Octavia RS je oblíbenou stálicí v nabídce automobilky Škoda. Zákazníci ji milují nejen pro skvělou výbavu, ale také rychlost a jízdní vlastnosti. Za čtyři generace urazila Octavia RS dlouhou cestu a my vám nyní ukážeme, jak se za těch více než 20 let změnila.
Octavia je v novodobé historii první nositelkou slavného označení RS, které do té doby nesly výhradně závodní či soutěžní speciály. Na počátku tisíciletí se tak v nabídce automobilky Škoda Auto objevil vůz, který dal běžným řidičům okusit sportovní zážitky v duchu bohaté historie motorsportu této značky. A zájem byl hned obrovský.
První generace
Verze RS se dostala do nabídky modelu Octavia s prvním větším faceliftem v roce 2000. Vůz tehdy dostal novou přední část s jiným tvarem světlometů a úplně novou palubní desku. Verze RS dostala turbomotor s objem 1,8 litru o výkonu 180 koní a s maximální rychlostí 235 km/h se stala nejrychlejší Octavií v nabídce. Ke zkrocení takového výkonu a rychlosti bylo zapotřebí větších brzd a výztuh karoserie především v zadní části vozu. Použity byly také tužší tlumiče, které však na komfortu jízdy nejsou příliš znát. Přesně to je jedno z kouzel modelů RS, které dokážou nabídnout skvělou kombinaci rychlosti bez kompromisů v každodenním použití. Upraveno bylo také uložení předního stabilizátoru. V interiéru dominují sportovní sedadla a tříramenný volant.
Z řidičského pohledu je první generace vozu Octavia pořád velmi rychlé auto. Na podvozku a motoru však poznáte více než 20 let vývoje. Výkon motoru nastupuje pomaleji s výrazně větším turboefektem než u moderních TSI motorů používaných ve třetí a čtvrté generaci. Podvozek je měkký, a ne tak přesný jako u současných vozů, ale první RS je pořád velmi zábavné řídit.
V dnešní době už vozy v původním stavu jen získávají na ceně. Kombi, které přišlo v roce 2002, nebo limitovaná edice ke stoletému výročí Škoda Motorsport jsou ještě vzácnější a mají našlápnuto stát se zajímavým investičním autem, což jen ilustruje fakt, že první generace byla opravdu trefou do černého.
Srovnávací test: tři generace Škoda Octavia RS Combi – foto + video
Druhá generace
Druhá generace přišla v roce 2006 a je ve všech směrech dospělejším autem, obohaceným o řadu novinek. Předně ještě výrazněji narostl objem a výkon motoru. Přeplňovaný dvoulitr pod kapotou měl výkon rovných 200 koní a nadělil vozu maximální rychlost 240 km/h, a to i přes nárůst celkové hmotnosti téměř o 150 kilogramů. Svůj podíl na tom měla také nová převodovka se šesti stupni. Poprvé měli také zákazníci možnost volby mezi přímo řazenou a automatickou převodovkou DSG se dvěma spojkami. Pro příznivce vznětových motorů se do nabídky dostala verze RS TDI s výkonem 170 koní a maximální rychlostí 224 km/h. Vůz byl celkově robustnější než první generace, byl lépe odhlučněn, a především ve vyšších rychlostech poskytoval posádce komfortnější cestování. V interiéru našli řidiči oporu v nových sportovních sedadlech, s výrazným bočním vedením.
Jízda s druhou generací je o poznání stabilnější a rychlejší. Nezávislé víceprvkové zavěšení zadní nápravy vám dává klid na nerovnostech a jistotu zejména při vyšších rychlostech. Oproti čipernému a akčnímu předchůdci je následovník rozhodně klidnější a spíše, než klikatá okreska mu sedí rychlejší úseky. Svým charakterem se druhá generace podobá vozu kategorie GT, protože polyká kilometry jako opravdové Gran Tourismo. A ještě malá poznámka k vyvážení – jedná se s přehledem o ten nejpřetáčivější model Octavia RS ze všech. S vypnutým stabilizačním systémem se skládá do zatáček opravdu znamenitě.
Třetí generace
Největší proměnou prošla Octavia RS právě mezi druhou a třetí generací. I když jsou na tom hmotnostně oba vozy přibližně stejně, pocitově je třetí generace lehčím a sportovnějším autem. Úpravy geometrie podvozku jsou výraznější, než kdy v případě modelu RS byly a z nejrychlejšího vozu Octavia se najednou stalo auto, které se cítí skvěle i na zatočené okresní silnici. Výkon motoru postupně šplhal z 220 na 230 a po faceliftu až na 245 koňských sil.
