Čínské automobilky se chystají reagovat na nové obchodní bariéry Evropské unie, která na konci října 2024 zavedla vysoká cla na dovoz elektromobilů. V některých případech dosahují dodatečná cla až 35,3 %, která se navíc připočítávají k původnímu 10% clu. Tento krok Evropské unie má za cíl chránit domácí trh a evropské výrobce před dumpingovými cenami čínských elektromobilů. Ty jsou možné hlavně kvůli obrovským dotacím čínské vlády na výrobu tamějších elektrických vozů. Čínští výrobci se ale v boji o evropský automobilový trh neplánují vzdát. Pokud to nepůjde s elektromobily, zaměří se na export hybridů a plug-in hybridů, které těmito cly zatíženy nebudou.
Vývoz hybridů roste
Čína se už zaměřuje na posílení exportu hybridních a plug-in hybridních aut. Podle dostupných informací se od července do října export těchto aut do Evropy více než ztrojnásobil, což navíc ukazuje na rostoucí poptávku. Tento trend má pokračovat i v roce 2025. Čínské automobilky, jako je BYD, Geely a SAIC (vlastník značky MG), jsou v Evropě stále oblíbenější a prodeje jim neustále rostou. A není divu, vždyť například BYD Seal (viz úvodní foto) se v Evropě prodává za cenu nižší než konkurenční plug-in hybridní Volkswagen Tiguan nebo plug-in hybridní Toyota C-HR.
Čínští výrobci, včetně vůbec největšího koncernu SAIC Motor, který vlastní i značku MG, se chystají využít hybridní a plug-in hybridní modely k udržení růstu prodeje v Evropě, zejména v době, kdy EU zavádí na elektromobily cla. Pokud zůstaneme právě u MG, jsou to modely jako MG3 Hybrid+ nebo MG ZS Hybrid+, které mají k vyšším prodejům v EU pomoci.
Také druhý největší čínský výrobce automobilů Geely plánuje uvést na trh nové plug-in hybridy pod značkou Lynk & CO, které pro evropské a japonské výrobce zdatnou budou konkurencí.
Podle německé vlády i značky BMW jsou cla na čínské elektromobily chybným krokem. Bojí se odvety
Opatrný přístup k cenám
Čínské automobilky jsou si vědomy, že příliš nízké ceny mohou vyvolat další podobná opatření ze strany Evropské unie jako v případě elektromobilů. Například Yale Zhang, výkonný ředitel společnosti Automotive Foresight, uvedl, že pokud by BYD uvedl svůj sedan Qin Plus na evropský trh za cenu kolem 20 tisíc eur (tedy něco přes půl milionu korun), mohlo by to vést k dalšímu zvýšení cel. Čínští výrobci proto budou pravděpodobně u hybridních modelů postupovat opatrněji, než tomu bylo u elektromobilů.
Čínští výrobci ovšem stále plánují svou strategii v Evropě přizpůsobovat a nově se zaměří na hybridy a plug-in hybridy. Chtějí tím obejít cla uvalená na elektromobily. Jak to dopadne? To uvidíme už v příštích měsících…