Dotykové displeje, obrazovka přes celou stěnu, kalkulačky počítající, kolik ušetříte s elektromobilem. Vítejte v digitálním showroomu Škoda Auto. Trend digitalizace nejde zastavit a neminul samozřejmě ani prodej nových automobilů. Vznikají nejrůznější nástroje, které mají celý proces usnadnit a zefektivnit – prodejcům i zákazníkům.
Díky moderním technologiím se tak můžete s auty a jejich technikou podrobně seznámit, nechat si vysvětlit všechny funkce, výbavové stupně či asistenty. To vše pohodlně a na velkých displejích ve vysokém rozlišení. Právě ty totiž umožňují vizualizovat všechny modely ve všech barvách, stupních výbavy, čalounění interiéru nebo s různými koly. Zákazník si velice realisticky prohlédne i auta, která v autosalonu zrovna nejsou.
„Zákazníky, kteří přijdou k dealerovi, můžeme obecně rozdělit na dvě skupiny. Jedna už od začátku chce komunikovat s prodejcem, nechat si vše ukázat, vysvětlit. Analýzy z mnoha různých trhů nám však ukazují, že je velká část lidí, kteří chtějí třeba jen tak bloumat po showroomu a sami si zjišťovat informace bez prvotní asistence prodejce. Digitální výbava našich showroomů je proto navržena tak, aby uspokojila potřeby obou zákaznických skupin,“ vysvětluje Pavel Kulíšek, odborný koordinátor rozvoje dealerské sítě.
Digitální showroom ale není jen nějaký prototyp. „Postupně se budou digitalizovat všechny. Vizuální prezentace v Digitálním showroomu jsou dnes již daleko dokonalejší a dojem z nich je opravdu velice živý. Přizpůsobujeme systém prodeje tomu, co zákazník zná i z jiných oblastí,“ vysvětluje při návštěvě Digitálního showroomu člen představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast prodeje a marketingu Martin Jahn.
A tak dřív než potkáte Digitální showroom Škoda Auto také ve vašem městě, vydejte se na jeho malou – samozřejmě virtuální – prohlídku.
Stůl, který reaguje na dotyk
První upoutá pozornost obří dotykový displej integrovaný do stolu. Stůl, který je k dispozici v barové i „konferenční“ výšce, zobrazuje kompletní nabídku prodejce – lze totiž individuálně nastavit specifika pro jednotlivé země. Zákazník zjistí veškeré informace, může plynule otáčet obrazem vozu, měnit barvu karoserie i vzory litých kol. Interiér prozkoumá ve 360stupňovém a kompletně panoramatickém zobrazení. Obraz si může do detailu přibližovat – všechny vizualizace pracují s rozlišením 4K. Systém je samozřejmě propojen i s dalšími webovými aplikacemi jako je například Škoda Car configurator, jehož prostřednictvím lze nový vůz rovnou nakonfigurovat nebo aplikace Škoda Stock cars, kde je k dispozici veškerá nabídka skladových vozů konkrétního dealera.
Displej do ruky
Dalším prvkem je klasický tablet, který má k dispozici prodejce a s nímž se může volně pohybovat po showroomu. Je v něm stejná aplikace, kterou má i dotykový stůl – a tedy i tytéž informace. „Zákazník si zde může pouštět filmy, které vysvětlí, jak fungují například různé asistenční systémy. To, co umí Lane Assist nebo adaptivní tempomat, je lepší a názornější ukázat v digitálním světě. Navíc to přináší i mnohem lepší interakci mezi zákazníkem a prodejcem. Digitální realita zákazníka vtáhne do vozu a do všeho, co umí nabídnout,“ dodává Martin Jahn.
Obraz z tabletu se navíc může zrcadlit i na obrovské obrazovkové stěně, která také pracuje ve 4K rozlišení a díky přiblížení na ní uvidíte různé části exteriéru i interiéru vozu v nečekaných detailech. Dá se říct, že díky této ploše uvidíte velice realistické obrazy jednotlivých modelů takřka v životní velikosti.
Displej místo papíru
U každého vystaveného vozu v digitálním showroomu stojí rozměrný dotykový displej. „ I na těchto obrazovkách vidíte podrobnosti o vystaveném vozu, měníte barvy, kola, podíváte se do různých verzí interiéru. Je to jeden z nejoblíbenějších prvků, v dealerské síti, po celé Evropě už jsme jich distribuovali desítky,“ dodává Kulíšek.
