Test-skoda-octavia-rs-nahled

A je to tu. Jak jsme předesílali, přinášíme Vám mezigenerační test Combi Octavií RS. Jelikož ŠKODA letos slaví výročí 40 let modelů RS, i my jsme si pro vás připravili malinkou oslavu a to formou netradičního testu dnes již, troufám si říct, tradičního českého sportovněji založeného kombíku. Začněme ale historií.

První generace Octavie RS spatřila světlo světa v roce 2001, o dva roky později k liftbacku přibyl i kombík. Obě verze měly v nabídce výhradně přeplňovaný zážehový motor 1,8 20V Turbo s výkonem 132 kW/180 koní. Ten se ani dnes neztratí, o tom ale později.

Přečtěte si také:  Ken Block bude jezdit závodní Škodou Fabia R5! Označil ji za bestii, která jej ohromila

V roce 2004 přišla druhá generace Octavie RS. Tentokrát je na výběr ze dvou motorizací, a to zážehového 2,0 TFSI s výkonem 147 kW/200 koní a vznětového 2,0 TDI s výkonem 125 kW/170 koní, oba s přeplňováním turbodmychadlem.

Po roce 2008 přišla ŠKODA s faceliftem modelové řady. Ta kromě designový prvků, jako např. LED světla pro denní svícení, zpětná zrcátka atd., prošla změnou pohonných jednotek. U zážehového „dvoulitru“ se přešlo na nový typ motoru TSI. U vznětového pak přešel na přímé vstřikování paliva Common-Rail.

A nakonec to nejlepší. Minulý rok konečně spatřila světlo světa třetí generace Octavie RS. V nabídce jsou opět dvě motorizace, a to zážehový motor 2,0 TSI o výkonu 162 kW/220 koní a vznětový 2,0 TDI s výkonem 135 kW/184 koní.

Auto-mania-skoda-generace

Dost ale o historii a číslech, pojďme postavit všechny generace vedle sebe a pořádně je projet.

Nejdřív si představme zúčastněné (zleva doprava):

  1. první je tu černá Škoda Octavia I RS Combi, 1,8 20V Turbo 132 kW
  2. bílá Škoda Octavia II FL Combi RS, 2,0 TDI 125 kW DSG
  3. červená Škoda Octavia II FL Combi RS, 2,0 TSI 147 kW DSG
  4. auto-mania.cz s testovanou zelenou Škodou Octavií III Combi RS, 2,0 TDI 135 kW
  5. a nakonec žlutá Škoda Octavia III Combi RS, 2,0 TSI 162 kW

Po umytí a nafocení první série fotek jsme s dětským kočárkem důkladně vyzkoušeli velikost zavazadlových prostorů všech tří generací. Všechny modelové řady vyšly přibližně nastejno. Takže na dovolenou máme sbaleno, ale co spotřeba?

Před cestou na letiště jsme vynulovali palubní počítače a začínáme druhý test. Jak jsou na tom testovaná RS v běžném provozu? Trasa dlouhá přibližně 55 km obsahovala jak okresky, obce, město, tak i dálnici. A výsledek?

  • OI Černá (B) – 6,8l/100km · OII Bílá (N) – 5,7l/100km · OII Červená (B) – 7,3l/100km · OIII Zelená (N) – 5,3l/100km
Přečtěte si také:  Test Audi RS 6 Avant (2021)

Já mám na dovolenou vybráno… Je ale jasné, že se nedají měřit naftové a benzínové motory dohromady, berme test s nadhledem, jde přeci hlavně o legraci… 🙂

O RS Octavii Combi ale nepřemýšlíme jen jako o rodinném autě na dovolenou, ale spíše o dynamickém svezení s možností převézt i větší náklad, popř. celou rodinku na prodloužený víkend. Jak jsou na tom tedy RS Kombíky při svižnější jízdě? Při slalomu? A co jejich zrychlení 0-130 km/h?

Po pár společných fotkách (výsledek můžete vidět níže) jsme si připravili takový lehčí slalom. Jelikož už většina zúčastněných byla přezuta na zimní pneumatiky – a k tomu pěkně přituhlo počasí – výsledky berme spíše orientačně. Všichni si trasu vyzkoušeli a pak vyzkoušeli limity přilnavosti svých zimních pneumatik, svou odvahu a možnosti svého auta. Výsledky zde:

  • OI Černá – 21,7s · OII Bílá – 21,5s · OII Červená – 21,6s · OIII Zelená – 20.5s · OIII Žlutá – 20.6s

Tak jsme se procvičili a teď na startovní lajnu a připravit – Pozor! – START! Máme tu test zrychlení z 0-130 km/h. Prvními startujícím jsou benzinové Octavie. Po nich startují naftové s jedním černým pasažérem. Zajímal nás souboj nových vznětových dvoulitrů se starou zážehovou jednaosmičkou. A jak tedy dopadl sprint z nuly na max. povolenou rychlost v ČR?

  • První jízda: 1. OIII Žlutá – 11,1s; 2. OII Červená – 12,24s; 3. OI Černá – 15s
  • Druhá jízda: 1. OII Bílá – 13,1s; OIII Zelená – 13,3s; OI Černá – 14s

A tím opět končíme s čísly. Jaké jsou ale rozdíly v generacích pocitově? Výsledek bude velmi podobný jako u našeho srovnávacího testu SEATů Leon Cupra.

Přečtěte si také:  Test: s obytným Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4MATIC ArtVenture v italských Alpách

14 let vývoje a pokroku je jednoduše opravdu znát. Je na každém z nás, zdali všechny nové technologie a asistenti jsou nám ku prospěchu či ke škodě. S novou Octavií zvládne jet opravdu svižně i víkendový řidič a v případě jakéhokoliv karambolu se o něj auto postará. Dle mého tím ale ztrácíte ten „hrubý“ požitek z jízdy. Je na každém z vás, čemu dáváte přednost.

Test-skoda-octavia-rs-020

Debata všech zúčastněných nám nicméně přinesla tyto postřehy. Nová Octavia RS má opravdu povedená sedadla, která tělo obejmou. Já osobně jsem byl opět překvapen, jak pohodlná může být jednodílná sedačka. Téměř jednohlasně jsme se shodli na tom, že by sportovní volant mohl být o něco silnější. Na druhou stranu u minulé generace se nejednou povedlo nechtěně sáhnout do ovládání multimédií na volantu, a tak nás potěšilo posunutí ovládacích prvků blíže ke středu. Obecně se interiér povedl a opět je zde cítit mezigenerační pokrok. Generátor sportovního zvuku – zde se názory rozchází. Jedné straně se líbil sportovnější zvuk, druhá ho striktně odmítá.

A co samotná jízda a jízdní vlastnosti? Nepříjemné jsou blinkry ve zpětných zrcátkách u nové Octavie. Jsou totiž skrz kraj zrcátka, a tak v noci, když se např. při cestě po dálnici vracíte do pravého pruhu a kontrolujete dění za sebou, blinkr nepříjemně oslňuje.

Od první generace se ta třetí samozřejmě vzdálila na míle daleko, ale i zde se názory všech majitelů na podvozek a pocit z jízdy rozcházely. Jedné skupině se líbil podvozek v jeho neutrálnosti a pohodlnosti, druhé straně zase chyběla větší odezva vozovky do řízení. Zklamání vzniklo i z nastavení posilovače řízení, kdy bylo řízení při vysoké rychlosti příliš citlivé a např. boční vítr s autem znatelně házel. Octavia druhé generace byla pocitově stabilnější. Nicméně musíme opět připomenout, že auta byla obuta do zimních pneumatik různých rozměrů. Výsledek je tedy asi očekávatelný. Nejrychlejší je Octavia III. generace s TSÍ-čkem, nejúspornější její sestřička s TDI. Osobně mě překvapila Octavia první generace, která stále drží krok i s nejnovějšími sourozenci.

A tím se dostáváme na konec mezigeneračního srovnání. Nová Octavia RS je velice povedené a rychlé auto, za kterým se stále téměř každý otočí a skoro se závistí bude sledovat, jak se proháníte kolem. S naší testovanou verzí si dovedeme představit klidně příjemnou cestou na dovolenou k moři s možností si ale klidně užít i horské klikaté silničky s plně naloženým autem. Co se nám na ní líbilo i nelíbilo, si ostatně můžete přečíst ve vlastním redakčním testu zde