prezouvani-kol-vymena-pneumatik

Plánujete přezout zimní kola za letní svépomocí? Poradíme, na co byste měli dát pozor

Autor: Pavel Srp - Foto: Auto Kelly - 12. 3. 2023


Ačkoliv zima ještě neskončila, přemýšlí už řada řidičů o přezutí svého auta na letní pneumatiky. Aby ušetřili, přehodí si zimní kola za letní doma sami. Ale jak na to, abyste to udělali správně a nestal se nějaký problém? Poradíme vám.

Ačkoliv dnes už si na autech jejich majitelé nedělají skoro nic, stále je tu hrstka těch, kteří si na něm něco vymění nebo opraví sami. Jednou z těch nejjednodušších věcí je výměna zimních kompletů za letní komplety kol. Ale i v tomto případě je třeba dodržovat nějaké zásady a postupy – a to nejen kvůli bezpečnosti, ale také kvůli eliminování škod.

Vybavení

V prvé řadě je potřeba správné vybavení, nářadí a zvedák. Auto totiž musíte něčím zvednout a kola musíte něčím povolit. K tomu je potřeba mít ideálně nějaký zvedák (tzv. hever) a správný klíč na kola, případně ještě nástavec na bezpečnostní šrouby. Hodit by se mohly také rukavice, případně křída nebo nějaký jiný popisovač, kterým označíte polohu kol (pravé přední, levé přední apod.)

ČPP nabízí nové pojištění s nadstandardními asistenčními službami

Místo

Výměnu kol je dobré dělat na nějakém bezpečném místě, samozřejmě ideálně na nějaké tvrdé ploše s dlažbou, asfaltem a podobně. Měkká tráva nebo kamínky takovou ideální plochou rozhodně nejsou. Místo, kde budete kola měnit, také musí být ideálně vodorovná, aby vám auto nikam neodjíždělo. I tak ovšem auto zabezpečte proti odjetí, ideálně zařazením rychlosti, zatažením ruční brzdy a nějakými klíny pod kola. Než auto zvednete, šrouby na kolech lehce povolte.

Kontrola pneumatik a kol

Kola, která na auto chcete obout, byste měli ještě před výměnou zkontrolovat. Úplně ideální by to bylo, když jste je původně z auta sundávali. Mohlo by se totiž stát,že pneumatiky už budou staré, zpuchřelé a popraskané anebo na nich bude boule a podobně. Takové pneumatiky byste na auto rozhodně dávat neměli, protože by mohly prasknout, což by mohlo vést k vážné nehodě. Změřte také hloubku vzorku, která musí být na pneumatikách v letní sezóně minimálně 1,6 mm, a vzorek musí být sjetý rovnoměrně. Pokud není, prozrazuje to problém s podvozkem, což může značit rozhozenou geometrii anebo dokonce nějaký větší problém se zavěšením.

Sundaná kola z auta ideálně opláchněte, zbavte je prachu z brzdových destiček, protože ten by je mohl poškodit (lak kol by mohl zežloutnout).

Výměna kol a nasazení nových

Pneumatiky mohou být směrové, to znamená, že jsou vyrobeny tak, aby se otáčely primárně v jednom směru. Zkontrolujte tedy bočnici pneumatiky, zda na ní nenaleznete nápis „ROTATION“. Pokud ano, bude u něj také šipka. A to je směr, kterým se musí pneumatika otáčet při jízdě vpřed. Pneumatiky mají také vnitřní a vnější strany, které se musí dodržet, ale na to by měli dávat pozor při jejich obouvání v servise.

Doporučuje se také nepoužívat staré pneumatiky, přestože mohou mít ještě dobrý vzorek. Stáří pneumatik se dá poznat podle tzv. čísla DOT, které je kombinací týdne a roku, kdy byla pneumatika vyrobena. A zde se dočtete jak zjistit stáří pneumatiky? V článku se také dozvíte, jak maximálně staré by pneumatiky měly ideálně být a další informace.

Jaký je rozdíl mezi letní, zimní a celoroční pneumatikou?

Ke zvednutí auta byste ideálně měli použít nějaký stabilní zvedák, ale lze k tomu použít i ten, který dává automobilky do výbavy (pokud je vaše auto vybaveno sadou na opravu pneumatik, pak tam hever mít nebudete), ale v takovém případě je potřeba mít auto opravdu na rovné ploše a pevným podložím.

Šrouby anebo matice na „nových“ kolech utahujte ideálně momentovým klíčem na výrobcem předepsaný počet Nm. Pokud momentový klíč nemáte, rozhodně šrouby ani matice neutahujte tzv. „na krev“, ale pouze „s citem“.

Zimní pneu jsou „povinné“ od 1. listopadu až do 31. března

Ještě je potřeba myslet ale na to, že zimní pneumatiky jsou povinné do 31. března. Platí to ovšem pouze v situacích, pokud „se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“.

Povinné mohou být ale i v případě, pokud je krásný sluneční den a teploty jsou na 10°C, na což musíte dávat dobrý pozor. Jejich povinnost totiž nařizuje i svislá dopravní značka „Zimní výbava“ (C15a a C15b). Ta se objevuje na horách nebo například na dálnici D1 na Vysočině.

Dopravní značka „Zimní výbava“ (C15a a C15b) | Zdroj: Policie ČR
Dopravní značka „Zimní výbava“ (C15a a C15b) | Zdroj: Policie ČR
Štítky: , , , , , , , ,

2 názory na “Plánujete přezout zimní kola za letní svépomocí? Poradíme, na co byste měli dát pozor”

  1. „(pokud vaše auto není vybaveno sadou na opravu pneumatik, pak tam hever mít nebudete)“
    Nějaká divná kombinace, ne?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru