Ministerstvo dopravy zavedlo řadu nových otázek do testů v autoškole. Jednou z nich je i otázka týkající se bezpečného rozestupu mezi jedoucími vozidly. Na vybraných místech jej totiž definuje poměrně nová dopravní značka.
Na některých úsecích dálnic se řidiči už několik měsíců setkávají s dvojím dopravním značením. Na vozovce jsou nakresleny velké šipky a u silnice je doprovází dopravní značka. Ta ovšem na místě není jen tak pro okrasu, ale fakticky radí řidičům, jak by měl ideální rozestup vypadat.
Na to ostatně upozorňuje i otázka v autoškole, přičemž ministerstvo dopravy ji vysvětluje takto: „Cílem otázky je upozornit na dopravní značení, které pomáhá řidičům za snížené viditelnosti dodržet bezpečný odstup mezi vozidly jedoucími ve stejném směru. Proč to vidíme, jakou důležitou součást testovacích otázek? Velké množství dopravních nehod je způsobeno nedodržením bezpečné vzdálenosti mezi vozidly s ohledem na rychlost a např. sníženou viditelnost nebo zhoršené klimatické podmínky.“
Pokuty až když dojde k nehodě
Problém ale je, že v rámci zákona jde pořád spíše o doporučení. Silniční zákon totiž pouze říká: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním. Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled (dohledová vzdálenost).“
Jenomže stále neexistuje zákonný způsob, jak dodržování bezpečného rozestupu měřit. Proto se za tento přestupek dnes uděluje pokuta jen v případě, že dojde k dopravní nehodě, při které je naprosto jasné, že k dodržení bezpečného rozestupu nedošlo. Mimochodem, obdobně to funguje například i bezpečného rozestupu od předjížděného cyklisty. Ani to není možné měřit a pokutuje se až ve chvíli, kdy dojde ke srážce.
Do budoucna je ale možné, že se zákonná formule o dodržování bezpečné vzdálenosti změní. Je ale otázkou jak. Pokud by byla přesnější, mohla by být nefér vůči řidičům. Tak to alespoň vidí ministr dopravy Martin Kupka, který před nedávnem webu ČT24 řekl, že zatímco by policisté mohli, například pomocí dronů, měřit správný a bezpečný rozestup, řidiči by byli v nevýhodě. Důvodem je prý fakt, že záběry z dronu během jízdy řidiči nedisponují a nemohou tak případně vzdálenost upravit.