Celkově řidičtějšímu charakteru odpovídá i možnost volby příplatkového předního diferenciálu s elektronicky řízenou svorností VAQ, který byl k dispozici ve verzích RS230 a RS245. V závěru výroby už byl dokonce součástí standardní výbavy. V jízdních vlastnostech to poznal každý vášnivý řidič. Auto má více přilnavosti na výjezdech ze zatáček a pod plynem se přirozeně stáčí do oblouku bez prokluzu vnitřního kola. I když je svornost diferenciálu kontrolovaná elektronicky, jeho naladění je plynulé a působí hodně mechanickým dojmem. Je na něm znát, že při vývoji se na tuto oblast kladl velký důraz. Na klikatých okreskách je auto jisté, přesné a ani na 19” kolech na špatném povrchu neodskakuje. Poměr komfortu a sportovnosti je opět skvěle vyvážený. I ve třetí generaci si mohli zákazníci zvolit mezi zážehovou verzí TSI a vznětovou TDI.
Brilantní jsou opět sportovní sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou a vysokými bočnicemi. Vybrat jste si mohli látkovou i celokoženou verzi, a volant měl poprvé u vozů Škoda zploštělou spodní část.
Čtvrtá generace
Základ pohonného ústrojí s výkonným motorem o síle 245 koní a elektronicky řízeným svorným diferenciálem VAQ u nejnovějšího přírůstku zůstal. Mezigeneračně ale Octavia RS trumfuje svým skokem v oblasti designu. Nové auto vypadá opravdu krásně. Ve verzi liftback má nesmírně elegantní splývavou boční siluetu. Příď má ostré sportovní rysy doplněné černými lesklými prvky a tradičně zajímavým designem litých kol. Černé doplňky se skvěle doplňují s novou barvou Mamba green. Totéž platí pro interiér, který se vyznačuje alcantarou a karbonově černým obložením. Interiér je moderní a DNA motorsportu z něj skutečně vyzařuje.
Za volantem je poslední Octavia RS ještě přesnější a ovladatelnější než předchozí generace. Velmi hbitě reaguje na pohyby volantem, je stabilní a krásně vyvážená se skvělou porcí hmotnosti vzadu, která lehce pomůže stočit vůz při nájezdu do zatáčky. Rychlost a jistota stopy čtvrté generace Octavie je opravdu pozoruhodná.
Za 23 let dospěla Octavia RS v auto, se kterým se opravdu skvěle svezete a kterému dělá radost každá zatáčka. Zatímco doména prvních dvou generací byla spíše rychlost v přímce, třetí a čtvrtou s klidem provětrejte i na skutečně klikatých silnicích. Stalo se z ní daleko sportovnější auto s odkazem motorsportu, který ucítíte na každém ujetém metru. Při tom všem si ale dokázala uchovat charakter auta, které dokáže ostřejší svezení zabalit do příjemného obalu každodenní použitelnosti a komfortu.
Ke třetí generaci (5E)
předfacelift výkon u 2.0 TSI byl 220 k a ve verzi RS230 230 koní
facelift výkon u 2.0 TSI byl 230 k a ve verzi RS 245 245 koní.
Diferenciál VAG měla standardně, ne za příplatek, vždy verze RS230 (tj. předface) a RS245 (facelift). Ke konci výroby už byla k mání pouze jedna verze 2.0 TSI a to vždy s výkonem 180 kW (=245 k) a ta měla VAG taktéž standardně a už nebylo možné zvolit manuální převodovku.
Potahy sedaček – nebylo vždy na výběr. Předface měl látkové resp. látkové s koženými bočnicemi, RS230 měla látku s alcanatarou myslím, za celokůži se platilo. RS245 měla vždy jen alcantaru s koženými bočnicemi (tam nebyla jiná možnost). Jinak u faceliftu nebylo možné objednat celokožené sedačky. Podvozek prošel úpravou i po faceliftu a bylo možné připlatit za DCC tlumiče, které u předfaceliftu nebyly k mání. Navíc u faceliftu došlo ještě ke zvětšení rozchodu zadní nápravy.
K motorům 2.0 TSI – výkonové verze 220 a 230 koní včetně RS230 měly kombinaci přímého a nepřímého vstřikování. RS245 a pozdější 245 k verze byly pouze s přímým vstřikem, takže už plnily novou olejovou normu VW 508/509, jako první škodovka vůbec. Ke konci výroby dostala 2.0 TSI 245 k taktéž filtr pevných částic.