Často stačí jediná mrazivá noc, aby se nákladní auta a dodávky proměnily ve velmi nebezpečné účastníky provozu. Problémem je voda, která se na střechách a návěsech mění na velké kusy ledu. Pokud jej pak řidič před jízdou neuklidí, jak mu to ostatně nařizuje zákon, stává se tento kus ledu nevyzpytatelným. A jak ukazuje případ z Olomouckého kraje, může to být velmi nebezpečné.
K nehodě, kterou v současné době řeší policie, došlo v pondělí 27. prosince 2021 kolem sedmé hodiny ráno v Přerově. Podle informací se vše stalo tak, že z kamionu spadl velký kus ledu, který dopadl na čelní okno a zpětné zrcátko protijedoucího BMW. Jen díky šťastným okolnostem se 28leté řidičce nic nestalo. Šškoda byla odhadnuta asi na 45 000 Kč. Problém ovšem je, že viník nehody, tedy řidič kamionu, z místa odjel.
Pátrá po něm policie a pokud jej najde, čeká jej nejen zaplacení škody, ale také vysvětlení, proč neměl z auta odstraněný led a proč od nehody odjel.
Pravidla jsou jasně daná
Podobných nehod se během každé zimy stane několik desítek až stovek. Řidiči kamionů u nich málokdy zastaví, aby vše dořešili. Nejčastěji proto, že o padajícím ledu vůbec neví, nebo proto, že nechtějí řešit postih nejen za způsobení nehody, ale také za nedodržení zákona.
Právě zákon. 361/2000 Sb. totiž v paragrafu pět říká: „Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran.“ To se týká především řidičů osobních aut. Řidiče náklaďáků by pak mělo zajímat další znění totožného paragrafu: „Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“ Obě skupiny šoférů pak za nedodržení těchto povinností mohou na místě dostat až dvoutisícovou pokutu, ve správním řízení pak až 2500 Kč.
Řidiči to nemají jednoduché
Povinnosti jsou jasně dané, ale nutno dodat, že řidiči kamionů to mají o něco složitější než řidiči osobních aut. Dle bezpečnosti práce totiž nemohou, například po žebříku, vylézt na návěs auta, aby led sundali. Pokud by se jim u toho něco stalo, firma, pro kterou jezdí, by jim nemusela nic zaplatit. Rampy, kde by bylo možné led očistit pak v Česku chybí a resort dopravy zatím o jejich výstavbě nemluví.
Faktem ale je, že řidiči s neodklizenými auty porušují zákon a jsou velmi nebezpeční pro všechny kolem. Na návěsu se může utvořit kus ledu o hmotnosti i několik kilogramů, který může i hodně ublížit.
JO jenze nekteri vyjizdeji z firmy a taky jim pada led
Petr
Máme vyhřívané sedačky, čelní skla apod. Proč by nemohla být vyhřívaná horní část plachty nebo skříně nákladního auta nebo návěsu, aby sníh roztál a stekl?
Řidič má předvídat.Jak u osobáku,tak kamionu.A nebudu se lepit kamionu na prdel,když vím,že mi může na kebuli spadnout kus ledu.Při pause na dálnici šofér je bez šance se dostat na střechu,aby led odklidil.Hlavně,že máme paragrafy,jak ho potrestat.Až buou všude rampy na odklízení ledu a sněhu,tak to bude jiná.
Chytrolíne, stačí si to pořádně přečíst: z kamionu spadl velký kus ledu, který dopadl na čelní okno a zpětné zrcátko protijedoucího BMW.
Lepit na prdel se kamionu nemusíš, když pojedeš za ním. Rád bych od tebe ale četl, jak ovlivníš padající led z kamionu protijedoucího. V tom případě ti zbyde jenom to předvídání a led máš v kabině, ani nemrkneš.
A jak to mám předvídat, když to z něho sletí na kruháči. U tebe předvídám demenci.
Je to složité v ČR není nikde na odstavcem parkovišti rampa na odklízení sněhu a ledu jako v jiných zemích .Další je, že vám nikdo nepomůže ve 4 metrech…