Přestože jsme už v roce 2025, platí, že Česko stále nemá hotovou dálniční síť. A to, co máme, se velmi často neustále opravuje. Nicméně pode současného ministra dopravy Martina Kupky by Česko mělo mít hotovou dálniční síť nejpozději do roku 2033, tedy za osm let. Za tu dobu musí stát dostavět asi 700 chybějících kilometrů. K tomu všemu má dokonce vzniknout zcela nová dálnice, která by měla ulevit přetížené D1.
Nová – takzvaná jižní dálnice – by měla propojit konec D5 u Plzně s dálnicí D1 u Jihlavy, potkat by se také měla s dálnicemi D3 a D4. Ministerstvo dopravy o ní mluví i jako o úlevě pro hlavní město. Detaily plánuje představit v následujících měsících.
„Rekordně se staví a zároveň se rekordně připravují důležité dopravní stavby. Velkou zásluhu na tom má právě legislativa, kterou jsme připravili a schválili v Poslanecké sněmovně. Děláme vše pro to, abychom splatili co nejdříve historický infrastrukturní dluh Česka. Zrychlí to dopravu napříč republikou, zvýší se bezpečnost a komfort cestování, ale také to posílí ekonomický růst a prosperitu nás všech,“ napsal ministr dopravy Kupka na síti X.
Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic má mít kompletní dálniční síť 2094 kilometrů a hotová má být v roce 2033. Na její dokončení čekají řidiči osobních i nákladních automobilů, ale samozřejmě také obce. Chybí například přímé spojení hlavního města s Karlovými Vary nebo jižními Čechami. Silnice jsou nákladní tranzitní dopravou přetížené. Kamiony přes silnice nižších tříd objíždějí i kolony na dálnicích.
„My jsme někdy obětí úředních šimlů, protože každý ten projekt má nějaké své termíny, současně termíny financování. Jsme také závislí na počasí. A pak aniž by to objednavatelé staveb chtěli, se octnou v situaci, kdy nejde půlkou regionu projet. Určitě by tomu pomohlo nějaké centrálnější plánování,“ uvedla 1. místopředsedkyně poslaneckého klubu ODS a místopředsedkyně strany Eva Decroix (ODS).
No to je vskutku osvícená státní dopravní politika, místo aby stát omezoval dopravu přetíženými kamiony na dlouhé vzdálenosti a pobídkovou politikou směřoval nakládku na nevytíženou železniční přepravu tak tady z našich daní umožňuje řádit kamionové lobby s řidiči z nichž značná část se na silnicích chová jak když vyměnili opratě za volant!
Rád bych, aby mi osvícený pan Kaška vysvětlil, jak by chtěl např. zásobovat Kauflandy po železnici. Pane Kaška, nemusíte mít obavy, železnice je levnější a co jde, to po ní jede. Co nejde, holt musí po silnici.