Rumunsko mělo být v socialistickém zřízení hlavně zemědělským státem a produkovala tak spolehlivé nákladní stroje a traktory, ale vznikaly tu i osobní automobily Dacia. Začalo to už v šedesátých letech minulého století a s krátkou pauzou pokračuje dodnes.

Přečtěte si také:  Koncern Volkswagen zvýší investice do budoucích technologií na 73 miliard eur

Na začátky automobilky Dacia, kterou v roce 1966 spoluzakládala automobilka Renault, se můžeme podívat v přiloženém videu. To pochází z roku 1968 a ukazuje, jak továrna na výrobu nových automobilů Dacia začínala. Továrna byla postavena ve městě Colibași (dnes zvaném Mioveni), nacházejícím se poblíž města Pitești, kde se Dacie vyrábějí i dnes.

Rumuni totiž šli stejnou cestou jako Sovětský svaz a na rozdíl od Československa tyto země nevyvinuly vlastní automobil, ale koupili licenci od západních výrobců. Rumuni od Renaultu, Sověti od Fiatu.

V prvních letech byli v továrně kromě Rumunů ale i Francouzi z Renaultu, kteří dělali technickou asistenci a pomáhali s montáží. V začátcích se totiž v rumunské továrně auta ještě zcela nevyráběla, ale montovala se tu z dílů dodaných z Francie z filiálek Renaultu.

Přečtěte si také:  Na pardubickém hipodromu se včera konal Friends Fest. Sraz tu měla i americká auta

V roce 1968, ze kdy pochází video, tu vznikal zatím jediný model Dacia 1100, jenž byl kopií Renaultu R8. Následoval model Dacia 1300, vyráběný dlouhá desetiletí od roku 1968 do roku 2006. Šlo o licenčn Renault 12. Vznikaly tu ale i další modely jako Dacia 2000 (kopie Renaultu 20) a Dacia D6 (Renault Estafette). Pak už vznikaly modely z vlastního vývoje.