Citroën se vrací do segmentu velkých cestovních vozů s odvážným modelem CX 5, který přináší do tradičního prémiového segmentu nové možnosti. Pro designéry Citroënu to znamenalo velkou výzvu. Podařilo se jim dodat tomuto hatchbacku „nové generace“ jednotnost a charakter. Model v sobě snoubí řadu prvků a reaguje tak na měnící se očekávání zákazníků.
C5 X, který ve vyvážených proporcích kombinuje charakteristické stylistické prvky různých siluet segmentu D, ztělesňuje obnovu segmentu a oživuje legendární špičkové siluety vozů Citroën. Oblé propracované tvary v kombinaci s pevnými, elegantními liniemi vytvářejí plynulou, dynamickou a neokázalou siluetu, která v sobě spojuje to nejlepší ze tří světů: status a eleganci limuzíny, dynamiku a všestrannost kombi a modernost a robustnost SUV.
„S modelem C5 X se Citroën vrací k cestování na delší vzdálenosti v elegantním a sofistikovaném voze, k objevování světa v naprostém klidu,“ uvedl Vincent Cobée.
Protnutí zákaznických očekávání
„Tato snaha vytvářet univerzální hybridní předměty, které přesahují předem stanovené principy, je patrná i ve studiích, které provádíme v jiných odvětvích. Můžeme například mluvit o oblibě komunitních míst ve velkých městech, kterým se v angličtině říká The Third Place. Míst, která spojují slavnostní a společenské aktivity, míst pro děti a rodiny či míst pro mladé lidi, kteří si chtějí vyjít s přáteli,“ vysvětluje Cécile Batho, jedna z vedoucích manažerů výzkumného institutu Brain Value.
Citroën se přizpůsobuje rychle se měnící společnosti a spotřebitelům, kteří hledají všestranné produkty, díky nimž se nemusí ničeho vzdávat. Produkty vzešlé z inovativních nápadů, které jdou zcela s dobou. Tento trend se nyní odráží i na automobilovém trhu. Citroën s modelem C5 X dokonale reaguje na různorodá očekávání náročných zákazníků velkých cestovních vozů, kteří hledají modernější a funkčnější alternativu k tradičním limuzínám, kombi a SUV.
Citroën C5 X: odpověď na nové výzvy měnícího se trhu
Limuzína již několik let není jediným typem vozu, který je synonymem pro luxus a dlouhé cesty. Zákazníky, kteří hledají větší praktičnost a osobitost přilákala i SUV a vozy kombi.
V Evropě bylo v roce 2020 nejrozšířenějším typem vozu v segmentu D SUV, které tvoří 29,3 % registrací, za ním následuje kombi s 27,5 % a limuzína s 21,6 %.
V Číně bylo v roce 2020 zdaleka nejúspěšnějším typem vozu v segmentu SUV, které představuje polovinu registrací v segmentu D, následuje limuzína s 18 % a MPV s 10 %. Podíl vozů kombi v segmentu D je zanedbatelný – pouze 0,1 % tohoto segmentu.
Toto rozložení různých typů karoserie segmentu D se již několik let rychle mění. Potřeby zákazníků procházejí vývojem: v současnosti hledají vůz, který splňuje emocionální i funkční očekávání. Zákazníci velkých cestovních vozů chtějí tradičně jezdit v autě, kterým se budou na silnici odlišovat, v autě, které je moderní svým stylem a používanými technologiemi. Dnešní zákazníci také očekávají, že jejich vůz bude praktický, prostorný, bude mít objemný zavazadlový prostor a bude všestranný a robustní. Hledají alternativní nabídky a novou formu modernosti.
Po celou dobu vývoje projektu C5 X se Citroën snažil tato očekávání naplnit. Frédéric Angibaud, designér exteriéru C5 X, měl před sebou vizi vozu, který „musí být alchymií mezi všestranností, bezpečností a krásou a musí zároveň zohledňovat ekologické a ekonomické aspekty“. Výsledkem této práce je C5 X, originální a odvážný koncept na pomezí elegance limuzíny, praktičnosti kombi a modernosti SUV.
Citroën tak reaguje na nový životní styl, který zákazníci vyhledávají. Cécile Batho pozoruje tento trend ve všech odvětvích: „Už nechceme být omezeni jen na jednu roli. Vstoupili jsme do éry všestranného životního stylu, kombinovaného pracovního stylu. I jiné oblasti než automobilový průmysl se začínají otevírat pluralitní úloze produktu. Jedna věc může mít víc funkcí, dobrým příkladem je móda. Velké luxusní značky se spojují se stylem „street-wear“; móda se snaží oprostit od dělení na mužskou a ženskou. Nyní jsme svědky skutečné hybridizace tužeb a přání.“
Hlavní úkol C5 X spočívá ve schopnosti nalézt své pevné místo na rozcestí a reagovat na měnící se očekávání zákazníků ovlivněná těmito odlišnými světy. V rychle se měnícím světě nabízí Citroën magickou kombinaci toho nejlepšího z několika tvarů vozů.
Inovativní, plynulý a elegantní
Citroën se nemohl vrátit do segmentu velkých cestovních vozů konvenčním způsobem. S modelem C5 X se vrací s radikálně odlišnou, mnohotvárnou siluetou.
Jednoznačně Citroën
Jak prohlásil Frédéric Angibaud, designér modelu C5 X: „Protažený tvar kabiny, dlouhé spojlery na zádi vozu, stejně jako vše, co bylo zpracováno horizontálně, jako například prodloužená boční okna kabiny, tvoří charakteristické prvky limuzíny.“
Silueta vozu C5 X je propracovaná a aerodynamicky optimalizovaná pro snížení spotřeby paliva. Jeho štíhlý profil je inspirován letectvím a nabízí nevídané proporce. Plynulost siluety umocňují výrazně pojaté objemy. Dlouhá kapota, vysoká linie bočních oken a výřez nad zadním kolem, které nabízejí eleganci, dynamiku a robustnost, jsou součástí designového jazyka velkých vozů Citroën.
