Nová americká cla na dovoz automobilů způsobují vcelku velké problémy. Velmi výrazně padají akcie firem a Američané přijdou o některá auta. Pětadvacetiprocentní clo na dovoz automobilů z Evropy způsobilo pořádné problémy. Už tři významní evropští výrobci aut – Audi, Jaguar Land Rover, Lotus a Volkswagen – dočasně pozastavili dovoz svých aut na americký trh.
Volkswagen transparentně promítne clo do cen
Jako první oznámil reakci na zavedení cel Volkswagen, bylo to už koncem minulého pracovního týdne. Volkswagen na cla zareagoval nejen zastavením exportu některých modelů vyráběných v Evropě a v Mexiku, ale také úpravou cen. Auta, která zatím zůstávají v přístavech, budou po případném obnovení dodávek nabízena s viditelným rozpisem položek, z nichž se jejich celková cena skládá. Chybět nebude ani nová položka „import fee“, která bude jasně uvádět, kolik z celkové ceny auta dělá samotné clo. Volkswagen tím chce zachovat důvěru amerických zákazníků a zároveň jim otevřeně ukázat, jaký vliv mají geopolitická rozhodnutí (nejen) na ceny aut.
Audi zmrazilo exporty, zásoby na 60 dní
Pozastavení všech zásilek vozidel do Spojených států oznámila také Audi. Důvodem je prý „šok“ ze zavedení nových cel, která podle automobilky „narušují rovné podmínky pro podnikání“. Zatím není jasné, kdy nebo zda vůbec Audi dodávky nových aut do USA obnoví.
Americká cla poškodí výrobce automobilů, jejich dodavatele i spotřebitele na obou stranách Atlantiku
Prodejci zatím auta k prodeji mají, mají nějaké skladové kusy, ale podle interních odhadů jsou to zásoby jen na přibližně 60 dní. Po jejich vyprodání už si v USA nové Audi asi jen tak nekoupíte. Německý výrobce mezitím přesměrovává vozy původně určené pro americký trh do jiných zemí, kde pro ně najde snazší uplatnění bez dalších dodatečných nákladů.
Jako možné dlouhodobější řešení automobilka ovšem automobilka zvažuje výrobu pro americký trh přímo na území USA, konkrétně ve výrobním závodě Volkswagenu v Tennessee. To by jí umožnilo cla obejít, ale realizace takového plánu není jednoduchá. Trvat může měsíce až roky.
Jaguar Land Rover hledá plán B
Podobné řešení oznámil i Jaguar Land Rover (JLR), který dovoz aut do USA stopla také. Jedná se ale o krátkodobé opatření. JLR totiž prý potřebuje čas na vyhodnocení situace a sestavení alternativního obchodního plánu B, protože USA představují pro JLR zásadní trh. Jen v loňském roce tady totiž prodala téměř 95 tisíc aut, což je skoro čtvrtina celosvětových prodejů (cca 430 tisíc aut celkem). Zastavení dodávek tak pro značku znamená citelný zásah do příjmů, vždyť už jen po tomto oznámení klesly akcie mateřské společnosti Tata Motors o 10 %.
A dodávky podle magazínu Car and Driver zcela zastavila i britská značka Lotus. Automobilka to ovšem oficiálně nepotvrdila.
Trh čeká na vývoj situace
Reakce tří velkých výrobců aut potvrzují, že americké clo ve výši 25 % má okamžité a velké dopady, které se navíc v průběhu dalšího času ještě prohloubí. Automobilky totiž kvůli tomu musí hledat nové logistické i obchodní modely. A také Američané se budou muset připravit na to, že ceny aut porostou a výběr evropských modelů bude omezený. Pokud se situace brzy nezmění, může se stát, že podobnými kroky se inspirují i další značky.