Test Volkswagen ID.3 Pro S | elektromobil (2023)

Budoucnost je sice elektrická, ale Volkswagen i tak investuje miliardy do spalovacích motorů

Autor: Anina Russová - Zdroj: Volkswagen, Reuters - Foto: Pavel Srp - 9. 6. 2024


Ještě před rokem nebo dvěma to ze strany většiny automobilek vypadalo, že naprosto souzní s tím, že budoucnost automobilového průmyslu je čistě elektrická. Postupně to ovšem začíná vypadat, že ne každé značce se to líbí a ne každá s tím počítá tak napevno. A i Volkswagen, který už pár let tvrdí, jak je na přechod na elektromobilitu připraven, přeci jen stále investuje miliardy i do spalovacích motorů. A důvod je prostý.

Vraťme se na chvíli zpět do loňského roku, kdy si Volkswagen stál za tím, že do konce této dekády budou 80 % ročních prodejů tvořit jen bateriové elektromobily. Jenomže se postupně ukazuje, že to byly plány až příliš odvážné. Řada ID nemá takový úspěch, jaký Volkswagen čekal, a elektromobilů se prodává výrazně méně, než jaké byly všechny původní odhady. Právě tato fakta Volkswagen hodně bolí. Vždyť v roce 2023 koncern na vývoj elektromobily vynaložil 180 miliard eur.

Teď ale koncern Volkswagen trošku otočil. Třetinu z těchto peněz hodlá vydat na pokračování vývoje spalovacích motorů, tedy za něco, co bylo zhruba před rokem touto dobou naprosto nemyslitelné. A nejde o žádné fámy, částku potvrdil Arno Antlitz, finanční ředitel a provozní ředitel koncernu Volkswagen. Podle něj koncern plánuje utratit asi 60 miliard eur na udržení aut se spalovacími motory konkurenceschopnými.

Zároveň podle agentury Reuters také řekl, že budoucnost značky je sice nejspíš elektrická, ale minulost ještě neskončila. Třetina koncernu zůstane stále spalovací. Zákaz spalovacích motorů sice nebude pouze v Evropě, ale i v některých dalších částech světa, přesto jejich prodej jen tak neskončí. Celkově jde o velmi otevřené přiznání a odklon od dřívějších tvrzení. Vždyť ještě v loňském roce šéf divize Volkswagen osobní vozy Thomas Schäfer označil spalovací motory za zastaralou technologii. A to i ve spojitosti se syntetickými palivy, která jsou stále ve hře.

Faktem je, že VW koncern nejsou jen běžná auta od Volkswagenu nebo třeba škodovky a Audi, jde i o Bugatti, které se snaží udělat vše pro to, aby auta se spalovacím motorem zůstala naživu. Nebo Bentley, které se snaží co nejvíce přispět k vývoji uhlíkově neutrálních paliv. A je to právě Bentley, které sice tvrdilo, že do roku 2030 bude čistě elektrické, ale své plány teď asi o tři roky posouvá.

VW koncern není jediný, spalovacích motorů se nakonec moc nechtějí vzdávat ani Mercedes-Benz nebo Aston Martin. Upřímně bychom teď nechtěli být v roli těch, kteří v automobilkách plánují budoucnost. Ať už finanční nebo výrobní. Evropská unie něco chce, ale stále více značek o tom všem začíná pochybovat. A přidávají se i politici. EU nejspíš neustoupí, ale ten tlak začíná být stále silnější. A bude zajímavé sledovat, jak se k tomu EU postaví.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru