Devět výjimečných vozů ze své 120leté historie představila společnost ŠKODA AUTO na 7. ročníku prestižního setkání veteránů ‚Schloss Bensberg Classics’. Návštěvníky nadchla tématická výstava šesti předválečných modelů značky ŠKODA, pořádaná u příležitostí 120. výročí založení mladoboleslavské automobilky. Obnovenou výstavní premiéru po 80 letech měl unikátní prototyp ŠKODA 935 s proudnicovou karoserií, designová ikona z roku 1935. Akce ‚Schloss Bensberg Classics’, kterou podporuje koncern Volkswagen, se konala od 17. do 19. července ve městě Bergisch Gladbach u Kolína nad Rýnem.

ŠKODA je účastníkem prestižní akce ‚Schloss Bensberg Classics’ již od jejího počátku. Barokní zámek a malebný kraj před branami Kolína nad Rýnem jsou ideálním prostředím pro pořádání setkání mimořádných historických vozů v duchu motta ‚Very important cars only’.

SKODA-935-front

To platí i pro vozy, které v Bensbergu prezentovala značka ŠKODA. Šest předválečných veteránů představila speciální výstava u příležitosti 120. výročí založení automobilky, tři vozy v sobotu vyjely na trať jednodenní ‚Rallye Historique’. „Přesně v duchu motta pořadatelů jsme vybrali devět pozoruhodných vozů z našich sbírek. A to včetně proudnicového unikátu ve finální fázi renovace,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea.

SKODA-935-rear

Absolutním vrcholem tématické výstavy značky ŠKODA byl totiž aerodynamický vůz s proudnicovou karoserií ŠKODA 935. Veřejnosti byl poprvé představen v říjnu 1935 na autosalonu v Praze. Pečlivě zrestaurovaný prototyp je jediným vyrobeným exemplářem, který představuje průkopnický design ze třicátých let minulého století. V historii automobilky ŠKODA byl svého času příkladem kreativity mladoboleslavských konstruktérů a nositelem inovací v oblasti aerodynamiky, snižování hmotnosti a technických řešení. ŠKODA vždy patřila mezi průkopníky aerodynamických optimalizací automobilů, s nízkou hodnotou aerodynamického odporu a bionickými tvary je ŠKODA 935 mimořádným příkladem tohoto aerodynamického know-how značky.

Velkou pozornost budila také netradiční koncepce s motorem umístěným uprostřed a karoserie smíšené konstrukce v kombinaci hliníku a oceli. S touto náročnou celkovou koncepcí byla ŠKODA 935 Dymamic při své premiéře důkazem inženýrské kompetence automobilky ŠKODA při vytváření unikátních prototypů, určujících další směry vývoje.
Kapkovitá, nebo chcete-li proudnicová karoserie vozu ŠKODA 935 Dynamic se silně skloněnou zádí s ploutví zlepšovala stabilitu při vysokých rychlostech až do 140 km/h, pohotovostní hmotnost vozu činí pouhých 1 170 kg. ŠKODA 935 Dynamic je dlouhá 4,86 metru, široká 1,68 metru a vysoká 1,54 metru. Rozvor náprav činí 3,2 m, rozchod kol 1,25 (vpředu) resp. 1,30 metru (vzadu) podtrhují impozantní vzhled vozu a umožňují vytvořit v interiéru místo až pro pět cestujících. Zavazadlový prostor se nachází vpředu a má objem téměř 300 litrů. Rezervní kolo, umístěné horizontálně v zavazadlovém prostoru, slouží jako dodatečný deformační člen.

Přečtěte si také:  Automobilka Škoda vybrala ikonické modely ze své 125leté historie. Které to jsou?

