„Chceme se zaměřit na kouřící auta a nepoctivce,“ vysvětluje ministr dopravy přísnější kontroly STK

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy - Ilustrační foto: Policie ČR - 7. 9. 2024


Jakmile Ministerstvo dopravy oznámilo přísnější postihy a kontroly jak STK, tak aut, která mají zjevně problém s emisemi a technickým stavem, strhla se menší bouře.  Jakkoliv se ministr dopravy snaží své plány vysvětlit a obhájit, řada odborníků, ale nakonec i veřejnost, ve všem vidí jen další zmatky. A navíc zbytečně odložené o rok.

Ministerstvo dopravy oznámilo, že z Centra služeb pro silniční dopravu udělá nový úřad s názvem Inspekce silniční dopravy. A tato inspekce se zaměří třeba na přetížené kamiony, protože celní správa už nadále nebude mít pravomoc kontrolovat hmotnost nákladních aut. A tato stejná inspekce bude mít na povel také kontroly technického stavu aut na silnicích a samotných stanic technické kontroly a emisních stanic. Je třeba podotknout, že je to nutné. Vždyť jen v posledních několika měsících policejní kontroly na silnicích odhalily jak auta v naprosto nevyhovujícím technickém stavu, tak auta, která si o pojmu emise mohla nechat leda tak zdát. Nejhorší na tom je, že některá auta v tak špatném stavu dokonce vyjela přímo ze STK s čerstvě vylepenou známkou dokazující úspěšné absolvování prohlídky.

Hon na nepoctivé řidiče

Jakkoliv se ministerstvo dopravy z jedné strany snaží tvářit, že mu jde hlavně o samotné STK a ne o řidiče, opak je pravdou. To je pouze jedna z mála věcí, ve které si resort dopravy protiřečí. Na jednu stranu totiž ministr dopravy Martin Kupka říká: „Jasně říkám, že chystaná opatření zaměřujeme na chybující nebo dokonce podvádějící stanice, v žádném případě na řidiče. Jestli někdo oznámené změny interpretuje jako hon na řidiče, a zvláště na řidiče starších vozů, tak prostě lže. Nebo přinejmenším mluví o něčem, o čem si přečetl jenom z titulku nějakého článku. Jde o to, aby se na SME/STK, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě. Aby všichni ti, kdo chtějí nebo potřebují jezdit, platí za adekvátní péči o svůj vůz a nenechávají si sem tam nějakou tu předpisy vyžadovanou součástku vymontovat, nebyli znevýhodněni oproti těm, kdo na péči o vozidlo kašlou a tu součástku si vymontovat nechají (a spoléhají na to, že při pravidelné kontrole se to „nějak“ zařídí).“

A ministerstvo dopravy dále uvedlo: „Jde nám o to, aby se na stanicích měření emisí, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě. Řidiči, kteří svým vozům věnují běžnou péči, se nemají čeho obávat. Zároveň nesmí být v nevýhodě proti těm, kteří chtějí pravidla obcházet nebo porušovat. Vzpomeňme si každý kolikrát jsme jeli za autem, přes které nebylo pro kouř vidět. Nechali jste si vyčistit filtr pevných částic, ale soused se vám směje, protože si ho nechal vyříznout? Chceme to? Slušných se to nijak nedotkne!“

A resort dopravy také popsal: „Nikdo vás bezdůvodně nebude zastavovat. To nedělá ani policie. Vozidla se tipují a zastavují se jen taková, která jsou evidentně v kritickém technickém stavu.  Neadekvátně kouří, místo výfuku mají lešenářskou trubku, vydávají extrémní hluk. Každý svéprávný člověk přece dává svému autu běžnou údržbu.  Auto má plnit normy, které byly platné v době uvedení do provozu. Starší auta, kterým se nezanášejí filtry pevných částic, protože je nemají, a jsou obecně technicky „blbuvzdorná“, takové limity bez problémů splní.“

Prostě jen plňte výrobcem stanovené emise

Nová pravidla zaváděná ministerstvem by se dala shrnout vlastně poměrně jednoduše. Pokud vaše auto bude splňovat emise, které v době jeho výroby stanovila automobilka, není co řešit. „Ale na vysvětlení dodávám, že starší auto třeba v normě EURO 3 má jasné parametry, které jsou ve vztahu k emisím mnohem mírnější než u aut nových, a jde o to, aby vozidlo plnilo právě ty hodnoty určené historicky výrobcem. Neznamená to, že bychom chtěli kontrolami vyřazovat automaticky z provozu starší automobily. A už vůbec to neznamená, že bychom tím lidem chtěli nutit elektrická auta. Jde jen o to, abychom našli a mohli postihnout emisní stanice, které podvádějí, a vyřadili z provozu auta s vymontovanými filtry pevných částic, nebo nelegálně přečipované,“ popsal ministr dopravy.

