Měli jsme s ním vyrazit v lednu na britské ostrovy a zkraje dubna ho převézt zpátky přes Lamanšský průliv zase domů, do Česka. Koronavirová pandemie tomuhle plánu ale hodila pořádný klacek pod kola, takže Peugeot 308 v kombíku s divotvornou černo-bílou barevnou kombinací s námi zůstal o dva měsíce déle. Francouzského dalmatina bychom si ale klidně nechali už napořád.
Zúčtování
308 stárne, je jí už sedm let a na současné poměry v automoto branži jí brzo začne táhnout na 80. Není to ale veterán, spíš pěkně vyzrálý vinný hrozen, odšťavený a stočený do láhve, ze které se máte chuť napít i po letech. Natož po pěti měsících, za které jsme s ní urazili 7500 kilometrů.
V předcházejících dvou článcích jsme shrnuli základní benefity i trable, jimiž 308 SW vyniká či se kterými se jako řidiči musíte potýkat. Auto jsme dostali v době po posledním velmi letmém faceliftu z roku 2017, který auto jemně zkrášlil, ale hlavně podtrhl dávno zažité tvary. Přinesl nicméně nový turbodiesel, který ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou (tehdy rovněž novinkou) dokázal 96 kW/130 koní přenést na kola s lehkostí a plynulostí vlastní o cenovou třídu luxusnějším modelům.
Všimli jsme si, že potíže má převodovka snad jen ve velmi malých rychlostech – cuká, jinak má příkladnou intuici. Naftová patnáctka nás v první půlce testování provázela příznivým apetitem kolem pěti a čtvrt litru na 100 kilometrů a celkem úspěšně tak stvrdila úsporný odkaz někdejší šestnáctistovky BlueHDI s 88 kW, shodně s 300 Nm točivého momentu.
Na závěr jsme ale přitvrdili a nejezdili s lehkou nohou, čímž spotřeba vyskočila na 5,6 litru (při průměrné rychlosti 67 km/h). Navíc auto muselo zvládnout zpáteční cestu naplněné po okraj, tehdy jsme složili sedačky a nacpali prostor o objemu 1660 litrů (podle VDA) asi čtyřmi metráky zavazadel. Nezáviděníhodnou situaci při stěhování z jedné země do druhé (přes čtyři další) ale auto zmáklo úplně bez problémů.
Co zvážit…
Trochu nás po dobu testování potrápil centrální software multimediálního systému, kterému se občas nechtělo moc startovat, takže vprostřed palubky zela černá nebo modrá „díra“, což se poslední dobou stává více autům. Ani dalších 3500 kilometrů po posledním shrnutí pak nestačily na to, abychom si navykli na vyvýšené budíky. Respektive zvykli jsme si, že na ně prostě nevidíme. A fakt nám chyběl lepší odkládací prostor na pití.
Naopak nadšení jsme byli z jiných praktičností, hlavně z mimořádně objemného kufru (610 litrů), o kterém jsme básnili v samostatném článku. Bohatě pojaté prosklení střechy (za 18 tisíc) úžasně prosvětlilo interiér, látkové sedačky (za 12 tisíc navíc masážní a vyhřívané) se dobře čistily od drobků.
Diesel o objemu 1,5 litru příliš nekřičel, byť od vozovky je odhlučnění ve vyšších rychlostech jen průměrné. Dokázal auto rozpohybovat už od nízkých otáček a nepřekvapil žádným propadem v zátahu. Převodovka nebláznila, občas držela kvalt déle, než bylo třeba, ale jinak ozubená kolečka měnila s příkladným klidem a přesností. Joystick je pro její základní ovládání navýsost pohodlný.
Nikdo by se nezlobil za dvoulitrový čtyřválec, který by měl o 40, 50 koní víc, naprosté většině zákazníků bude ale výkonově 308 SW dostačovat. Do 308 jsme přesedli ze Superbu o výkonu 140 kW, možná proto ten pocit. Pak by ale auto určitě nezačínalo na akčních 575 tisících. Testovací model by stál o zhruba 130 tisíc víc, mimo jiné kvůli adaptivnímu tempomatu, zmíněnému Black Packu (černým detailům), bílé perleti, prosklené střeše nebo parkovací kameře. V naftě a se základní výbavou ale seženete 308 i o tři sta tisíc levněji.
… a co bude dál?
308 je na trhu už dlouhých sedm let a notně by potřebovala nějaké větší oživení. Teď sice dostala drobounký facelift, ale na novou verzi se pořád čeká. Modernizace a zřejmě i poslední modelová péče před představením zcela nového vydání 308 se vytasila hlavně s výměnou analogového přístrojového štítu za plně digitální. Jinak přinesla jen novou barvu, dva nové designy kol a pár marketingových drobností.
Mimo jiné ale s plnou výbavou nově dostanete zmiňovaný Black Pack, který 308 přidá na parádě. Jak nakonec bude vypadat úplně nová generace, to zatím ví (a možná taky ještě ne úplně přesně) jen ve Francii. Chystaný generální upgrade by měl stát na inovované platformě EMP2 a vedle benzinových a naftových agregátů vtěsnat do ceníku taky plug-in hybridní řešení.
Kdo čte zahraniční automobilové servery, jež rády využívají své insidery u automobilek (anebo se předhání v čirých spekulacích), ví, že 308 by mohla do budoucna nabídnout i plně elektrický pohon i jiné typy karoserií než jen hatchback a kombi. Třeba SUV, které by stálo mezi modely 308 a 3008. Jsou to ale jen dohady, bylo by nefér hnát 308 do důchodu předčasně, zvlášť když je to i po tak dlouhé době na trhu stále parádní rodinné auto.
Peugeot 308 přijíždí po modernizaci. Designově se příliš nezměnil, dostal ale nový Peugeot i-Cockpit
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,308 SW GT Line
Motor:, 1.5 BlueHDi 130
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,96 kW/130 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,300 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9.7 s
Maximální rychlost:,205 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.1 / 3.3 / 3.6
Emise CO2:,95 g/km
Objem nádrže:,53 litrů
Délka:,4585 mm
Šířka:,1804 mm
Výška:,1472 mm
Rozvor:,2730 mm
Provozní hmotnost:,1394 kg
Objem zavazadlového prostoru:,610 / 1660 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]