Continental_skladovani_pneumatik (4)

Dojíždět zimní gumy v létě se nemusí vyplatit. Zákon to sice nezakazuje, ale k nehodě je jen kousek

Autor: Anina Russová - Zdroj: Barum - Foto: Continental - 25. 3. 2023


Pomalu, ale jistě se znovu blíží doba přezouvání zimních pneumatik na letní. A nejspíš řadu z vás alespoň napadlo, že by možná stačilo zimní gumy přes léto dojet a na další zimu koupit nové. Jakkoliv to zní prakticky, ostatně, zákon to nezakazuje, není to vůbec dobrý nápad.

Pro zimní pneumatiky zákon nařizuje minimální hloubku dezénu 4 milimetry. Pro letní je to jen 1,6 milimetru, a i proto řada řidičů volí dojezd zimních v létě. Je ale nezbytné si uvědomit, že zimní a letní pneumatiky jsou vyrobeny z různých směsí, mají tedy různé vlastnosti a ty určují i to, jak gumy reagují na různé vlivy počasí. Zjednodušeně řečeno jsou zimní pneumatiky vyráběny tak, aby řidiči poskytovaly optimální podmínky v teplotách od zhruba -15 °C do asi 7 °C. Letní pneumatika je zase navržena tak, aby ideálně fungovala od asi 15 °C do až 45 °C.

Přečtěte si také:  Déšť ztěžuje podmínky na silnici a způsobuje aquaplaning a smyky. Jak jezdit za aprílového počasí?

Směs pro zimní pneumatiky je velmi pružná a je ze všech typů pneumatik nejměkčí. Díky své pružnosti poskytuje lepší přilnavost a chladné počasí na ni nemá negativní vliv. To znamená, že i při nízkých teplotách zůstávají dost měkké a pružné. Barum upozorňuje: „Používání zimních pneumatik v teplých letních měsících se nedoporučuje. Nejen, že se vaše pneumatika mnohem rychleji opotřebovává, ale hlavní bezpečnostní atributy pneumatik budou fungovat špatně nebo nebudou fungovat vůbec. Proto byste neměli používat zimní pneumatiky v létě, nebo dokonce celoročně, pokud teploty stoupnou.“

Plánujete přezout zimní kola za letní svépomocí? Poradíme, na co byste měli dát pozor

Aquaplaning i delší brzdná dráha

Nevhodné obutí, stejně, jako nedostatečný vzorek, přispívá k e vzniku aquaplaningu, který je právě na jaře a v létě velmi častý. Především při rychlých letních bouřkách s přívalovým deštěm, kdy na silnici stojí voda, je špatné obutí jako vstupenkou k pořádnému průšvihu. Už z podstaty věci jsou letní pneumatiky na aquaplaning, tedy na schopnost odvádět vodu testovány. Ojeté zimní pneumatiky nikdy nebudou s vodou pracovat tak efektivně.

A problém může být i v případě brzdné dráhy. Autoklub České republiky před pár lety testoval ojeté zimáky v letních podmínkách a zjistil, že brzdná dráha se v jejich případě s porovnáním s letním obutí prodlouží i o 20 metrů, přičemž šlo o test brzdění ze 100 km/h na nulu. V tomto případě stály v porovnání úplně nové letní gumy, ale i při obutí ojetých letních pneumatik byla brzdná dráha zimních gum o 10 metrů delší.

Přečtěte si také:  Víte, k čemu jsou na pneumatikách štítky EU? Pomůžou vám se správným výběrem a prozradí detaily o pneumatice

A počítat je také potřeba s tím, že už u výroby měkká zimní gumy se v horku a na rozpálené vozovce mění na žvýkačku. A to se projevuje nejen na spotřebě paliva, tak na spotřebě samotné pneumatiky, ale také na jízdních vlastnostech a stabilitě auta.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *