Nejlevnější autopojištění není vždycky to nejvýhodnější. Na co byste si měli dát také pozor?

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: FinGO - Ilustrační foto: Policie ČR - 18. 9. 2023


Někteří majitelé aut si uzavřou povinné ručení na auto jen proto, že musí. U havarijního pojištění pak třeba neřeší nic jiného, než jen cenu. To ale nakonec nemusí být výhodné, jak se na první pohled mohlo zdát. K takovému zjištění pak majitelé auta dospějí většinou po nehodě, kdy zjistí, že jejich asistenční služba neproplatí vyproštění vozidla po nehodě, že při totální škodě přišli o velké peníze za spoluúčast na havarijním pojištění nebo že museli doplatit původně výhodnou cenu za pojistku podle najetých kilometrů, když limit nepatrně překročili. Proto se určitě bude hodit pár dobrých rad, jak nastavit kvalitní havarijní pojištění i povinné ručení.

Navýšení limitu povinného ručení mnoho nestojí, ale může hodně zachránit

Současný limit 35 milionů Kč u povinného ručení už od 1. ledna následujícího roku nebude na odškodnění za způsobené škody stačit. Tento limit se nově navýší na 50 milionů korun. Zvýšení je způsobeno inflací a rostoucími cenami materiálů a lidské práce. Navzdory tomu doporučujeme při uzavírání pojištění nastavit limit ideálně minimálně na 100 milionů korun. Cena se už v tomto případě o tolik neliší a může se to vyplatit.

Vláda schválila novelu zákona o povinném ručení. Řidiči si budou muset za pojištění auta připlatit

K čemu je dobré připojištění tzv. přímé likvidace v případě nezaviněné nehody?

Ne každý už se s touto možností setkal. Některé pojišťovny ho nicméně nabízejí dokonce jako součást povinného ručení, zatímco u jiných si je můžete přidat za malý roční poplatek. Toto pojištění vás ochrání v případě, že se stanete účastníkem dopravní nehody, kterou jste nezpůsobili.

„Vaše pojišťovna vám poskytne finanční prostředky na opravu vozu a následně si tyto peníze vymáhá z pojišťovny viníka nehody. Tento proces může být komplikovanější například tehdy, pokud je viníkem cizinec s pojišťovnou v zahraničí. S cizinci a jejich pojišťovnami může být komunikace náročnější a toto doplňkové pojištění vás před těmito komplikacemi ochrání. Navíc můžete získat nadstandardní výhodu v podobě náhradního vozidla, které můžete využít během doby opravy vašeho vozu ve smluvním servisu,“ vysvětluje Adam Kaška, regionální ředitel FinGO.

Pozor na základní asistenční služby

Jistě znáte situaci, kdy se snažíte na pojištění co nejvíce ušetřit, a tak si vyberete to nejlevnější řešení, ať už s pomocí poradce nebo online. Doporučujeme ovšem, abyste v takových případech byli opatrní a důkladně se podívali na to, co je v ceně zahrnuto. Mohlo by se totiž stát, že přijdete o doplňkové pojištění pro případ nehod, které jste nezavinili, nebo že základní asistenční služby nezahrnují odtah vozu při poruše, vyproštění vozidla, pomoc při nedostatku paliva nebo vybití baterie. Rozdíl přitom činní maximálně několik set korun ročně. Kvalitnější asistenční služby vás zkrátka mohou ochránit před řadou nepříjemností.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Jakou si zvolit havarijní spoluúčast?

Následuje další velmi důležitá otázka, a to jakou vybrat spoluúčast. Spoluúčast je částka, kterou pojištěný z nákladů na škodu hradí sám. Jinými slovy, je to částka, kterou pojištěný platí při každém pojistném plnění. Může být stanovena jako pevná částka (fixní spoluúčast) nebo jako určité procento z výše pojistného plnění (procentuální spoluúčast). Je tedy lepší vybrat procentuální, nebo fixní?

Není povinné a nemusí se vyplatit každému. Nad havarijním pojištěním ale minimálně přemýšlejte

Představte si, že v současnosti vlastníte auto v hodnotě 300 tisíc korun. Na výběr tedy máte havarijní pojištění s procentuální 5% spoluúčastí za 7 000 korun ročně, pojištění za 7 300 korun ročně s fixní spoluúčastí 5 000 korun nebo pojištění za 7 000 korun ročně s fixní spoluúčastí 10 000 korun.

V důsledku nadšení z nového auta a nedostatečného seznámení s jeho chováním, dotáčivostí a brzdnou silou například můžete nabourat do stromu. Opravna škodu může posoudit jako totální zničení. Při 5% spoluúčasti by pojišťovna odečetla z odškodného 15 tisíc korun, při fixní spoluúčasti buď 5 tisíc nebo 10 tisíc korun. Doporučuje se proto volit možnost fixní spoluúčasti. V těžkých případech, kdy je pojištění nejvíc potřeba, je to výhodnější. Nemluvě o luxusních vozech v hodnotě 1 milionu korun a více, kde je rozdíl ještě výraznější. Dobrý poradce vám s výběrem pomůže a ukáže rozdíly mezi jednotlivými typy pojištění.

Roční nájezd kilometrů se při překročení limitu může prodražit

Některé české pojišťovny dnes nabízí tzv. zvýhodnění při nižším nájezdu km pro klienty, kteří najezdí třeba do 10 tisíc kilometrů za rok. Pokud plánujete toto pojištění využít, dobře to zvažte. Zvlášť při online sjednávání může omylem dojít k tomu, že zaškrtnete, že ujedete méně než 5 tisíc kilometrů. V takovém případě si pojišťovna ve výročí smlouvy vyžádá stav tachometru a při vyúčtování vás pak může čekat nemilé překvapení. Tato varianta pojištění se doporučuje využívat například pro druhé auto v rodině, které je používáno jen zřídka, u kterého si můžete být jisti, že v něm neujedete více než 5 nebo 10 tisíc kilometrů.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru