Původní návrh podoby emisní normy Euro 7 byl velmi přísný a prakticky znamenal mimo jiné úplné vymizení malých a cenově dostupných aut, ale také výrazné zdražení těch ostatních. Evropská komise se rozhodla, že norma nakonec nebude tak přísná, jak původně plánovala. I přes dohodnuté kompromisy ale automobilky připouští, že bude norma vyžadovat vysoké náklady na výzkum a vývoj nových komponent, zejména u globální novinky měření emisí z otěrů z brzd a pneumatik.
„Dnes zveřejněný postoj členských států je jasným zlepšením oproti původnímu návrhu Evropské komise. Ten byl zcela nepřiměřený, jak z hlediska přísnosti požadavků, tak i času pro implementaci. Vedl tak k neúměrně vysokým nákladům pro průmysl a zákazníky, k omezení nabídky, zejména pokud jde o malé modely, a to vše s minimálním přínosem pro životní prostředí,“ uvedl pro ČTK výkonný ředitel sdružení SAP Zdeněk Petzl.
Jak se asi dalo očekávat, nová verze normy Euro 7 ocenila i Škoda Auto, protože změny pomohou zachovat konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. „Plně si uvědomujeme, že dosažení kompromisu bylo složité, proto chceme poděkovat ministerstvu dopravy za navržení přijatelného textu většinu členských států,“ sdělil večer ČTK člen představenstva Škody Auto za oblast prodeje a marketingu Martin Jahn. Zároveň však podle něj stále zůstávají body, které bude potřeba v dalším legislativním procesu řešit.
Emisní norma Euro 7 nakonec nebude tak přísná, jak původně navrhovala Evropská komise
A změnu jako úspěch vnímá i český ministr dopravy Martin Kupka, který řekl: „Podařilo se vyhnout negativním dopadům normy, ať už z hlediska dosažitelnosti mobility pro běžné občany, tak s ohledem na konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.“
Má smysl normu vůbec zavádět?
Kompromisní podobu normy Euro 7 schválili ministři EU zodpovědní za konkurenceschopnost. Proti původnímu znění kompromisní materiál již neobsahuje zpřísnění emisních limitů pro osobní vozy nad rámec stávající normy Euro 6 nebo prodlužuje dobu, kterou budou mít automobilky po účinnosti normy na její zavedení. Platnost emisního nařízení Euro 7 měla přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. Nyní počítá se zavedením opatření 30 měsíců od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 42 měsíců u stávajících modelů. U nákladních aut to má být 48 měsíců, respektive 60 měsíců.
Vzhledem k posunutí termínů vyvstává ale otázka, zda vůbec má norma smysl a zda je důvod ji zavádět. Při prodloužení všech debat se může snadno stát, že se norma překryje se zákazem prodeje spalovacích aut, který je v tuto chvíli v EU plánován na rok 2035. „Důležité je, že řešení otěrů brzd a pneumatik zůstává v návrhu. To je třeba řešit. Každopádně tlak EK, Evropského parlamentu a řady zájmových skupin bude znamenat extrémně dlouhé a nejisté projednávání v dalších měsících,“ řekl ČTK automobilový expert Petr Knap.