Test BMW iX1 xDrive30 | elektromobil (2023)

Elektromobily mají ve městech na svědomí více sražených chodců než spalovací auta. Chodci si za to ale můžou i sami

Autor: Radim Plachý - Zdroj: The Guardian, London School of Hygiene - Foto: Pavel Srp - 25. 5. 2024


Velkou výhodou elektromobilů je to, že jsou tiché. Co ale na první pohled vypadá jako velké plus, může být naopak docela problém. A také je, jak ostatně ukazuje nová studie prezentovaná deníkem The Guardian. Z dat nehodovosti vyplývá, že ve městě jsou elektromobily velmi nebezpečné a mají na svědomí více nehod s chodci než auta se spalovacími motory.

Studie pracuje s informacemi, které porovnávají miliony kilometrů jízd s elektromobily a hybridy a také s auty s klasickým pohonem. A ukazuje se, že u elektrických aut je mimo město dvakrát vyšší riziko toho, že srazí člověka. Třikrát vyšší ve městě. „Elektrická auta představují pro chodce riziko. Je totiž méně pravděpodobné, že chodec auto uslyší. Vláda by proto měla udělat něco proto, aby byla tato rizika snížena. Obzvlášť, když chce postupně auta se spalovacími motory elektromobily nahradit,“ vysvětlil Phil Edwards, autor studie a profesor epidemiologie a statistiky na London School of Hygiene & Tropical Medicine.

Důvodů, proč jsou elektromobily ve městě tak nebezpečné je několik. První problém je v tom, že se chodci naučili na městský provoz reagovat sluchem. Slyšíme, že se blíží auto a už podvědomě víme, že nesmíme vstoupit do vozovky. Elektromobily a hybridy, které jedou na elektřinu ale nejsou slyšet. Je sice pravda, že všechna tato auta musí systém vydávající za jízdy nějaký zvuk, většinou ale jen v malých rychlostech. Zvuky navíc často přehluší běžný městský ruch a šum, především pak zvuky ostatních aut.

Tvůrci studie také zmínili to, že elektromobily často řídí mladí lidé bez dostatku zkušeností, kteří ještě neumí předvídat a adekvátně reagovat na případné nenadálé situace. Svou chybu ale mají i samotní chodci, kteří nesledují provoz, často se po ulicích pohybují se sluchátky v uších a bohužel předpokládají, že je ostatní vidí.

Krom toho ale tvůrci studie zmínili jeden důležitý fakt, na který se ale často zapomíná. Řada zastánců elektromobility vidí její přínosy hlavně ve městech, ale je také potřeba si uvědomit, že tato auta jsou velmi těžká a jejich akcelerace výrazně svižnější než u jiných aut. Nehody elektrických aut tedy často končí i výrazně hůř. „Pokud vláda hodlá i nadále podporovat přechod na elektromobilitu, pak je potřeba si uvědomit, že to pro chodce znamená zvýšené riziko. A o to je potřeba se postarat především,“ dodal Edwards.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru