Goodyear-UltraGrip-Performance-SUV-Gen-1

Jaký je rozdíl mezi letní, zimní a celoroční pneumatikou?

Autor: Radim Plachý - Foto: Goodyear - 1. 11. 2022


To, že v létě jezdíme na letních pneumatikách a v zimě na těch zimních, vnímáme většinou automaticky. Víte ale, jaký je mezi nimi rozdíl? A že v některých případech se vyplatí pneumatiky celoroční?

Na první pohled všechny vypadají stejně. Ten detailnější a zevrubnější ale poodhalí velké rozdíly, ať již se jedná o hloubku a tvar dezénu, počet drážek či dezénovou směs. To vše má značný vliv na vlastnosti pneumatiky jako takové.

​Letní pneumatiky

Pro letní pneumatiky je typická nízká hloubka dezénu (1,6 mm). To mimo jiné silně ovlivňuje jejich jízdní vlastnosti. Letní pneu perfektně odolávají zahřívání a vysokým teplotám, které panují právě v letních měsících. Jejich vzorek je napuštěný speciální směsí, díky níž pneumatika nezměkne ani na extrémně rozpálené silnici. A jakmile teplota klesne, pneumatika poleví a dokonale přilne k suchému i mokrému povrchu.

​Krátká brzdná dráha a nižší spotřeba paliva

Ve srovnání se zimními pneumatikami je však s nimi spojen také spojen i vyšší kilometrový nájezd, krátká brzdná dráha a celkově nižší spotřeba paliva. Letní pneumatiky se rovněž dobře ovládají. Díky širokým kanálkům a podpůrným drážkám velmi dobře reagují především při aquaplaningu. Při teplotách nižších, než 7 °C ale své jízdní vlastnosti bohužel ztrácejí. V ten okamžik je nutné přezout na pneumatiky zimní.

​Zimní pneumatiky

Zimním pneumatikám již titulu jejich názvu vyhovuje nepříznivé zimní počasí. Dobře sedí na sněhu, břečce i zmrzlém asfaltu. I při teplotě hluboko pod nulou si zachovávají vysokou pružnost. Obecně se dá říci, že čím pružnější vzorek je, tím lépe přilne na silnici. Další předností zimních pneumatik je i, obzvláště v zimních podmínkách, krátká brzdná dráha. K té přispívají zase stovky malých drážek rychle odvádějících vodu a nedovolujících pneumatice proklouznout.

„Při brzdění v zimě mohou zimní pneumatiky ve srovnání s letními pneumatikami zkrátit brzdnou dráhu až na polovinu. Při brzdění na sněhové pokrývce z rychlosti 50 km/h může váš vůz vybavený zimními pneumatikami Goodyear zastavit po 26,4 metrech – zatímco se standardními letními pneumatikami by na zastavení potřeboval 77,9 metru,“ říká Milan Marušák ze společnosti Goodyear.

Proč jezdit v zimě na zimních pneu?

Aby fungovaly zimní pneumatiky co nejlépe, výrobci neustále vyvíjejí novinky. Například společnost Goodyear zkoumá sníh: „Vědecké poznatky o sněhu jsou vrcholnou disciplínou vývoje zimních pneumatik. Naši technici zkoumají ve sněhové laboratoři strukturu sněhu a její vliv na výkonnost pneumatik. Zjistěte si zajímavá fakta o sněhu a zimních pneumatikách třeba na webu Goodyear,“ doporučuje Milan Marušák.

​Proč nejezdit na letních i zimních pneu celoročně?

Tak jako při teplotě pod 7 °C byste se měli vyvarovat jízdy na letních pneumatikách, platí to i obráceně. Zimní pneumatiky se totiž v létě nejen rychle sjíždějí, ale zároveň na silnici nedrží tak dobře. Osudným se vám může stát i vzorek a hluboký dezén zimní pneumatiky, který pro rozehřáté silnice není určený.

​Přezouvat se musí

V některých regionech je přezouvání pneumatik z letních na zimní povinné. Dle §40a zákona 361/2000 Sb. jsou řidiči povinni jezdit na zimních pneumatikách od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo vzhledem k povětrnostním podmínkám lze předpokládat, že se tyto jevy na pozemní komunikaci objeví. V některých oblastech je zapotřebí zimní přezutí po celý rok bez ohledu na počasí. Jde o místa označená značkou Zimní výbava.

​Celoroční pneumatiky

Na trhu ještě najdete tzv. celoroční pneumatiky, které se však hodí spíše příležitostným řidičům (kteří ročně najezdí méně než přibližně 15 tisíc km), nežijí v horských oblastech a jezdí jen po zpravených komunikacích. Tyto pneumatiky se však svými vlastnostmi ani zdaleka nevyrovnají letním a zimním pneumatikám.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru