Být designérem nějaké automobilky a mít na svědomí podobu aut, kterými pak my, obyčejní smrtelníci, jezdíme, je velká zodpovědnost. Je to ale i prestiž, která možná ovšem za pár let zmizí. Stejně jako povolání automobilový designér. Zní to možná zvláštně, ale šéf odpovědný za design značky Mercedes-Benz Gordon Wagener je přesvědčen o tom, že designéry do pár let nahradí umělá inteligence.
A co znamená těch pár let? Podle jeho odhadů zhruba 10 let, protože právě Mercedes-Benz už teď AI při vývoji nových modelů prý používá. Wagener ale zatím přiznává, že ze 100 návrhů či nápadů je 99 % špatných. Ovšem to jedno procento už je použitelné a dále zpracovatelné. Stejně jako se neustále učí lidé, učí se i AI, takže poměr špatných nebo nepoužitelných výsledků se jistě brzy změní.
„AI a práce s ní se každým dnem zlepšuje. Umělá inteligence drasticky mění způsob, jakým navrhujeme auta. Myslím si, že za 10 let bude většinu designu v automobilovém průmyslu dělat umělá inteligence a díky tomu budou designéři a návrháři fakticky zastaralí. I můj nástupce bude stroj a ten bude rychlejší a výrazně levnější, než je třeba můj plat,“ řekl Wagener pro ABC News.
Je ale otázkou, jestli stroj zvládne navrhnout auto tak, jak to umí člověk. S jistou dávkou osobitosti a specifičnosti. Asi nikdo nebude rozporovat to, že AI zvládne navrhnout a vlastně i zkonstruovat auto. Zvládne ten návrh ale udělat tak, aby opravdu všechna auta nebyla stejná, stejně nudná? Zvládne AI reagovat na lidské potřeby, nebo bude pracovat jen s fakty, nařízeními a bezpečnostními a legislativními požadavky? Wagner tvrdí, že AI, až se to naučí, zvládne do designu auta vznést osobitost stejně jako člověk.
Nejvíce bude AI nejspíš využitelná při výrobě samořiditelných aut. Nicméně Wagner v rozhovoru otevřeně přiznal, že Mercedes-Benz se zatím hodlá soustředit jen na klasicky ovládaná auta. Výroba a vývoj samořiditelných auta je podle něj jedno velké a velmi drahé sci-fi. „Pravděpodobně jednou takové auto vyrobíme, ale na blízkou budoucnost to nevidím,“ řekl.