Kolem podběhů kol jsou propracované originální plošky, které umocňují charakter vozidla. Zvýrazňují kola s velkým průměrem a podporují proudění vzduchu podél karoserie. Kola o průměru 720 mm jsou opatřena 19″ pneumatikami Tall & Narrow. 19″ litá kola Aero X jsou vybavena leskle černými aerodynamickými lamelami, které pomáhají usměrňovat proudění vzduchu pomocí turbínového efektu a snižují tak odpor vzduchu, a tím i spotřebu paliva.
Protažená linie střechy je zakončena propracovaným „plovoucím“ aerodynamickým horním spoilerem. Chromovaná ozdobná lišta v oknech u zadních sloupků opticky rozšiřuje chromované horní okenní lišty a umocňuje charakter celkového vzhledu. Díky lesklým černým sloupkům čelního skla a postranních oken vzniká 360° souvislý prosklený pás oken, který posiluje status vozu C5 X a dává vyniknout střeše zdánlivě plovoucí v prostoru. Na přání zákazníka může být střecha v černém odstínu Perla Nera, který ještě víc zvýrazní reprezentativnost vozu.
Moderní a technologická příď
Přední část vozu C5 X se světelným podpisem ve tvaru písmene V, který je charakteristický pro novou identitu značky Citroën, je výrazným prvkem zasazujícím vůz do segmentu velkých cestovních vozů. Tento světelný podpis ve tvaru písmene V odkazuje na zadní světla a celek působí ještě sjednocenější. Do daného segmentu zakotvuje vůz C5 X rovněž chrom a černý lak v přední části. Šířku vozu zvýrazňují horní lišty ve tvaru stylizovaných šípů, které zasahují až k LED světlům pro denní svícení. Spodní lišty sahají k LED světlometům a potkávacím světlům a vytvářejí tak technologický a současně elegantní vzhled. Světelný podpis modelu C5 X je velmi přesný, detailům byla věnována velká pozornost. Lamely v předních světlometech vytvářejí grafický vzor šípů, který zdůrazňuje vzhled vozu a umocňuje podpis zejména při ¾ pohledu. Tyto lamely se nacházejí také v podpisu zadních světel.
Kapota je velkoryse tvarovaná, dlouhá, horizontální a umístěná poměrně nízko. Má boční prolisy připomínající Citroën C4 nebo C5 Aircross, což je výrazný rys umocňující propracovaný robustní vzhled přední části vozu.
Spodní přívod vzduchu podtržený chromovanou lištou má velmi geometrický design, inspirovaný logem ve tvaru šípů, který zvýrazňuje hlavní radar využívaný asistenčními systémy řízení.
Záď kombinující eleganci a praktičnost
„Objemný zavazadlový prostor s velmi širokým vstupem odpovídá architektuře vozu kombi,“ okomentoval Frédéric Angibaud.
Ze zadní části vozu C5 X vyzařuje na první pohled síla a elegance. Tento silný a dynamický charakter dodává vozidlu spojler v horní části, který opticky prodlužuje kabinu, a extrémně protažené zadní okno.
Zaoblené linie spodní části zádi vozu C5 X odkazují na velké vozy Citroën. Detaily, jako jsou ostré linie kolem registrační značky a na nárazníku, motiv šípů ve spodní části a chromované prvky kolem odrazek, umocňují šířku vozidla, které díky nim pevně sedí na silnici.
Zadní 3D LED světla jsou protažená ve vodorovném směru a zvedají se výrazně po bocích vozu, čímž umocňují stabilitu vozu. Vytvářejí světelný podpis ve tvaru písmene V, který ve dne i v noci kopíruje světelný podpis přední části vozu, obkreslují křivky, podporují linii zadních oken a podtrhují ¾ pohled na zadní část vozu. Koncepce zadní části vozu C5 X splňuje požadavky zákazníků i z hlediska objemu a praktičnosti. Zadní víko umožňuje široký a funkční vstup s nízkým prahem pro snadné a praktické každodenní používání. Je zvýrazněno leskle černým spodním spoilerem, který poskytuje oporu a stabilitu při brzdění, což je estetické a současně užitečné řešení, které již bylo v minulosti použito u mnoha modelů Citroën, od CX přes XM po C6.
Vyšší pozice a styl inspirovaný SUV
„Od SUV si vůz vypůjčil vyvýšenou polohu ̦up on the road, která poskytuje pocit ochrany a bezpečí. Ze zpracování boků a křivek vyzařuje robustnost typická pro vozy SUV,“ uvedl Frédéric Angibaud.
Pro siluetu modelu C5 X jsou typické matně černé ochranné lišty po celém obvodu spodní části vozu, které evokují SUV a podtrhují dojem robustnosti a pevnosti. Profil vozu C5 X vykazuje mnoho znaků SUV: vyšší vzhled v kombinaci s velkými koly o průměru 72 cm, vyšší pozici za volantem než u tradičních limuzín a matně černé spodní ochranné lišty po celém obvodu vozu, které zdůrazňují dojem robustnosti a pevnosti.
Technické údaje:
- Délka: 4805 mm
- Šířka: 1865 mm
- Výška: 1485 mm
- Rozvor: 2785 mm
- Aerodynamika: Cx 0,291 a SCx 0,673
- Objem zavazadlového prostoru: 545 litrů