150720 SKODA 935 Dynamic (2)

Vývojové schopností značky dokazuje také koncepce motoru vozu ŠKODA 935 Dynamic: Kapalinou chlazený čtyřválec o výkonu 40 kW (54 koní) a objemu 1 995 cm3 se dvěma karburátory Zenith je uložen podélně před zadní nápravou. Vývojáři si od toho slibovali lepší jízdní vlastnosti, větší dynamiku při jízdě do stoupání a snížení vibrací v interiéru. Točivý moment motoru vozu ŠKODA 935 Dynamic se přes čtyřstupňovou elektromagnetickou poloautomatickou převodovku francouzského dodavatele Cotal přenášel na zadní kola. Pozoruhodné bylo využití nosné roury páteřového rámu jako palivové nádrže o objemu 40 l.

150720 SKODA 935 Dynamic (3)

Vedle unikátu ŠKODA 935 zahrnovala výstava značky ŠKODA vozy od počátků automobilové výroby v Mladé Boleslavi až po luxusní vozy značky ŠKODA ze třicátých let minulého století. Legendární Voiturette A z roku 1905 byla prvním automobilem firmy Laurin a Klement, dalším milníkem v rané produkci automobilky je otevřený cestovní vůz L&K S z roku 1911. V roce 1925 došlo k fúzi automobilky Laurin & Klement s plzeňským strojírenským koncernem ŠKODA. V tomto roce byla také zahájena produkce modelu Laurin & Klement 110, který nesl na chladiči loga obou firem a byl vyroben v počtu téměř 3000 kusů. Ve třicátých letech se ŠKODA profilovala i coby výrobce reprezentativních vozů vyšší třídy. Ty na zámku Bensberg zastoupila ŠKODA Rapid Cabrio De Luxe z roku 1937 a špičková limuzína ŠKODA Superb OHV z roku 1939.

150720 LaK Voiturette 1905

Vedle tématické výstavy na sebe ŠKODA v rámci ‚Schloss Bensberg Classics’ upozornila také účastí na ‚Rallye Historique’, na jejíž start v sobotu nastoupily tři veterány ze ŠKODA Muzea. Impozantní ŠKODA 645 vyrobená v srpnu 1930 patří k reprezentativním limuzínám třicátých let, v letech 1929 až 1934 bylo vyrobeno 758 exemplářů. Označení 645 odkazuje na pohonnou jednotku: První číslice ‚6’ značí počet válců, ‚45’ pak výkon motoru v koňských silách. Trio vozů ŠKODA při Rallye Historique dotvořily mladoboleslavské ikony ze šedesátých let – kabriolet ŠKODA Felicia nadchne svými elegantními tvary, výraznými křidélky na zádi a vyváženými proporcemi. V letech 1959 až 1964 bylo vyrobeno téměř 15 000 vozů této modelové řady. Obliba kabrioletu mezi sběrateli stále roste, což platí i pro model ŠKODA 1100 MBX, elegantní dvoudveřový vůz na bázi modelu ŠKODA 1000 MB. V letech 1966 až 1969 vzniklo pouhých 2 517 vozů 1100 MBX.

Přečtěte si také:  Modelový rok 2021 přináší do škodovek spoustu novinek. Jejich výbava bude lepší

SKODA 1000 MB Rally

‚Schloss Bensberg Classics’ je exkluzivní přehlídkou historických automobilů. Hlavními body programu jsou hvězdně obsazená Rallye Historique a FIVA-A Concours d’Elégance, které se účastní nejhezčí a nejvzácnější klasické automobily světa. ‚Schloss Bensberg Classics’ je součástí série ‚Louis Vuitton Classic Concours Award’ a jako takové je postavena na roveň se soutěžemi jako jsou Pebble Beach v Kalifornii nebo Villa d’Este v Itálii.

ŠKODA AUTO si v letošním roce připomíná 120. výročí svého založení. Mladoboleslavská společnost je jednou z nejstarších dodnes vyrábějících automobilek na světě, její kořeny sahají až do roku 1895. Před 120 lety založili strojní zámečník Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi továrnu na výrobu jízdních kol, produkci automobilů zahájili v roce 1905 modelem Voiturette A. Původní malý podnik se do dnešních dní rozvinul v globálně úspěšného velkosériového výrobce se sedmi modelovými řadami a 35 modelovými variantami. Více než 17 milionů automobilů, vyrobených od roku 1905, je důkazem síly značky ŠKODA.

skoda-Felicia