Na displeji můžete jít skutečně do detailu – zobrazovat základní i doplňkovou výbavu, originální příslušenství, ceny nebo počet a dostupnost skladových vozů. Zobrazují se i povinné energetické štítky nebo údaje o pneumatikách.
A pokud jste zvyklí si od prodejce domů odnést všechny informace na papíře, je tu pro vás moderní ekvivalent. Svým telefonem jednoduše vyfotíte zobrazený QR kód a vmžiku máte vše hezky přehledně v kapse.
Spočítejte si
U vystaveného elektromobilu Škoda ENYAQ iV stojí informační panel, který kromě všech výše popsaných informací o voze nabízí i další informace o eMobilitě. „Najdete tu všechno o nabíjení, kapacitách akumulátorů nebo o tom, jaké nabízíme domácí nabíječky. Velkým hitem a vlastně i zajímavou hrou jsou interaktivní kalkulátory,“ doplňuje Kulíšek.
Po zadání několika údajů, jako je roční nájezd a spotřeba paliva vám panel spočítá, kolik peněz byste ušetřili, kdybyste z benzinu či nafty přešli na elektřinu. V jiném kalkulátoru zase nastavíte parametry jako roční období a nastavení klimatizace, obsazenost vozu, městský nebo dálkový provoz či svůj jízdní styl – a dozvíte se, kolik kilometrů činí dojezd s vybranou verzí akumulátoru při plném nabití.
A co děti, mají si kde hrát?
Malé návštěvníky autosalonu můžete zaměstnat jednou z několika her na dotykovém panelu. Další možností, kterou Škoda Auto zatím testuje jako prototyp, bude herní koutek s chytrým projektorem, který na zem promítá herní scény a zároveň dokáže pomocí kamer rozpoznávat části lidského těla a jejich pohyb. Děti tak například dotyky nohou hrají hru, zatímco rodiče zjišťují vše o svém budoucím autě.
Online prodej dealery neohrozí
Žádná digitalizace prodeje ale nakonec nepošle klasického dealera do starého železa. Stále bude potřeba někdo, kdo zajistí předání vozu, postará se o servis nebo třeba zkušební jízdy. Právě to je, jak připomíná Martin Jahn, jeden z nejzásadnějších momentů prodeje.
„Místo pro dealery nezmizí, ani když budeme například update softwaru vozu dělat online a na dálku. Pořád tu budou výměny pneumatik, brzdových destiček, různé opravy, pořád tu bude potřeba s někým o věcech mluvit. Kam až moje fantazie dohlédne, vždy pro klasického dealera vidím místo,“ uzavírá Martin Jahn s tím, že to nezmění ani stav, kdy během pár let může online prodej vozů dělat na progresivnějších trzích až čtvrtinu.
Digitalizovaný servisModerní technické vymoženosti se ovšem netýkají pouze prodeje vozů. Digitalizace vylepšuje i poprodejní zážitky – tedy například předání auta do servisu. „Zákazníci mohou auto předat buď, jak jsme byli běžně zvyklí, přímo servisnímu poradci, nebo moderně a sofistikovaně – čtyřiadvacet hodin denně bez setkání se zaměstnancem servisu vložením klíčů od vozidla do takzvaného Key boxu. Další zajímavou funkcí je přiložení klíče vozidla ke čtečce (tzv. Service Key), která servisnímu poradci přímo do systému propíše, o který vůz se jedná, zobrazí se servisní historie nebo dokonce upozornění, že například za dalších tisíc kilometrů se rozsvítí kontrolka výměny oleje. Zákazníkovi tak může být tento úkon rovnou nabídnut, přičemž se předejde další cestě do servisu v blízké době,“ vypočítává digitální servisní vychytávky Karel Putnar, odborný koordinátor rozvoje poprodejní sítě. Další zajímavostí je servisní kamera. Když už je vůz v servisu na zvedáku a mechanik zjistí například to, že brzdové destičky se blíží konci své životnosti, danou část natočí na video a to pošle zákazníkovi s dotazem, zda se má věnovat i těmto dalším věcem nad rámec původní objednávky. „I předání vozu zpět zákazníkovi může proběhnout moderní formou Key Boxu. Klíče si lze vyzvednout kdykoli, ve dne, v noci, o víkendu. Čekají ve speciální zabezpečené schránce, kterou odemkne kódem z textové zprávy či e-mailu. Zároveň tam může nechat klíče od zaparkovaného náhradního vozu, pokud jej využíval,“ popisuje Putnar. |