Čtyři roky, 160 tisíc kilometrů a jeden elektromobil, který dostal pořádně zabrat. Tak by se dal ve zkratce shrnout dlouhodobý test elektromobilu Volkswagen ID.3, který provedl německý autoklub ADAC. A výsledek? Překvapivě dobrý.
Inženýři testovacího centra ADAC ve městě Landsberg am Lech si dali za cíl prověřit elektromobil VW ID.3 skutečně důkladně. Chtěli zjistit, co vydrží nejen auto jako celek, ale hlavně baterie, tedy klíčová součást každého elektromobilu. S autem tak najeli přes 160 tisíc kilometrů. Často ho nabíjeli na rychlonabíječkách, nechávali ho dlouho stát s plně nabitou baterií a obecně se neřídili všemi doporučeními výrobce pro to, aby auto i jeho baterie vydržely co nejdéle. Přesto auto nakonec obstálo.
Baterie si i po tomto nájezdu udržela 91 % své původní využitelné kapacity. Testovaný model byl verze Volkswagen ID.3 Pro S se 77kWh baterií. Jen pro srovnání, sám Volkswagen garantuje, že baterie jeho elektromobilu si i po 8 letech provozu nebo právě 160 tisících kilometrech ponechá alespoň 70 % původní kapacity.
Zajímavé je i to, jak test probíhal. Technici se nesnažili šetřit energii. Naopak, nabíjeli častěji na rychlých nabíjecích stanicích, což není pro dlouhodobou životnost baterie úplně ideální. Auto navíc často stálo plně nabité, někdy i celé dny. Přesto se baterii výrazněji nesnížila životnost ani nezačala výrazněji slábnout. A právě to může být pro zájemce o ojetý elektromobil velmi dobrou zprávou.
Velkou roli během testu sehrály softwarové aktualizace. V průběhu testu jich ID.3 dostalo hned několik – včetně plánovače tras pro elektromobily, který pomáhá s výběrem vhodných nabíječek podle aktuální situace na silnicích. Zlepšila se i rychlost nabíjení (až 170 kW), snížila se spotřeba energie, a to hlavně při krátkých jízdách nebo v zimě. Jinými slovy, tohle auto se postupem času vlastně zlepšovalo.
Kromě baterie se dobře držela i mechanika. Karoserie, podvozek, řízení: to vše zvládlo náročný test bez výrazných opotřebení nebo poruch. Zdá se tedy, že Volkswagen ID.3 si svou robustnost uchovává i při náročném denním provozu.
Doporučení od ADAC na závěr zní jasně: Pravidelně aktualizujte software. Nejde jen o nové funkce, ale i o optimalizaci spotřeby nebo zlepšení chování vozu v různých podmínkách. A z dlouhodobého hlediska se to rozhodně vyplatí.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.