Odjakživa platí, že manuální převodovka je spojena se spojkovým pedálem a spojkou, Ford si však patentoval řešení, kde tomu tak není. Jeho řešení by mělo umět spojku aktivovat samo.
Klasické manuální převodovky v posledních letech z nabídky automobilek mizí. Na vině je několik věcí, ale v první řadě jsou to emise, v druhé řadě preference zákazníků a ve třetí řadě i vysoká cena vývoje více převodovek. Jsou ale automobilky, které manuální převodovky chtějí udržet naživu. Jednou z nich je i Ford, který v roce 2018 přihlásil nový patent. Na světlo světa se ovšem dostal až před pár dny, přestože schválen a zapsán byl už loni v listopadu.
Podle tohoto patentu by měla být v autě sice přítomna manuální převodovka, ale řidič by při změně rychlostního stupně nemusel šlapat na spojku. Ta by se totiž měla ovládat zcela automaticky ve chvíli, kdy by řidič manipuloval s řadicí pákou. Samotnou funkcí by to mohlo připomínat sekvenční řazení v závodních autech.
Patent se jmenuje „manuální převodovka s elektrickou spojkou“. Řešení by mělo fungovat tak, že spojku by měl ovládat hydraulický systém, který by ovládala elektronika. Elektronika by měla brát data ze senzoru na řadicí páce a podle toho pak odešle signály k rozpojení motoru a převodovky.
Druhou možností bude to, že řidič bude moci stále stlačovat spojkový pedál, bude-li chtít, ale ten už nebude přímo spojen se spojkou, ale pouze s elektronickým čidlem, které bude opět ovládat elektronický systém a ten se o rozpojení motoru a převodovky finálně postará. Podobné řešení už v současnosti používá koncern Hyundai Motor Group a značky Hyundai a Kia pro své mild-hybridní modely. Více se dočtete zde.
Jestli se však Ford do takové manuální převodovky nakonec pustí a uvede ji v sériové výrobě, není jisté. Je možné, že nakonec zjistí, že to není úplně ideální řešení (ať už z důvodu ceny, spolehlivosti či jakýchkoliv jiných). Na druhé straně na autech koncernu Hyundai Motor Group je vidět, že to může fungovat. Nabízí se ovšem i takové vysvětlení, že by mohlo jít právě o koncept, který by se mohl objevit pod kapotou nové generace Fordu Mustang, která bude hybridní.