CITROEN_AMI6_PRESS_REVEAL_24_AVRIL_1961

„Tento model nemá v žádném případě nahradit model 2 CV, od něhož se zcela liší (…),“ psalo se v tiskové zprávě značky Citroën z roku 1961, která byla v té době možná stejně překvapivá jako tvar vozu Ami 6. Toto „velké malé auto“, které při svých malých rozměrech nabízelo velkou prostornost, se nicméně i přes svůj unikátní tvar prosadilo a prodalo se ho více než milion kusů, z nichž více než polovina byla ve verzi kombi, která se vyráběla od roku 1964.

Citroën AMI 6: jedinečný vzhled se střechou ve tvaru písmene Z

Flaminio Bertoni, který již společně s designéry společnosti Citroën vytvořil vozy Traction Avant, 2 CV a DS, byl pověřen vytvořením linií vozu střední třídy, který dostal označení Projekt AM.

Přečtěte si také:  Video z roku 1996 nás provede výrobou Škody Felicia

Výsledkem byl vůz Ami 6, který sám autor považoval za své mistrovské dílo. Mohl se zde totiž poprvé vyjádřit plně a sám za sebe, aniž by mu kdokoli styl nového vozu předepisoval. Navrhl zadní okno s negativním sklonem, které zůstávalo čisté i při dešti, zavazadlový prostor si přitom zachoval velkou prostornost a klasické otevírání, hodně místa bylo i na zadních sedadlech, a to i přes menší rozměry vozu.

Dvouválcový motor o objemu 602 cm3 byl odvozen od motoru vozu 2 CV. K přední části vozu, která měla propracované linie, byly připevněny velké obdélníkové světlomety (v té době šlo o premiéru), kapota byla uprostřed prohnutá, střecha měla tvar pagody, boky podtrhovaly použité prolisy. Citroën Ami 6 tak prokázal velkou osobnost, někteří pozorovatelé dokonce hovořili o „barokním stylu“!

CITROEN_AMI6_1961_(GEORGES_GUYOT)

Ami 6 se navíc nespokojil s tím, že překvapoval po estetické stránce. Inovativní byl i marketing, v reklamních materiálech byl vůz prezentován jako „ideální druhý vůz do domácnosti pro paní“.

Interiér vozu Ami 6 byl přímo inspirován interiérem DS, který byl v této oblasti měřítkem kvality. Od tohoto špičkového vozu byl převzat jednopříčkový volant, kliky dveří, ovladače i sedadla.

Přečtěte si také:  Na prodej je Trabant 601, který má najeto jen 1300 km. Je ve stavu nového auta, ale není levný

Na silnici všichni chválili ovladatelnost a pružnost sedanu, kterou zdědil od slavného odpružení vozu 2 CV. Ami 6 je od svého zrodu originální a inovativní auto – v souladu s duchem Citroënu. Jeho fanoušci byli stejně nadšení i verzí Club se čtyřmi světlomety s bílými lištami, která se prodávala od září 1967.

Legendární reklamní slogan Ami 6 zněl „nejkomfortnější automobil střední třídy na světě“.

Kombi Citroën AMI 6: páté dveře k úspěchu

Zásadním milníkem byl konec roku 1964, kdy se objevilo malé kombi (užitečné zatížení 320 kg), které navrhli Henri Dargent (asistent Flaminia Bertoniho) a Robert Opron (nástupce Bertoniho, který v roce 1964 zemřel). Kombi zvýšilo prodej a nahradilo sedan, což je v historii automobilismu extrémně vzácný případ.

Konsensuálnější linie kombíku zajistila objem zavazadlového prostoru, který byl pro osobní vůz této kategorie nezvykle velký. Do vozu byl rovněž snadný a pohodlný přístup. Byl všestranný, takže rodinám umožňoval velmi pohodlně odjet na dovolenou, současně ho oceňovali i obchodní cestující a řemeslníci, kteří ho používali k pracovním cestám.

Ami 6 se v roce 1966 stalo nejoblíbenějším francouzským autem.

CITROEN_AMI6_BROCHURE_COMMERCIALE_2

Výroba sedanu skončila v březnu 1969, šest měsíců před ukončením výroby kombi. Nahradil ho nový, méně atypický vůz Ami 8, u něhož se zadní okno vrátilo do „správného“ směru. To v roce 1978 nahradil model Visa.

Přečtěte si také:  Volkswagen slibuje: V roce 2021 bude na trh uveden nejlepší Multivan všech dob

Zajímavosti o Citroënu AMI 6

  • Jméno Ami 6 vzniklo fonetickým spojením názvu projektu (vůz AM), slov miss (v angličtině „slečna“) a amici (v italštině „přátelé“), což bylo pravděpodobně inspirováno jeho designérem Flaminio Bertonim, který byl Ital.
  • Ve voze Ami 6 jezdila i manželka generála de Gaulla Yvonne de Gaulle. Generál de Gaulle slavnostně zahájil provoz továrny Citroënu v Rennes-La-Janais dne 10. září 1960, i když ještě nebyla dokončena. Bylo to více než rok před zahájením výroby.
  • V roce 1966 zorganizoval Citroën závod nazvaný Tour de Gaule d’Amisix. Na startu 19. ledna 1966 v Rennes-La-Janais stály dva sériové vozy kombi Ami 6, které měly prokázat odolnost a jízdní vlastnosti. Cestu dlouhou 2 077 absolvovaly pod dozorem technického komisaře za 23 hodin a 11 minut, průměrná rychlost byla 89,6 km/hod.
    V červnu 1963 byl model Ami 6 představen v USA. Exportní model byl opatřen čtyřmi kulatými světly a zesílenými nárazníky.
  • Místem výroby byla v letech 1961–1963 Paříž a v letech 1961–1969 Rennes-La-Janais. Ami 6 tak byl prvním vozem Citroën vyráběným ve zbrusu nové továrně v Bretani, šlo o první velkou decentralizaci značky mimo Paříž. Vůz se dále v letech 1961–1963 vyráběl v belgickém městečku Forest a až do roku 1971 pokračovala výroba kombi Ami 6 v argentinské továrně Catila (vozy dodávané po samostatných částech ke smontování na místě).
  • Celkově bylo vyrobeno 1 039 384 kusů Ami 6: 483 986 sedanů (duben 1961 – březen 1969), 551 880 kombi (říjen 1964 – září 1969), 3 518 Entreprise (dvoumístná prosklená nebo plechová kombi verze Service).
  • U posledních vozů Ami 6 šla seřizovat intenzita světla přístrojového budíku pomocí ovladače, kterým se nastavoval reostat.
  • Dnes se Ami 6 v pojízdném stavu prodává za cenu od 5 000 €.
  • Model je také možné zakoupit ve formě miniatury 1:43 (37 €), která je v nabídce lifestylového butiku Citroën ve verzi Ami 6 sedan 1967 v odstínu Šedá Typhon.

Technické vlastnosti

Ami 6 sedan 1961: Motor: Typ M 4, Objem válců: 602 cm3, Vrtání: 74 mm, Zdvih: 70 mm, Daňová třída: 3 CV, Výkon: 22 k při 4 500 ot./min. Karburátor: jednokomorový Solex 30 PBI do listopadu 1961, poté 30 PICS. Palivová nádrž: 25 litrů. Rozměry a hmotnost: Délka 387 cm, Šířka 152,4 cm, Rozvor 240 cm, Pohotovostní hmotnost: 640 kg.

Ami 6 kombi 1964: Motor: Typ M 4, Objem válců: 602 cm3, Vrtání: 74 mm, Zdvih: 70 mm Daňová třída: 3 CV, Výkon: 25,5 k při 4 750 ot./min. Karburátor: jednokomorový Solex 40 PICS a 40 PCIS (odstředivá spojka) do dubna 1964, poté 40 PICS-2 a 40 PCIS-2 (odstředivá spojka). Palivová nádrž: 25 litrů. Rozměry a hmotnost: Délka 395,8 cm, Šířka 152,4 cm, Rozvor 240 cm, Pohotovostní hmotnost: 690 kg.

Přečtěte si také:  Chystá se novela zákona, která upraví povinnosti majitelů historických aut. Možná budou muset na STK

Ceny při uvedení na trh

Sedan 1961: 6 550 franků (267 franků za autorádio, které bylo k dispozici od ledna 1962). Ve stejném roce 2 CV AZLP 425 cm3 (odstředivá spojka): 4 950 franků, ID 19 normální sedan: 9 970 franků. Čtyřmístné kombi 1964: 7 140 franků.

Hlavní změny

1962: posuvná zadní okna (jen do poloviny). Říjen 1964: Karoserie typu kombi. Nová zadní světla zaobleného typu. Říjen 1967: Verze Club se dvěma kulatými světly s bílou lištou kolem. Vylepšená povrchová úprava. Květen 1968: Zadní sdružená multifunkční světla. Přední světla s dvojitým posuvem.

Přidat komentář