BMW M3 generace E46 platilo za jednu z nejlepších generací. Pod kapotou měla řízný, krásně znějící a skvělý řadový šestiválec a navíc to bylo úžasně vyvážené auto. A taky skvěle vypadalo. Existovalo ale i několik speciálních verzí jako třeba ostřejší M3 CSL anebo dokonce homologační M3 GTR. A jeden kus tohoto opravdu exkluzivního auta ukázala teď i sama automobilka.
Modely BMW M vždy platily za auta, která skvěle jezdí rychle, ale proč by nemohla být ještě rychlejší? Navíc se automobilka hodně účastnila okruhových závodů, v rámci čehož nejen uváděla speciální edice, ale i homologační speciály. Jedním z nich bylo například právě i BMW M3 GTR, které má k tomu závodnímu opravdu hodně blízko.
A proč vlastně verze GTR vznikla? Automobilka chtěla na přelomu tisíciletí rozšířit své závodní aktivity do Ameriky a zúčastnit se série American Le Mans Series. Nápad to vůbec nebyl špatný, ale sériové BMW M3 poháněl řadový šestiválec, s nímž by bylo mezi velkými osmiválci jen těžce konkurenceschopné. Závodní oddělení mnichovského výrobce tak napadlo, že do auta také dá osmiválec.
Jenže to nebylo jen tak. Pravidla tamější závodní série totiž říkala, že v závodech cestovních automobilů nemůže závodit vůz, který nevychází z produkčního automobilu. Pravidla ale zároveň říkala, že auto se musí prodávat, nespecifikovala minimální počet, ale jen to, že prodej musí probíhat na dvou kontinentech a alespoň 12 měsíců po skončení sezóny. BMW se toto pravidlo rozhodlo splnit tím, že postaví 10 kusů silničních BMW M3 GTR a za 250 tisíc eur (už tehdy to byla obrovská částka!) je bude prodávat vybraným zákazníkům.
O tom, jak to nakonec dopadlo, se informace rozcházejí. Drtivá většina informací ale mluví o tom, že žádné auto BMW nikdy nikomu neprodalo. Automobilka měla postavit šest kusů, přičemž tři kusy měly být vývojové prototypy a byly zase rozebrány, ale zbylé tři kusy má automobilka pořád vlastnit.
Jeden z nich by měl být zachycen i v tomto videu z roku 2015 z výstavy Legends of the Autobahn v Americe.
To bylo natočeno na tajném místě, kde má automobilka BMW depozit. Jde o několikapatrovou budovu, naplněnou motorkami a auty. V začátku videa je vidět i speciální BMW X5 Le Mans, které poháněl motor V12 s výkonem 700 koní. Neskutečné je, že Hans-Joachim Stuck s ním dokázal na Nürburgringu jet rychlostí 309 km/h!
Ale zpět k BMW M3 GTR. Jde o auto, kde se výrazně dbalo na nízkou hmotnost, protože velká spousta věcí byla vyrobena z karbonu – například oba nárazníky, střecha, výdechy v kapotě či křídlo na víku kufru. Odlehčovalo se také v interiéru. Automobilka odstranila zadní sedadla, ale také klimatizaci nebo rádio a reproduktory. Výsledkem je 1350 kilogramů, což je asi o 200 kilogramů méně, než váží sériové BMW M3.
Zajímavé to je ale i pod kapotou. Tam totiž není původní řadový šestiválec, ale právě osmiválec. Jde navíc o opravdový závodní motor, ale se sníženým výkonem. Čtyřlitrový vidlicový osmiválec dostal kódové označení P60B40, výkon byl 387 koní při 7000 ot./min a točivý moment vrcholil při 5000 ot./min 390 Nm. Motor měl navíc mazání se suchou skříní, tedy opět stejně jako ten závodní. Mezi zadními koly pak byl variabilně uzamykatelný diferenciál, kam se výkon přenášel přes šestistupňovou manuální převodovku s dvoulamelovou spojkou.
„zkratka GTR znamená Coupe Sport Leichtbau“
zajímavé…
Neplést si GTR a CSL ale jinak dobrý