Devět výjimečných vozů ze své 120leté historie představila společnost ŠKODA AUTO na 7. ročníku prestižního setkání veteránů ‚Schloss Bensberg Classics’. Návštěvníky nadchla tématická výstava šesti předválečných modelů značky ŠKODA, pořádaná u příležitostí 120. výročí založení mladoboleslavské automobilky. Obnovenou výstavní premiéru po 80 letech měl unikátní prototyp ŠKODA 935 s proudnicovou karoserií, designová ikona z roku 1935. Akce ‚Schloss Bensberg Classics’, kterou podporuje koncern Volkswagen, se konala od 17. do 19. července ve městě Bergisch Gladbach u Kolína nad Rýnem.
ŠKODA je účastníkem prestižní akce ‚Schloss Bensberg Classics’ již od jejího počátku. Barokní zámek a malebný kraj před branami Kolína nad Rýnem jsou ideálním prostředím pro pořádání setkání mimořádných historických vozů v duchu motta ‚Very important cars only’.
To platí i pro vozy, které v Bensbergu prezentovala značka ŠKODA. Šest předválečných veteránů představila speciální výstava u příležitosti 120. výročí založení automobilky, tři vozy v sobotu vyjely na trať jednodenní ‚Rallye Historique’. „Přesně v duchu motta pořadatelů jsme vybrali devět pozoruhodných vozů z našich sbírek. A to včetně proudnicového unikátu ve finální fázi renovace,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea.
Absolutním vrcholem tématické výstavy značky ŠKODA byl totiž aerodynamický vůz s proudnicovou karoserií ŠKODA 935. Veřejnosti byl poprvé představen v říjnu 1935 na autosalonu v Praze. Pečlivě zrestaurovaný prototyp je jediným vyrobeným exemplářem, který představuje průkopnický design ze třicátých let minulého století. V historii automobilky ŠKODA byl svého času příkladem kreativity mladoboleslavských konstruktérů a nositelem inovací v oblasti aerodynamiky, snižování hmotnosti a technických řešení. ŠKODA vždy patřila mezi průkopníky aerodynamických optimalizací automobilů, s nízkou hodnotou aerodynamického odporu a bionickými tvary je ŠKODA 935 mimořádným příkladem tohoto aerodynamického know-how značky.
Velkou pozornost budila také netradiční koncepce s motorem umístěným uprostřed a karoserie smíšené konstrukce v kombinaci hliníku a oceli. S touto náročnou celkovou koncepcí byla ŠKODA 935 Dymamic při své premiéře důkazem inženýrské kompetence automobilky ŠKODA při vytváření unikátních prototypů, určujících další směry vývoje.
Kapkovitá, nebo chcete-li proudnicová karoserie vozu ŠKODA 935 Dynamic se silně skloněnou zádí s ploutví zlepšovala stabilitu při vysokých rychlostech až do 140 km/h, pohotovostní hmotnost vozu činí pouhých 1 170 kg. ŠKODA 935 Dynamic je dlouhá 4,86 metru, široká 1,68 metru a vysoká 1,54 metru. Rozvor náprav činí 3,2 m, rozchod kol 1,25 (vpředu) resp. 1,30 metru (vzadu) podtrhují impozantní vzhled vozu a umožňují vytvořit v interiéru místo až pro pět cestujících. Zavazadlový prostor se nachází vpředu a má objem téměř 300 litrů. Rezervní kolo, umístěné horizontálně v zavazadlovém prostoru, slouží jako dodatečný deformační člen.
Vývojové schopností značky dokazuje také koncepce motoru vozu ŠKODA 935 Dynamic: Kapalinou chlazený čtyřválec o výkonu 40 kW (54 koní) a objemu 1 995 cm3 se dvěma karburátory Zenith je uložen podélně před zadní nápravou. Vývojáři si od toho slibovali lepší jízdní vlastnosti, větší dynamiku při jízdě do stoupání a snížení vibrací v interiéru. Točivý moment motoru vozu ŠKODA 935 Dynamic se přes čtyřstupňovou elektromagnetickou poloautomatickou převodovku francouzského dodavatele Cotal přenášel na zadní kola. Pozoruhodné bylo využití nosné roury páteřového rámu jako palivové nádrže o objemu 40 l.
Vedle unikátu ŠKODA 935 zahrnovala výstava značky ŠKODA vozy od počátků automobilové výroby v Mladé Boleslavi až po luxusní vozy značky ŠKODA ze třicátých let minulého století. Legendární Voiturette A z roku 1905 byla prvním automobilem firmy Laurin a Klement, dalším milníkem v rané produkci automobilky je otevřený cestovní vůz L&K S z roku 1911. V roce 1925 došlo k fúzi automobilky Laurin & Klement s plzeňským strojírenským koncernem ŠKODA. V tomto roce byla také zahájena produkce modelu Laurin & Klement 110, který nesl na chladiči loga obou firem a byl vyroben v počtu téměř 3000 kusů. Ve třicátých letech se ŠKODA profilovala i coby výrobce reprezentativních vozů vyšší třídy. Ty na zámku Bensberg zastoupila ŠKODA Rapid Cabrio De Luxe z roku 1937 a špičková limuzína ŠKODA Superb OHV z roku 1939.
Vedle tématické výstavy na sebe ŠKODA v rámci ‚Schloss Bensberg Classics’ upozornila také účastí na ‚Rallye Historique’, na jejíž start v sobotu nastoupily tři veterány ze ŠKODA Muzea. Impozantní ŠKODA 645 vyrobená v srpnu 1930 patří k reprezentativním limuzínám třicátých let, v letech 1929 až 1934 bylo vyrobeno 758 exemplářů. Označení 645 odkazuje na pohonnou jednotku: První číslice ‚6’ značí počet válců, ‚45’ pak výkon motoru v koňských silách. Trio vozů ŠKODA při Rallye Historique dotvořily mladoboleslavské ikony ze šedesátých let – kabriolet ŠKODA Felicia nadchne svými elegantními tvary, výraznými křidélky na zádi a vyváženými proporcemi. V letech 1959 až 1964 bylo vyrobeno téměř 15 000 vozů této modelové řady. Obliba kabrioletu mezi sběrateli stále roste, což platí i pro model ŠKODA 1100 MBX, elegantní dvoudveřový vůz na bázi modelu ŠKODA 1000 MB. V letech 1966 až 1969 vzniklo pouhých 2 517 vozů 1100 MBX.
‚Schloss Bensberg Classics’ je exkluzivní přehlídkou historických automobilů. Hlavními body programu jsou hvězdně obsazená Rallye Historique a FIVA-A Concours d’Elégance, které se účastní nejhezčí a nejvzácnější klasické automobily světa. ‚Schloss Bensberg Classics’ je součástí série ‚Louis Vuitton Classic Concours Award’ a jako takové je postavena na roveň se soutěžemi jako jsou Pebble Beach v Kalifornii nebo Villa d’Este v Itálii.
ŠKODA AUTO si v letošním roce připomíná 120. výročí svého založení. Mladoboleslavská společnost je jednou z nejstarších dodnes vyrábějících automobilek na světě, její kořeny sahají až do roku 1895. Před 120 lety založili strojní zámečník Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi továrnu na výrobu jízdních kol, produkci automobilů zahájili v roce 1905 modelem Voiturette A. Původní malý podnik se do dnešních dní rozvinul v globálně úspěšného velkosériového výrobce se sedmi modelovými řadami a 35 modelovými variantami. Více než 17 milionů automobilů, vyrobených od roku 1905, je důkazem síly značky ŠKODA.