Celé to zní až neuvěřitelně pozitivně. Jenomže každý mince má dvě strany. Asociace emisních techniků a opravářů pravidelně upozorňuje, že v rámci STK bují obrovská korupce, technici podvádějí, nebojí se říkat o úplatky s tím, že bez nich ani auto v naprostém pořádku neprojde. A s tím bohužel stát podle Asociace nic nedělá, byť její zástupce Libor Fleischhans, dlouholetý kritik systému měření emisí, se stát snaží ke změnám přesvědčit. Marně, a to zjevně i do budoucna. „A pak tu ještě máme Libora Fleischhanse, který vede svůj dlouholetý boj, v němž Ministerstvo dopravy nemůže figurovat. Ale vnímáme kritické připomínky, které vznáší a samozřejmě jim věnujeme patřičnou pozornost. Ale rozhodně nemůžeme udělat to, po čem volá na prvním místě, totiž okamžité rozvolnění veškerých STK. Už platí, že úplné rozvolnění mají SME, ale situace kolem nich je prakticky zhruba stejná jako kolem regulovaných STK. Ukazuje to, že ani jednoduchá regulace, ani prostá deregulace problém chybujících a podvádějících stanic neřeší, a situace vyžaduje soubor rozumných kroků,“ popsal ministr dopravy.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

10 názorů na “„Chceme se zaměřit na kouřící auta a nepoctivce,“ vysvětluje ministr dopravy přísnější kontroly STK”

  1. Je to smutné MinistřeODSS, že budoucnost vypadá dobře jen pro vybraný lid. Na Zemana jste házeli špínu že rozděluje národ a co děláte vy ? Podporujete udavačství, plodíte nenávist. V zimě smíme topit jen tím co je zrovna v kurzu. Za jízdu vozem do práce nám hrozí vysoké pokuty, když se zrovna k vůli nekvalitnímu palivu nevlezeme o pár setinek do hodnot. Na polích nesmíme pálit nať z brambor (staletí se to dělalo). Kdyby Ukrajinci věděli co je v EU čeká, tak by do žádné války nešli.

  2. Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů. Pouhých patnáct největších lodí tak vyprodukuje více nežádoucích látek než všech 760 milionů aut na světě. A my budeme buzerovat lidi za to, že jim zakouří auto :) :)

  3. Celá tahle komedie je pouze na zastrašení a opětovné okradení občanů a aby si nevšímali co tahle prolhaná, zlodějská pětižumpovládá dělá !! Okrádá daňové poplatníky a ty ,jež se již nemůžou bránit ve prospěch cizích příslušníků a státu. Jak je možné, když traktorist tvrdí kolik,že nám navážky platí daní, že do nich rvem horem-dolem podpory, příspěvky, nemusí na STK atd….. Panuje zde pouze ten správný názor jedné pětižumpy a lid je potřeba rozdělit a pak se mu lehčeji vládne !!! To věděli již ve starém Římě…..jen naši ovčané ohnou hřbet,skloní hlavu a makají dál !!! Vždy´t pokuty 400,či 500,tisíc atd.za topení, bez STK apod. jsou likvidační pro normálního pracujícího ovčana. Nekoupí si za roční mzdu nové auto co 5.let !!! A to z daní ještě podporuje podnikatel a zbohatlíky dotací aby si koupili elektroauto……Jako za Ády !!!

  4. 90% provozu funguji na LPG, kdy jde z výfuku de facto minimum emisí.
    První, co po příjezdu na STK udělají, je , že tento pohon vypnou, proč?

  5. V mnoha zemích nemusí jezdit na STK ani měření emisí a přesto se jejich vozový park modernizuje rychleji než ten náš, protože tam lidi nemusí platit výplaty pro ty kontrolory, pořízení jejich vybavení, předčasně odepisovat stará auta, která by jim ještě mohla udělat nějakou službu a nechávat si opravovat za těžké peníze závady, které by za opravu už nestály. To se jim pak na nová auta vydělává daleko snáz. Zazobanec s jistým státním platem jako Kupka si těžko dovede představit, že například i stará dodávka drobnému živnostníkovi poslouží a když s ní párkrát za týden veze někomu zboží do vedlejší vesnice, tak jí nemusí mít v takovém stavu, jako kdyby s ní jel na dovolenou do Chorvatska. Horší stav neznamená, že to vůbec nebrzdí a kouří se tomu z výfuku jak z komína. Tady jde o celý soubor parametrů, které se kontrolují a například když přijedete na STK s dodávkou, která má mít vzadu sedačky a vy je máte vyndané, protože tam stejně nikoho nevozíte, tak máte smůlu. A dalších věcí, z nichž by bylo žádoucí slevit, bychom našli určitě víc.

    1. Souhlasím. Ať dá vláda stanicím STK zodpovědnost, že změřené auto v den měření vyhovuje a nepotřebujeme žádné další úředníky s neomezenou mocí na našich silnicích. Kouř je vidět pouhým okem i bez drahé aparatury a snraďocha tak může na přeměření poslat sama PČR i bez Kupkova komanda.Jako třeba v nejmotorizovanejší zemi světa, USA.

  6. Luděk Řehoř

    Pan Kupka sice působí slušně, ale je podrazák jako celá vláda.
    Povinnost pro Ukrajince, udržovat vozidla v dobrém technickém stavu, je výsměch všem tuzemským řidičům/ám, kteří musí každé 2 roky absolvovat a zaplatit Emise a STK!

  7. A co aféra dieselgate na tu se už zapomnělo!!!! Co tady jezdí stále aut s cinklou řídící jednotkou motoru Všude ve světě odškodné a vyřadit z provozu v CZ žádné odškodnění a auta jezdí vesele legálně dál 😉 a všechno se to zametlo po kobereček a prochází legálně, co aféra měření s výpis REDINES kódu při emisí zkoušce,to bylo slávy jak ministerstvo zpřísnily měření emisí když zjistila státní správa že ji kvůli REDINES kódům neprochází 90% vozového parku ,že by neměli čím jezdit ,tak výpisy REDINES kódu v tichosti zrušili. Tak ať si pan ministr a jeho pohunkové zametou před svým prahem,zákony a předpisy mají platit pro všechny stejně. SLÁVA UKRAJINĚ,bez STK, propadlé řidičské průkazy,bez zákonného pojištění.

  8. A co tak poslat na STK nové auto ruzných značek po půl roce ježdění.Možná by se nekteří divili.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru