Mysleli jste si, že vzácným modelem Škody Octavia je série RS WRC Edition v soutěžních barvách, která byla vyrobena v počtu 100 kusů? Jste na omylu. Ještě vzácnější je prodloužený model Škoda Octavia Long.
Těchto speciálních Octavií bylo vyrobeno pouze 19. Jedna z nich shořela jako téměř nová, stav spousty dalších je neznámý. Pokud sem tam na nějakou narazíte v bazaru, cenovce se asi budete divit. Majitelé jsou sebevědomí a nestydí se říct si o jeden nebo i dva miliony korun. Za pouhých osm centimetrů délky navíc, právě o tolik je model Long delší než klasická Octavia.
Od začátku byla zamýšlena pro vyvolené
Premiérem byl tehdy Miloš Zeman a ten ve vládních službách prosazoval česká auta, což je rozhodně dobře. Model Škoda Octavia Long byl již od začátku určen pouze pro vyvolené. Miloš Zeman slavnostně převzal dva kusy ve Strakově akademii dne 20. ledna 1999. Vláda dostala dvě limuzíny s výkonným čtyřválcovým motorem 1.8 20V Turbo se 110 kW a nadstandardní výbavou v podobě parkovacích senzorů v zadním nárazníku, odnímatelného modrého majáku nebo mobilního telefonu.
Auta předával předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek a prohlásil tehdy, že prodloužená Octavia je pouze dočasným řešením, které brzy nahradí sériově vyráběný model vyšší střední třídy. Měl pravdu, zanedlouho přišel Superb, díky němuž si pak na Octavii Long již nikdo nevzpomněl.
Další kusy Octavie Long si pořídilo několik českých podnikatelů, kteří chtěli hrdě reprezentovat tuzemský strojírenský průmysl. Co se s auty stalo, dnes nikdo neví. Rodinám dlouhá oktávka nikdy určená nebyla, šlo o nadstandard, jejž byste prostě běžně nevyužili.
Rozšířil se sloupek B
Když automobilky prodlužují auta, obvykle prodlužují oblast zadních dveří. Ve Škodě se však vydali jinou cestou a rozšířili sloupek B. To s sebou neslo nutnost upravit spoustu dílů a příslušenství. Musely se vyrobit nové podlahové koberce, okenní rámy, střechu, brzdové trubky či obložení sloupků. Berte navíc v úvahu, že automobilka má povinnost dodávat náhradní díly deset let po ukončení produkce modelu.
Na zadních sedadlech vznikl velkorysý prostor, připlatit jste si mohli za luxusní výklopný dřevěný stolek pro pravého spolucestujícího, v přední loketní opěrce byl tehdy prémiový mobilní telefon Nokia 3310.
Zemák se nevyráběl v Mladé Boleslavi
Nejslavnějším pasažérem Škody Octavia Long byl bezpochyby Miloš Zeman a podle něj se mu v továrně říkalo Zemák. Stejnou přezdívku pak dostala i Karosa C 734, Zemanův předvolební autobus.
Zatímco klasické Octavie se vyráběly v Mladé Boleslavi, prodloužená verze Long vznikala jinde. Šest karoserií vzniklo v Česaně, smontovaly se ve Vrchlabí a zbývajících třináct bylo vytvořeno v Kvasinách. V každém ohledu šlo prostě o výjimečný vůz, který nikdy nebyl zamýšlen pro klasického zákazníka.