Podvody se stáčením najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozidly bohužel obecně běžnou praxí. Ročně kvůli nim tratí nejen podvedení kupující, ale i státy. Společnost carVertical, která se zabývá daty z automobilového průmyslu, ve svém průzkumu napříč 22 evropskými trhy a USA zjišťovala, jak se k nim jednotlivé vlády staví a jaké zákony proti podvodům uplatňují. Analýza ukázala, že se přístup k podvodům se stočenými kilometry v jednotlivých zemích výrazně liší. Zatímco v některých zemích proti nim legislativa neexistuje žádná, ve Francii za manipulaci s kilometry hrozí pokuta v maximální výši 300 tisíc eur. V Chorvatsku pak dokonce až 8 let odnětí svobody.
Dle české legislativy je manipulace s počtem najetých kilometrů nezákonná– pachatelům hrozí pokuta až 500 000 Kč, odebrání řidičského průkazu, nebo dokonce odnětí svobody až na 2 roky. V případě, že provozují jakoukoli činnost související s automobilovým průmyslem, tak také její zákaz. I přesto, že jsou zákony v Česku přísné, podvodníci jsou za falšování kilometrů stíhání jen zřídka. Konečné rozhodnutí soudce totiž může záviset na mnoha faktorech a podvodníci se přísným trestům většinou vyhnou. Neplatí to bohužel jen pro Česko, ale i pro další země.
V sousedním Slovensku mohou místní úřady uložit podvodníkům pokutu ve výši 120 000 Kč až 1 250 000 Kč. I zde pachatelům hrozí také trest odnětí svobody až na 2 roky. Rovněž v Polsku platí jedny z nejpřísnějších zákonů ze všech zkoumaných zemí. Stáčení kilometrů vozidel je v zemi považováno za nelegální a podvodníci si mohou vysloužit trest odnětí svobody od 3 měsíců až do 5 let.
Jen pro představu, 5,1 % vozů, které byly v Česku prověřeny prostřednictvím služby carVertical, mělo stočené kilometry. V sousedních zemích byla čísla o něco nižší. V Polsku to bylo 4,9 % a na Slovensku 4,5 %. Data tak napovídají, že ani současná legislativa od podvodů s najetými kilometry neodrazuje.
Odborníci z platformy carVertical si tak spočítali, že pokud by byli všichni pachatelé úspěšně stíháni a za podvod by jim byla uložena hypotetická pokuta 75 000 Kč, Česko by na pokutách ročně vybralo až 2,5 mld. Kč. Vzhledem k tomu, že reálná pokuta za takový trestný čin je více než osmkrát vyšší, jde o poměrně skromný příklad.
„Případy úspěšných soudních sporů by dále mohly vést ke snížení míry těchto podvodů, což je pro trh s ojetými automobily zásadní. Dobrý precedens je přesně to, co každá země v těchto otázkách transparentnosti trhu s ojetými vozy potřebuje,“ říká Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical a odborník na automobilový průmysl.
Mimo to všichni, kteří si vůz se stočeným tachometrem koupí, obvykle přeplácí více než 20 % skutečné hodnoty vozidla. Průzkum odhalil, že podvedení kupci jen v Česku dohromady zaplatí až o 2,3 mld. Kč více.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.
Na podvody se stočenými kilometry neexistuje jednotný právní systém
Většina zkoumaných zemí trestá podvody spojené se stočenými kilometry pokutami nebo dokonce odnětím svobody, ne všechny země ale berou tento trestný čin stejně vážně. V Litvě a ve Francii mohou podvodníci dostat trest odnětí svobody až na 2 roky, ve Španělsku 3,5 roku, v Itálii 3 roky a v Německu 1 rok.
Výše zmíněné jsou však maximální tresty, které obvykle nikdo nedostane. Častějším postihem jsou pokuty. Přísnější legislativa zároveň nemusí nutně vést k menšímu počtu případů, jelikož stáčení kilometrů je regionální problém. Kvůli nižším příjmům a mnoha dováženým automobilům je běžnější ve východní než v západní Evropě.
Například v Lotyšsku dosahují pokuty za stáčení tachometru pouze 2 500 Kč pro soukromé, a 25 000 Kč pro právnické osoby. Země také drží, co se stočených kilometrů týče, nepříjemné prvenství – až u 12,9 % všech aut, prověřených přes carVertical, bylo s kilometry manipulováno. A zdá se, že za to od roku 2020 nebyla stíhána ani jedna osoba.
„Neexistuje jednotný právní systém pro podvody se stočenými kilometry. Pokud by všechny členské státy EU měli na tuto problematiku stejnou legislativu, vedlo by to k dlouhodobému řešení problému. Zatím jej některé země neberou tak vážně jako jiné, a to je jeden z možných paradoxů, se kterými se globální organizace potýkají,“ uvedl Buzelis.
Podvody se stočenými kilometry je obtížné vysledovat
Ačkoli jsou podvody s kilometry v mnoha zemích nezákonné, prokázat je může být někdy problematické. Přeshraniční transakce a informační nesouměrnosti mezi kupujícími a prodávajícími automobilů totiž otevírají možnosti k manipulaci s kilometry v jedné zemi a následnému prodeji auta v druhé.
Vzhledem k tomu, že zákony jednotlivých zemí často nedokážou chránit práva svých občanů, měli by si kupující před koupí ojetého vozu vždy prověřit jeho historii. V opačném případě se mohou stát jednou z tisíců obětí těchto podvodů v Evropě.