Do startu 45. ročníku Rallye Dakar zbývají 4 týdny. Pořadatelé odtajnili trasu a napumpovali tak první dakarský adrenalin do žil závodníků i jejich fanoušků. Posádka týmu MM Technology ve složení pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda je připravena. Jejich kamion Čenda se vydá na trať dlouhou přes 8500 km (z nichž bude přibližně 4700 měřených) jako jedno z 455 závodních vozidel. Všechna se pokusí překonat nástrahy trati, včetně děsivých dun Pusté končiny, v nichž se odehraje i maratonská etapa.
Do cíle po 15 dnech ale dojedou jen ti nejodolnější. Kde se bude příští Dakar rozhodovat? Jak nové informace o trati ovlivnily strategii týmu MM Technology? Jaký úsek bude nejnáročnější na psychiku? A proč budou hrát podstatnou roli schopnosti mechaniků?
Chladná hlava a tempo od samého začátku
Podle posledních zpráv pořadatelů většina z osmi úvodních etap nadcházejícího Dakaru bude mít přes 400 závodních kilometrů. „Speciálky povedou přes území, která už známe. Čekají nás snad všechny terény, jaké můžete v Saúdské Arábii najít – často se budou střídat v rámci jedné etapy. Většina tratě bude hodně rozbitá, připravujeme se na šutry, skály, planiny, mezi kterými se ale najednou zjeví extrémně měkké pomalé písky, pak si dáme trial a z něj šup do vypalovačky,“ popisuje Macík a vysvětluje, že právě časté změny terénů jsou náročné jak pro posádky, které musí držet koncentraci a svou jízdu neustále přizpůsobovat, tak pro auta, protože dostávají opravdu zabrat – hlavně v rozbitých úsecích.
„Důležitá bude klidná hlava a rozumná, vyrovnaná jízda v solidním tempu – od samého začátku,“ říká Martin Macík. A navigátor František Tomášek, kterého momentálně na Dakar připravují hlavně jeho dvě malé děti a předvánoční shon, doplňuje: „Já si z informací o trase beru, že ještě musím stihnout posílit záda, abych vydržel ty šílené rány, které nás v autě čekají. Fitko nestíhám, budu cvičit doma a na služebkách. Navigaci už nenatrénuji, ale dost mi pomohla Rallye du Maroc, kde jsme měli stejné přístroje a také logika závodu je podobná.“
Na vzpruhu během dne volna si závodníci i jejich stroje počkají
Volný den, který nabízí čas, aby auta dostala větší péči mechaniků a závodníci si oddechli, se tentokrát v programu objevil až po 8. etapě. To vývoj Dakaru také ovlivní. „Nad jízdou budeme muset víc přemýšlet, upravit její styl, auta nejsou nerozbitná. Budeme se muset hodně soustředit, abychom nedělali chyby, které by mohly vést ke zbytečným technickým komplikacím,“ říká Martin Macík.
Posunutý den volna ovlivní i tým mechaniků MM Technology, kteří budou každý den pracovat i na klientských kamionech, které postavili, a o které se budou na Dakaru starat. „Jsme na tuto změnu v rámci servisu připravení a mírně jsme překopali naše plány. V první části kamiony určitě dostanou na frak. Vzrůstající počet kilometrů a tvrdý terén na nich bude vidět,“ říká David Švanda, palubní mechanik.
Velkou dunu musíš dát napoprvé
Hitem i strašákem následujícího Dakaru ale zůstává písek. Ten si posádky užijí především v druhé části závodu, v majestátních dunách Pusté končiny, jedné z nejrozlehlejších pouští světa, kde stráví 4 dny. Duny budou míchat pořadím. A napínavý vývoj závodu je tak zaručen až do posledních etap. „V dunách stačí jedna chyba a můžeš ztratit celý závod,“ říká Macík a dodává: „Je dobré mít z dun respekt, ale ne strach. Snadno se to říká, těžko se to dělá. Sám vím, o čem mluvím. Bude důležité udržet si tempo, neudělat žádnou chybu, řidičskou, navigační ani mechanickou. Stačí podcenit výjezd a během chvíle visíme na břiše nebo zůstaneme zakopaní.“
Písek ale neodpouští ani navigační nedorozumění. „Otáčet se v dunách nechceš. Čím jsou větší, tím je to náročnější. Abys přejel ty největší kopce, musíš se trefit na první dobrou. Jakmile začneš couvat dolů, ztrácíš kinetickou energii auta a děláš si to složitější,“ vysvětluje navigátor František Tomášek. Pro úspěch v Dakaru navíc dnes už nestačí duny jen překonat. Je třeba projet je rychle. Většina závodníků písečné kopce nakonec zdolá, ale o výsledku rozhoduje čas. „Duny jsou brutální na psychiku, dlouhé, pomalé, unavující. Nevíš, kam jedeš, jestli jsi nahoře nebo dole,“ říká Martin Macík.
I z technického hlediska mají písečné kopce svá specifika. „V písku pošetříme spoustu pneumatik. Ale bude tam problém hlavně s teplotami a vším kolem motoru, protože v písku jede kamion na maximální výkon. Tam bude veselo,“ dodává David Švanda.
Klidná síla, bez které to nepůjde? Schopní mechanici
Všechny dosud zveřejněné informace napovídají, že kromě výkonů posádek bude příští Dakar rozhodovat také odolnost aut a šikovnost mechaniků. Speciály budou v extrémních podmínkách trpět a budou potřebovat pravidelný servis i spoustu nečekaných oprav.
Macíkův popsaný Čenda už se plaví na Dakar. Bude extrémnější než předchozí ročníky
„Jsme připravení na noční práci. Jistí nás doprovodná servisní Iveca. Upravili jsme vnitřní vybavení, abychom si co nejvíc usnadnili práci. Vezeme nové výkonné elektrocentrály, nechali jsme na míru vyrobit speciální dřevěné přepravní boxy pro lepší manipulaci s těžkými komponenty, především k nápravám a podvozkům. Za každým servisním kamionem přibyl vlek, který veze další náhradní díly a pneumatiky,“ popisuje novinky servisu mechanik David Švanda, který se těší zejména na maratonskou etapu, kdy všechny noční opravy musejí zvládnout posádky bez asistence.
Na Dakaru 2023 bude MM Technology pečovat i o další kamiony postavené v Sedlčanech – kromě Martinova Čendy to bude i Jenda pilotovaný Claudiem Bellinou, Nicias Keese Koolena a technickou supervizi budou čeští mechanici poskytovat i Arnoštovi s jezdcem Richardem de Grootem z Firemen Dakarteamu.
I když se Dakar nebezpečně blíží, po odeslání vozů do Saudské Arábie se atmosféra v sedlčanském zázemí MM Technology podstatně zklidnila. Všichni členové týmu se těší, že u stromečku a cukroví načerpají síly, aby po Vánocích mohli jít na věc.