V posledních týdnech byl zákaz spalovacích motorů v Evropě od roku 2035 opět velmi probíraným tématem. V příštím týdnu o tom má EU znovu jednat, ale podle informací německého deníku BILD to bude nakonec úplně jinak. V Bruselu se podle listu po intenzivních jednáních rýsuje dohoda, která má původně plánované „definitivní“ řešení odvrátit a nahradit ho měkčím, politicky průchodnějším kompromisem.
Přečtěte si také:
BILD píše, že podrobnosti mají být zveřejněny 16. prosince, tedy v úterý příští týden. Do té doby je potřeba brát vše jako informaci z vyjednávání a z citací aktérů, nikoliv jako fakt. Směr, který BILD popisuje, je ale poměrně jednoznačný: úplná stopka pro spalovací motory má být shozena ze stolu.
Místo tvrdého zákazu má přijít „90 %“
Informace stojí na výroku Manfreda Webera, šéfa Evropské lidové strany a jednoho z nejvlivnějších europoslanců. Weber podle německého deníku tvrdí, že u nových registrací od roku 2035 se už nemá požadovat cíl odpovídající absolutně nulovým emisím, ale má být povinná 90% redukce emisí CO₂ v rámci flotilových cílů automobilek.
Zásadní je, jak to Weber interpretuje. Pokud by se tato změna skutečně prosadila, přestalo by podle něj platit to, co kritici označovali za technologický zákaz spalovacích motorů. Weber zároveň říká, že ani pro rok 2040 nemá být nastaveno snížení emisí na absolutní nulu. Nemělo by tedy jít „jen“ o odklad, ale o změnu samotné logiky celé regulace.
Volvu a dalším „elektromobilním skupinám“ se nelíbí možné zrušení zákazu prodeje spalovacích motorů
Kdo tlačil na obrat a proč to v EU politicky řeší
BILD popisuje, že téma mělo spadnout do kategorie nejvyšší politiky. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová podle Bildu udělala z věci prioritní „šéfovskou“ agendu a měla se v noci dohodnout právě s Weberem. Následující den se měly dolaďovat detaily.
Do hry ale podle Bildu vstupují i další politické vlivy. Deník zmiňuje jasné vymezení šéfa německé CDU Friedricha Merze a také dopis, který měli sepsat italská premiérka Giorgia Meloniová a polský premiér Donald Tusk. Vše dohromady naznačuje, že nejde jen o technickou debatu o emisích, ale o snahu uklidnit spor, který začal přerůstat v symbolický střet.
Weber v textu popisuje dohodu jako spojení dvou slibů: pokračovat na cestě ke klimatické neutralitě, ale zároveň zachovat technologickou neutralitu. Vedle průmyslového argumentu – tedy ochrany pracovních míst v automobilovém průmyslu – přidává i politický motiv. Podle něj má změna sebrat téma, na kterém se snadno a alibisticky přiživují krajně pravicové strany, zejména AfD.
Přečtěte si také:
A reagují na to i automobilky. Například odcházející šéf BMW Oliver Zipse podle Bildu mluví o silném signálu a prvním kroku k regulaci CO₂, která má více zohledňovat realitu trhu a zároveň chránit konkurenceschopnost i zaměstnanost.
Celý obrat tak podle Bildu stojí na jednoduché tezi: rok 2035 má zůstat milníkem pro výrazné snížení emisí, ale nemá být napsán jako definitivní konec spalovacích motorů. Definitivně jasno má být až ve chvíli, kdy Komise představí konkrétní návrh.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek







