Pojem Garanční fond České kanceláře pojistitelů možná slyšíte poprvé. Jde ale o velmi přínosný nástroj, který kryje každého, koho nabourá řidič bez zaplaceného povinného ručení. Od jara roku 2022 jsou z fondu vypláceny také škody způsobené nepojištěnými auty z Ukrajiny. A jen za ten asi rok a půl jde o desítky milionů korun.
Představte si modelovou situaci, kdy vás nabourá jiný řidič a ukáže se, že nemá sjednáno povinné ručení. V takovém případě nemáte možnost obrátit se na nějakou jeho pojišťovnu, aby pokryla škody, které způsobil. A právě proto existuje Garanční fond spravovaný Českou kanceláří pojišťoven (ČKP), který takové škody kryje. Sama ČKP jej popisuje takto: „Garanční fond ČKP slouží k úhradě specifických škod, které nemůže platit žádná pojišťovna. Jde zejména o újmy způsobené nepojištěnými vozidly, případně o újmy na zdraví způsobené nezjištěným pachatelem nezjištěným vozidlem.“ Zjednodušeně řečeno tedy škody zaplatí fond a po viníkovi všechny finance následně vymáhá. Peníze do fondu jdou z pokut těch, kteří nejsou pojištěni, přičemž sazby za jednotlivá vozidla určuje ministerstvo financí. Přispívají do něj ale i samotné pojišťovny.
Stovky ukrajinských nehod za miliony
Fond ovšem nevyplácí jen škody způsobené nepojištěnými řidiči z Česka, ale i ze zahraničí. V posledních měsících jde hlavně o auta a řidiče z Ukrajiny. Podle Vladimíra Krejzara, ředitele Úseku likvidace pojistných událostí ČKP evidují od března 2022 do září letošního roku 255 škod způsobených nepojištěnými auty z Ukrajiny.
Nejlevnější autopojištění není vždycky to nejvýhodnější. Na co byste si měli dát také pozor?
„Podíl nehod nepojištěných vozidel z Ukrajiny tvoří na celkovém počtu nepojištěných škod 5,5 %. Za výše uvedené období roku a půl byla již vyplacena a k budoucí výplatě se odhaduje celkem částka 23 milionů korun,“ řekl nám Vladimír Krejzar. Dodal ale, že dnes už je většina aut z Ukrajiny správně pojištěna a situace se navíc nadále zlepšuje: „Tento trend nám potvrzují také naše statistiky, kdy za stejné období bylo v ČR způsobeno 967 škod vozy z Ukrajiny pojištěnými u ukrajinských pojišťoven.“ Průměrná škoda způsobených ukrajinskými vozidly dosahuje 102 000 Kč a je tak o 17 % nižší proti všem nepojištěným škodám.
„Lze odhadnout, že aktuálně se v ČR provozuje 4 000 nepojištěných ukrajinských vozidel a 34 000 pojištěných vozidel na Ukrajině,“ řekl v létě letošního roku Petr Jedlička, pojistný matematik ČKP.
Vymáhání? Jak kdy
V tuto chvíli stále platí, že pojistit ukrajinské vozidlo u českých pojišťoven legislativně nelze. Ukrajinští motoristé však mají možnost uzavřít si pojištění pro svoje vozidlo přímo na Ukrajině nebo on-line ze zahraničí u některé z ukrajinských pojišťoven, které jim vystaví elektronickou zelenou kartu. Do 13. dubna letošního roku ČKP nepřistupovala k vymáhání vyplacených škod po ukrajinských řidičích. Od té doby ale platí, že případy nepojištěných ukrajinských motoristů budou posuzovány jednotlivě. V případech hodných zvláštního zřetele uprchlíků ve zjevné nouzi může být následně od vymáhání ustoupeno. „Musíme si být vědomi, že Ukrajina se přes normalizaci v oblasti pojištění vozidel nachází ve válečném stavu a na našem území mohou stále hledat bezpečí lidé, kteří doslova přišli o všechno,“ doplil před několika týdny výkonný ředitel ČKP Jan Matoušek.
Zpravidla ale platí, že pokud uplynulo více než půl roku od doby, kdy provozovatel auta překročil hranice Ukrajiny, zaplacení škody se nejspíš nevyhne. „Vůči nepojištěným následně vyplacené plnění vymáháme. Dlouhodobě platí, že vymáhání vůči zahraničním subjektům je obecně výrazně komplikovanější,“ uzavírá Vladimír Krejzar.
Není pojištěné auto tak zabavit technický průkaz a značky
přesně tak a hlavně odchod odtud
A co s těmi 94,5% neukrajinců, co nemají pojištění a způsobují nehody?