Dieselové motory dnes v nových autech už skoro nenajdeme, většina nových generací se představuje už bez nich. Přesto jsou to dnes opravdu velmi „čisté“ motory. Technický šéf Mazdy Christian Schultz s tím ale nesouhlasí a tvrdí, že „to nemá logiku“.
Ještě před pár lety byly v Evropě naftové motory velmi oblíbené, nabízeny byly nejen ve velkých SUV, ale i v běžných modelech nižší střední a dokonce i v malých městských autech. Dnes už je najdeme jen u několika málo automobilek a z malých modelů se vytratily prakticky zcela. Boj proti naftovým motorům začal po započetí aféry „dieselgate“ s falšováním emisí. Bývaly doby, kdy se prodávala asi polovina všech aut s naftovými motory, loni to v Evropě bylo už jen 13,5 %, což je dokonce o jedno procento méně než se prodalo elektromobilů…
Dnešní naftové motory jsou ale úsporné, díky všem možným senzorům, filtrům a podobně jsou výfukové plyny až překvapivě čisté. A to nemluvíme jen o sazích, které zachytávají filtry pevných částic (FAP, DPF apod.) CO2, nýbrž i o emisích CO2 nebo NOx, které zachycuje systém dvojité selektivní katalytické reakce. Pokud byste tedy dnes sáhli do výfuku nového naftového motoru, prst byste vyndali čistý.
Jenže kromě toho, že naftové motory vypadávají z nabídky automobilek, tak navíc některá města zakazují vjezd naftových aut do svých center. Mazda se ale s tímto trendem smířit nechce a tak v loňském roce začala prodávat svůj nový model CX-60 se zcela novým naftovým řadovým 3,3litrovým šestiválcem. A nemá to být poslední záchvěv, ba právě naopak. To prozradil rozhovor nizozemského magazínu Auto Week a ředitele evropského a výzkumného centra ve Frankfurte nad Mohanom Christiana Schultze.
„Určitě stále věříme v naftu,“ padlo v rámci jedné z odpovědí. „Když se podíváme na prodeje Mazdy CX-60, polovina z nich se v Německu stále prodává s naftovými motory. Naftová technologie je, však stále bita. A to bez dobrého důvodu, jsou to pouze emoce. Pokud se podíváte na náš nový řadový šestiválec, je to velmi úsporný motor, který splňuje všechny přísné emisní požadavky,“ dodal Schultz.
„Volby do Evropského parlamentu se budou konat v létě a já doufám, že spousta lidí bude volit dobře. Současný parlament je ideologicky velmi ‚zelený‘, někdy bezdůvodně,“ doufá Schultz, podle kterého nemá čistá politika v takové oblasti prostor. Podle něj je důležité pochopit, že elektrifikace a dekarbonizace je v pořádku, ale 100% elektromobilita nedává smysl. „V Německu je podíl elektromobilů jen 2 až 2,5 %, takže víc než 97,5 % aut má spalovací motor. Měli bychom tedy tuto technologii nechat v takovém stavu, v jakém je teď? Vždyť pokud snížíme emise současných motorů o 20 %, dosáhneme desetinásobku toho, co nyní dosahují všechny elektromobily dohromady. Reálně pak ještě víc, protože ne všechny elektromobily jezdí na elektřinu z obnovitelných zdrojů.“
Tahle japonská automobilka si jde celkově tak trochu vlastní cestou, vždyť ve svých autech stále používá velké atmosférické motory, turbodmychadla používá právě jen v natových motorech. Kromě naftových a benzinových motorů nabízí i plug-in hybrid, ale také jeden elektromobil MX-30. Ten ale nemá úplně dlouhý dojezd.
Ach ta čeština: …..prst byste vyndali čistý….
Samozřejmě, že slepé prosazování přináší ( a přinese) jenom ekologické problémy (požáry, nákladná a neekologická reciyklace atd. atd. To je tak, když do politiky lezou nevzdělaní , ale ambiciozní laici, kteří rozhodují v oboru, kde jsou negramoti !
Samozřejmě, že jsem myslel prosazování elektromobility. Člověk myslí rychleji než potom píše a pořádně si to ani nepřečte.
Kdyby se investovala do diesel motorů jen polovina toho co do elektroaut, rak už máme auta se spotřebou 3 l na 100 lm.
No spalovací motory vyvíjí kdo?
Přece Čína a bude je dodávat do Evropy, proto koupili vývojové centrum pro spalovací motory Renault.