autobaterie

Autobaterie zradí řidiče nejčastěji v zimě. Stav akumulátoru otestuje návštěva servisu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Quick Stop Car - Foto: Pavel Srp - 21. 10. 2023


Špatný stav autobaterie dokáže řidiče řádně potrápit. Zejména v chladných obdobích roku se mohou objevit problémy s nesprávně fungujícím nebo vybitým akumulátorem. Jak o autobaterii správně pečovat a jak předejít nepříjemným problémům se startováním?

Není nic horšího, než když ranní spěch do práce naruší potíže s automobilem. Pokud vůz nestartuje, je na čase věnovat pozornost akumulátoru. Zatímco dříve zvládaly autobaterie nepřetržitě sloužit až 10 let, s rozšiřující se elektronickou výstrojí vozidel se životnost akumulátorů zkracuje. Průměrně vyžaduje baterie výměnu po 4 až 6 letech. Délka životnosti se však odvíjí od správné údržby a šetrného zacházení s automobilem.

Akumulátor se nachází ve vozech se spalovacím motorem, kterým pomáhá nastartovat, ale i v elektromobilech. Nejčastěji zradí majitele vozů v zimě, kdy se venkovní teploty dostávají pod bod mrazu. „Problémy s autobateriemi ale nepozorovaně vznikají už v létě. Kvůli horku dochází k samovolnému vybíjení a snižování kapacity. Že je s baterií něco v nepořádku, zjistí řidiči většinou v období mrazů, které je pro akumulátory nejnáročnější,“ vysvětluje Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car.

Dopady letního počasí na vůz mohou řidiči ovlivnit. Zásadní je například výběr parkovacího místa, a to zejména na dovolených v jižněji položených zemích. Auto by mělo stát ve stínu a vyhýbat se dlouhodobému parkování na přímému slunečnímu svitu. Zároveň je třeba myslet také na střídmé využívání klimatizace, které autobaterii rychleji vybíjí.

U autobaterie není důležité jen napětí, ale i startovací proud. Co ještě byste měli vědět, než koupíte novou?

Zásadní je pravidelná jízda

Pro správnou funkci baterie je důležitá také pravidelná jízda, při které dochází k dobíjení. Pokud zůstane auto několik týdnů bez používání stát v garáži, hrozí, že už nenastartuje. „Že je na vině vybitá, nebo vadná baterie, zjistí řidič, když se po otočení klíčku v zapalování nerozsvítí žádné kontrolky, anebo jen pohasínají. A motor nenaskočí,“ popisuje problém Zukal. Kontrolky ale mohou také svítit a při pokusu o nastartování se bude ozývat pouze cvakání.

Pokud je baterie vybitá, je možné zkusit vůz nastartovat pomocí startovacích kabelů pomocí jiného vozidla. Úplné vybití s sebou však nese nepříznivé vyhlídky do budoucna. Akumulátor většinou zůstane poničený a není možné jej znovu plně nabít. Zároveň se začíná také rychleji vybíjet, čímž majiteli automobilu přidělává starosti navíc.

 

Prevencí před problémy s autobaterií a startováním vozidla je pravidelné dobíjení baterie. K tomu by měli zejména „sváteční řidiči“ přistoupit asi jednou za měsíc. Pomocí může být také udržovací nabíječka, která je v provozu trvale.

Baterii otestují mechanici

A jak poznat špatně fungující baterii? „K diagnostice mohou řidiči využít digitální tester, který měří vnitřní odpor autobaterie. Přístroj rozpozná, zda je akumulátor nový, špatně fungující, nebo úplně vybitý. Profesionální, přesné měření a testování autobaterie je možné absolvovat v autoservisu,“ vysvětluje Zukal.

K mechanikům by měli řidiči zamířit minimálně ve chvíli, kdy už baterii není pomoci. Zaměstnanci autoservisu se postarají o demontáž staré baterie, správné zapojení nového kusu i zkoušku funkce dobíjení. Podle technické náročnosti se cena výkonu pohybuje od několika stovek po několik tisíc u dražších a novějších automobilů s větším motorem a elektronikou.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru