Elektromobil v roli nákupního vozíku nebo druhého auta na krátké cesty? Data z českých STK ukazují, že tato představa už neplatí. Z čerstvé analýzy vyplynulo, že bateriové elektromobily v Česku dnes v průměru najíždějí více kilometrů než moderní benzinové vozy a jejich majitelé je používají naprosto běžně i na delší trasy.
Přečtěte si také:
V roce 2024 dosáhl průměrný roční nájezd bateriových elektromobilů (BEV) 15 345 kilometrů. Oproti předchozímu roku to znamená nárůst o 1,1 %. Data pocházejí z STK, které na základě údajů Ministerstva dopravy zpracovalo Centrum dopravního výzkumu.
Aby bylo srovnání spravedlivé, analytici se zaměřili na vozy splňující emisní normu Euro 6. Jde o nejmodernější část vozového parku, která je technicky srovnatelná se současnými elektromobily. Tato auta tvoří přibližně třetinu všech osobních vozidel v registru, zároveň však zajišťují polovinu celkového dopravního výkonu v osobní dopravě.
Kolik toho opravdu najezdí různé typy pohonů
Z čísel je patrné, že benzín zůstává spíše volbou pro kratší trasy. Zatímco elektromobily se loni dostaly přes hranici 15 tisíc kilometrů ročně, moderní benzinové vozy s emisní normou Euro 6 vykázaly průměrný roční nájezd 12 272 kilometrů. To je zhruba o pětinu méně než u bateriových elektromobilů.
Strach z dojezdu, drahých baterií a propouštění. Zájem o elektromobily padá
Nad oběma těmito kategoriemi však stále stojí vozy na stlačený zemní plyn a naftu. Často slouží ve firemních flotilách a jsou nasazována na dálkové či intenzivní provozy, což se odráží v jejich číslech:
- CNG: více než 24 000 km ročně
- Nafta: přes 19 000 km ročně
- LPG a hybridy: kolem 18 000 km ročně
Zajímavý je i pohled na celý vozový park. Průměrný roční nájezd všech osobních vozidel v Česku meziročně mírně klesl, a to o 0,6 %. Elektromobily a vozy na CNG jsou výjimkou, u nich naopak došlo k nárůstu.
Přečtěte si také:
Pokud se srovnání rozšíří na všech více než 6,6 milionu osobních vozidel bez omezení na emisní normu Euro 6, vychází průměrný roční nájezd na 10 471 kilometrů. U jednotlivých typů pohonu vypadá průměr takto:
- Benzín: 7 839 km
- BEV (čisté elektromobily): 15 203 km
- PHEV (plug-in hybridy): 17 756 km
- HEV (klasické hybridy): 17 704 km
- LPG: 13 472 km
- Nafta: 13 879 km
- CNG: 20 564 km
Z těchto čísel vyplývá, že elektromobily už dávno nejsou „stojící hračkou v garáži“. Naopak patří mezi skupinu vozidel, která se využívají intenzivně.
Ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič k tomu uvádí, že data z technických kontrol ukazují využívání elektromobilů v Česku na úrovni nejnovějších vozů se spalovacími motory a v některých případech dokonce intenzivnější. Průměrný roční nájezd přes 15 tisíc kilometrů podle něj vyvrací rozšířený mýtus, že se elektromobily hodí jen na krátké popojíždění po městě.
Na rostoucím využívání se podle odborníků podílí několik faktorů. Nové modely nabízí delší reálný dojezd, postupně se zahušťuje síť rychlonabíjecích stanic a řidiči získávají více zkušeností, takže ztrácejí obavy z delších cest.
Rozhodnuto. Velká Británie opravdu zpoplatní každý ujetý kilometr v elektromobilu
Dojezd přestává být hlavním strašákem
Právě obavy z dojezdu patřily dlouho mezi hlavní argumenty proti nákupu elektromobilu. Současný vývoj však naznačuje, že v běžném životě už pro většinu uživatelů nejde o zásadní překážku.
Rostoucí roční nájezdy elektromobilů dobře souzní s výsledky nedávného průzkumu Centra dopravního výzkumu mezi 668 uživateli těchto vozidel. Podle jejich odpovědí se reálný dojezd jejich aut pohybuje přibližně v rozmezí 345 až 400 kilometrů na jedno nabití.
Přečtěte si také:
Sedm z deseti řidičů uvedlo, že takový dojezd považují za plně dostačující pro běžné každodenní cesty v délce 30 až 100 kilometrů. Téměř polovina respondentů přitom se svým elektromobilem absolvuje i trasy delší než 400 kilometrů a asi 15 % takové cesty podniká často.
Závěry z Česka navíc nejsou ojedinělé. Aktuální studie „Mobilita v Německu“ ukazuje podobný trend: způsob využívání elektromobilů se v běžném provozu prakticky neliší od klasických aut se spalovacím motorem. Rozdíly v ročním nájezdu jsou minimální, což potvrzuje, že elektromobilita už v mnoha zemích není okrajovým fenoménem, ale součástí standardního autoparku.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek










