhnout až 13 miliard eur, tedy asi 327 miliard korun. A to se bavíme jen o osobních autech; u dodávek by šlo o další tři miliardy eur. Obě tyto možnosti by mohly být pro automobilky snadno likvidační.
„EU se nachází v krizi způsobené nízkou poptávkou spotřebitelů po elektromobilech a nekalou konkurencí od výrobců elektromobilů z třetích zemí, což znamená, že průmysl EU nebude schopen tyto cíle snížení emisí splnit. Průmysl EU nebude mít jinou možnost než výrazně omezit výrobu, což ohrožuje miliony pracovních míst v EU, poškozuje spotřebitele a negativně ovlivňuje konkurenceschopnost a ekonomickou bezpečnost EU,“ popisuje dle agentur Bloomberg a ČTK neoficiální návrh pro EU od Evropského sdružení výrobců automobilů. Jeho mluvčí pak ale odmítl vydat oficiální prohlášení.
Sankce pro automobilky rozhodně nejsou jen teoretické. Luca de Meo, šéf značky Renault a zároveň prezident ACEA, už dlouho upozorňuje, že miliardovým pokutám se výrobci prostě nevyhnou. Většina výrobců není schopna od příštího roku plnit stále přísnější pravidla CO2 a zájem o elektromobily ze strany zákazníků není vysoký, dokonce zpomaluje.
A to přitom stále platí, že od roku 2035 nebudou v EU dostupná nová auta se spalovacími motory. Nicméně už teď je jasné, že má být tento cíl přezkoumán. Stejně jako všechny ostatní cíle, protože aby výrobci zvládli splnit cíle EU už pro rok 2025, musely by prodeje elektrických aut dosahovat alespoň 20 %. Ideálně 22 %. To je však zatím nereálné, protože prodeje osobních aut se dlouhodobě drží kolem 15 %, u dodávek ještě méně.
No a zavedou ale tu pokutu vyberou jen jednou a je konec auto průmyslu v EU.